Passasjertall Norwegian 2024

Kan du gi en kort forklaring på hva som ligger i begrepet «yield»?

Yield refererer til inntekten per fløyet passasjerkilometer eller sete med passasjerbelegg. Det er et nøkkeltall som flyselskaper bruker for å måle hvor effektivt de utnytter kapasiteten på flyene sine og genererer inntekter.

Enkelt forklart:
  • Høy yield: Betyr at flyselskapet tjener mye penger per kilometer hver passasjer flyr. Dette kan oppnås ved å fylle flyet med betalende passasjerer og selge billetter til høyere priser.
  • Lav yield: Betyr at flyselskapet tjener mindre penger per kilometer hver passasjer flyr. Dette kan skje hvis det er mange tomme seter eller hvis billettene selges til lave priser.
Hvorfor er yield viktig?
  • Prissetting: Flyselskaper bruker yield-data for å sette optimale priser på billetter. De må finne en balanse mellom å fylle flyet og maksimere inntektene per passasjer.
  • Kapasitetsplanlegging: Yield-data hjelper flyselskapene til å planlegge hvor mange fly de trenger, hvor ofte de skal fly til ulike destinasjoner og hvor mange seter de skal tilby i hver kabinklasse.
  • Ruteplanlegging: Ved å analysere yield-data kan flyselskapene identifisere de mest lønnsomme rutene og justere rutetilbudet deretter.
  • Sammenligning: Yield er et viktig mål for å sammenligne effektiviteten til ulike flyselskaper og rute.
Relaterte begreper:
  • Fyllingsgrad: Andelen av setene på et fly som er besatt.
  • Setekilometer: Et mål på kapasiteten til et fly, beregnet ved å multiplisere antall seter med antall kilometer flyet flyr.
Kort sagt: Yield er et begrep som forteller oss hvor godt et flyselskap klarer å utnytte kapasiteten sin og generere inntekter.

OBS, litt forsikt med Yield only. Da ma blande dette med belegg. RASK er langt bedre malestokk.

Lönnsomheten er RASK - CASK. To ruter kan ha samme RASK men langt forskjellige kostnader.

Look pa Yield only er snarvei til konkurs.

Kan du gi en kort forklaring på hva som ligger i begrepet «yield»?

Forstår jeg det riktig at punktet med kabinklasser da ikke er av interesse for Norwegian, siden de ikke har noen form for Plus-klassse?

Nå sporer vi tråden virkelig av, men DY har da flere klasser. De har ett lass med forskjellige bookingklasser, minst 3 typer "produkter" ut mot kunde (Flex, Lowfare og Lowfare+), man må ikke se seg blind på en gardin som eneste som skiller en kabinklasse.

OBS, litt forsikt med Yield only. Da ma blande dette med belegg. RASK er langt bedre malestokk.

Lönnsomheten er RASK - CASK. To ruter kan ha samme RASK men langt forskjellige kostnader.

Look pa Yield only er snarvei til konkurs.

Helt enig med deg! Gode presiseringer!

Nå sporer vi tråden virkelig av, men DY har da flere klasser. De har ett lass med forskjellige bookingklasser, minst 3 typer "produkter" ut mot kunde (Flex, Lowfare og Lowfare+), man må ikke se seg blind på en gardin som eneste som skiller en kabinklasse.

Et godt poeng! Publiserer Norwegian noen tall eller hvor mange prosent av passasjerer og inntektekter de har i de forskjellige «klassene»?

Et godt poeng! Publiserer Norwegian noen tall eller hvor mange prosent av passasjerer og inntektekter de har i de forskjellige «klassene»?
Aldri sett et flyselskap som oppgir i detalj hvor mange som kjøper bagasje og andre tilleggstjenester hver eneste måned? For det er det de ulike «klassene» dere snakker om handler om. Så svaret må være nei, beste man får isåfall er nok et samletall på ancillary

Last edited:
Det letteste er vel å observere hvor mange som boarder i de ulike boardinggruppene. Gruppe A er vel flex og de som har kjøpt priority boarding (og kanskje lowfare og lagt til bare håndbagasje?).
Etter mine observasjoner er det faktisk ganske mange i denne gruppa. Som regel rundt 1/3. er ganske få som pleier å bli igjen til gruppe C i hvert fall etter hva jeg erfarer. Så mange kjøper nok bagasje og litt av hvert som bringer penger i kassa :)

Nei, ingen gjør det, unntatt det er ikke unormalt å oppgi ancilliary revenues. Spesielt blant lavprisselskapene. Norwegian gjør også dette.

