Pax forsvinner fra Torp

Hva kan man egentlig regne med? Om Ryanair har nedgang (her: kutter ruter) på en slik flyplass, kan man jo fastslå at også en slik flyplass får en nedgang. Så enkelt er det. Når Ryanair får så "frie tøyler" på en så liten flyplass kan ikke noe annet skje når de overfører det meste av basen over fjorden... man hadde vel ikke regnet med at Ryanair skulle være en "venn"?
 
Dette er skummelt med Ryanair som får operere på en flyplass. Flyplassen blir helt avhengig av inntektene det ene selskapet genererer.
 
Dette er skummelt med Ryanair som får operere på en flyplass. Flyplassen blir helt avhengig av inntektene det ene selskapet genererer.

Det er jo ikke noe mer skummelt enn SAS og Norwegian på Gardermoen eller Arlanda. Bestemmer SAS seg for å flytte flygninger til en annen flyplass, så blir det mindre trafikk.
 
Det er jo ikke noe mer skummelt enn SAS og Norwegian på Gardermoen eller Arlanda. Bestemmer SAS seg for å flytte flygninger til en annen flyplass, så blir det mindre trafikk.

Synes du ikke?

Jeg er ganske sikker at andre aktører hadde kommet inn og dekket markedet hvis SAS hadde trukket seg fra OSL.
Det samme skjer ikke på Torp. Men hvis Torp bestemmer seg for å gi samme vilkår til SAS/Norwegian så kanskje de vil satse.. det har jeg ingen forutsetning for å si noe om.
 
Synes du ikke?

Jeg er ganske sikker at andre aktører hadde kommet inn og dekket markedet hvis SAS hadde trukket seg fra OSL.
Det samme skjer ikke på Torp. Men hvis Torp bestemmer seg for å gi samme vilkår til SAS/Norwegian så kanskje de vil satse.. det har jeg ingen forutsetning for å si noe om.

Jeg tror nok SAS, Norwegian eller hvem som helst andre ville fått like gode vilkår hvis de satset like massivt som det Ryanair gjør når de er et sted.
Kommer Norwegianog sier "vi vil starte med 400 flyvninger pr måned, med 737-800, og en kabinfaktor i snitt på 82 i løpet av et år", ja da tror jeg nok de hadde fått en pris litt under listepris.

Norwegian kommer med fire fly i måneden. Da må man finne seg i å betale en annen pris enn om man kommer med 400. Skulle bare mangle.
 
Last edited:
Les litt om hva "fri konkurranse" er, så kan du selv tenke over om du synes det er det på Torp.
Fri konkurranse kjennestegnes ved fri prisdannelse, fri etablering og full informasjon.. les raskt om det her ( http://no.wikipedia.org/wiki/Fri_konkurranse ) .
Da er det vel ingen fri konkuranse noe sted da?
Jeg skjønner poenget ditt, men det er flyplasser/butikker/Magasiners etc rett til å drive som er fri konkuranse, hva de gjør etter å ha startet opp er helt opp til dem.
Om man vil starte en flyplass og gi ett selskap bedre vilkår pga større satsning så er det nettop det som er fri konkuranse. selskapet satser og får bedre vilkår, altså; de vant den frie konkuransen. Så får det bli flyplassens problem om det var lurt eller ikke.
 
Jeg tror nok SAS, Norwegian eller hvem som helst andre ville fått like gode vilkår hvis de satset like massivt som det Ryanair gjør når de er et sted.
Kommer Norwegianog sier "vi vil starte med 400 flyvninger pr måned, med 737-800, og en kabinfaktor i snitt på 82 i løpet av et år", ja da tror jeg nok de hadde fått en pris litt under listepris.

Norwegian kommer med fire fly i måneden. Da må man finne seg i å betale en annen pris enn om man kommer med 400. Skulle bare mangle.

Nei, det tror jeg ikke. SAS og til og med Norwegian har en helt annen maate aa drive butikk paa, de har ansatte aa forholde seg til. Det Ryanair her gjoer, beviser hvor lavt de faktisk gaar etter at vestfoldinger har vaert lojale mot dem i mange aar. De horer seg til for noen smaakroner og tenker utrolig kortsiktig.

Naa er det dessverre slik at saa lenge folk er kjipe, vil det ikke dessverre ikke faa konsekvenser dersom Rygge ikke funker og man flytter tilbake til Torp
 
Back
Top