PenAir Saab 2000 av banen i Alaska - Dutch Harbour 17OCT19

Someone

Moderator
Medlem
En PenAir Saab 2000 som fløy for Alaska Airlines mellom Anchorage og Dutch Harbour havnet utenfor rullebanen i går. Dog har det tilsynelatende gått relativt bra da de såvidt jeg ser kun meldes om 4 skadde

https://www.adn.com/alaska-news/2019/10/18/small-plane-crash-reported-at-unalaska-airport/

A commuter airplane carrying 38 passengers, including a high school swim team, went off the runway while landing Thursday at a small Alaska community on the Bering Sea.

DEOANJZSINBAZCEPW23MFH4GF4.jpeg

Z4XH5UCPMFEW3J4FRA2PQ72GOM.jpeg

Re: PenAir Saab 2000 av banen i Alaska

En død. Mulig det var pga. propellblad som gikk inn i kabinen.

Re: PenAir Saab 2000 av banen i Alaska

En død. Mulig det var pga. propellblad som gikk inn i kabinen.

Personen var først listet som kritisk, før vedkommende ble erklært død senere - og det kan nok se ut som du har rett i antagelsen ut fra skadene på skroget.
Pm6zc6A.jpg

(Leste samme sted der jeg fant bildet at på Dash 8 så er en del av checklist på unsafe main gear å flytte personer fra radene rundt propellen hvis mulig, nettopp av denne grunn, uten at jeg vet hvor mye hold det har i virkeligheten? Er jo selvfølgelig en annen situasjon med rwy overrun, den er i de aller færreste tilfeller særlig planlagt...)

Velger selv alltid sete foran eller bak propellen pga. av at dette kan skje ved uhell. Ikke alltid en rekker å flytte seg før propellen treffer bakken og suser inn i flyet.

Back