Aldri sett et flyselskap som oppgir i detalj hvor mange som kjøper bagasje og andre tilleggstjenester hver eneste måned? For det er det de ulike «klassene» dere snakker om handler om. Så svaret må være nei, beste man får isåfall er nok et samletall på ancillary

Det letteste er vel å observere hvor mange som boarder i de ulike boardinggruppene. Gruppe A er vel flex og de som har kjøpt priority boarding (og kanskje lowfare og lagt til bare håndbagasje?).
Etter mine observasjoner er det faktisk ganske mange i denne gruppa. Som regel rundt 1/3. er ganske få som pleier å bli igjen til gruppe C i hvert fall etter hva jeg erfarer. Så mange kjøper nok bagasje og litt av hvert som bringer penger i kassa :)

Med «klasser» her så menes bookingklasser, ikke nødvendigvis hvor de sitter i flyet. Slik at det er vanskelig si hva «hver» betaler. Dog oppgir noen selskap i årsrapportene og sett noen analyser hva de tjener «per kabin» som gir en god indikasjon. Ellers så finnes det endel tall der ute, som selskapene har tilgang til, men som ikke er offentlig tilgjengelig som gir mye detaljnivå som vi snakker om her.

God vekst i antall passasjerer, fyllingsgrad og ok for yielden, hos Norwegian i september. Eneste negative er ytviklingen i punktligheten.

54041883565_029e588604_h.jpg

Usikre leveranser av fly kan ikke være den eneste forklaringen til 10% nedgang på aksjen............

Hver gang aksjen treffer et nytt lavmål, kribler det litt i investeringsfingeren min. Boeing vil aldri feile, de er ganske enkelt for store og samfunnsviktige til å gå under, og på ett eller annet tidspunkt vil det snu. De sto i 400 for 5 år siden, og jeg føler meg ganske trygg på at de kommer tilbake dit. (De står i ca 150 nå. Så lavt har de ikke vært siden 2016.)

Hver gang aksjen treffer et nytt lavmål, kribler det litt i investeringsfingeren min. Boeing vil aldri feile, de er ganske enkelt for store og samfunnsviktige til å gå under, og på ett eller annet tidspunkt vil det snu. De sto i 400 for 5 år siden, og jeg føler meg ganske trygg på at de kommer tilbake dit. (De står i ca 150 nå. Så lavt har de ikke vært siden 2016.)

Boeing overlever. Aksjonærenes verdier er en annen sak.

Og trenden fra september fortsetter:

Oktober:
2,197,751 passasjerer +6%
Belegg 86.8% +0.6pp
Yield 0.93 +3%
Enhetsinntekt: 0.81 +4%

https://media.uk.norwegian.com/pres...2-dot-6-million-passengers-in-october-3352979

Og sjefen virker være fornøyd, også med nær fremtid:

“This October has been solid, and I am pleased that we have delivered increased unit revenue and load factor, while at the same time delivering double-digit capacity growth. With the winter season and Christmas holidays approaching, we are excited to see a strong booking momentum for both Norwegian and Widerøe

November:
1,531,361 passasjerer +13%
Belegg 82.5% +0.1pp
Yield 0.80 -7%
Enhetsinntekt: 0.66 -7%

Brukbare tall for november å være. God passasjervekst, og økningen i tilbudet er balansert med økningen i trafikken. Yield og RASK er riktignok begge ned -7%, men samtidig er gjennomsnittlig fløyet distanse opp hele 17%, som alt annet likt drar ned CASK noe.

Punktlighet 91%, ned -5.8pp, så primært her det en dårligere enn i fjor. 75 fly i drift.

Attachments

• DYnov24.PNG
    DYnov24.PNG
    236.5 KB · Views: 573
Vinterturisme til Norge fyller flyene.

På mange flyvninger er det langt flere utlendinger enn nordmenn.

Desember:
1,531,361 passasjerer +13%
Belegg 82.2% -1.4pp
Yield 0.87 -3%
Enhetsinntekt: 0.71 -5%

ASK var opp 24%, RPK 22%, så klarte bare nesten fylle den økte kapasiteten. Gjennomsnittlig fløyet distanse var opp 10%, så tydelig effekt av nye lange ruter sørover. 73 fly i drift i desember

Ser man på året under ett:
22,630,745 passasjerer +10%
Belegg 85.0% +0.2 pp

54252095979_49e272e9c4_h.jpg

Back