Passasjertall Norwegian 2024

Someone

Moderator
Medlem
Norwegian starter 2024, slik de avsluttet 2023. Kapasitetsdisiplin, gjøre flyene fullere og billettprisene høyere.

-3% lavere kapasitet, og 4% økning, gir en økning i belegget på 5.4pp til 83,1%. 1.138.621 passasjerer, opp såvidt 1% fra i fjor. 63 fly i drift

Yield på 0.82 og enhetsinntekt på 0.68

Regulritet på 99.0% (-0,5pp) og punktlighet på 76.7 (-8,3pp) må egentlig sies å være bra så mye dårlig vær som har vært i januar.

53512148541_ca3e2890f7_b.jpg

Fortsatt gode tall fra Norwegian. +9% i antall passasjerer, dog 1/3 av dette skyldes skuddårsdagen.

mqv6koqtl8yvllo8ehdw

1,544,289 passasjerer i mars, +3%. Belegg på 85% +4.0pp. Litt påskeeffekter som trekekr i litt forskjellige rettninger. God regularitet, yield utvikling, og fremtidsbookinger.

73 fly i drift

Attachments

• DYMar24.PNG
    DYMar24.PNG
    139 KB · Views: 2,190
1,892,362 passasjerer i april, +13%. Fyllingsgrad på 80,3%, ned 2.8pp, hvilket delvis skyldes en negativ påskeeffekt.

Yield 0.81 og RASK 0,65. Regularitet 98,8% og halvparten av innstillingene kom 25 april da ATC i Norge brøt sammen og det var streik i Europa. 81 fly i drift.

Attachments

• DYAPR24.PNG
    DYAPR24.PNG
    144.9 KB · Views: 1,907
1,892,362 passasjerer i april, +13%. Fyllingsgrad på 80,3%, ned 2.8pp, hvilket delvis skyldes en negativ påskeeffekt.

Yield 0.81 og RASK 0,65. Regularitet 98,8% og halvparten av innstillingene kom 25 april da ATC i Norge brøt sammen og det var streik i Europa. 81 fly i drift.
Jeg ser Norwegian rapporterer punktlighet på avgangstid. Hvordan sammenligner man SAS og Norwegian sine tall på dette, mtp at SAS rapporterer tall på ankomst ? (som selvfølgelig er best, da folk ikke bryr seg om de forlater gate noen min sent hvis de kommer frem på tiden).

Jeg ser Norwegian rapporterer punktlighet på avgangstid. Hvordan sammenligner man SAS og Norwegian sine tall på dette, mtp at SAS rapporterer tall på ankomst ? (som selvfølgelig er best, da folk ikke bryr seg om de forlater gate noen min sent hvis de kommer frem på tiden).

SAS rapporterer og nå på avgangstid, så da bruker de samme målestokk.

Forresten hadde Norwegian for første gang på lenge (såvidt) dårligere punktlighet og regularitet enn SAS, nå i april.

Forresten hadde Norwegian for første gang på lenge (såvidt) dårligere punktlighet og regularitet enn SAS, nå i april.

Dette skyldes vel i hovedsak at DY har en større prosentandel av sine flygninger på Norge enn SK, og dermed ble hardere rammet av det stengte luftrommet...?

Avgangspunktligheten for de to på OSL ligger også en uke ut i mai på 94%, og ankomst på mellom 91 og 93, noe som må sies å være svært imponerende!

Vet du hvorfor de har begynt med dette? Ikke lenge siden jeg leste en uttalelse fra en i SAS om nettopp hvorfor de ikke rapporterte på avgang. Men avgangspunktlighet, er det takeoff eller off block?

Alle tider er vel alltid off- og on-block? Jeg har aldri hørt at andre tider blir benyttet i flyselskapenes ruter.
Mange (flertallet?) tror av en eller annen merksnodig grunn det er take-off og landingstid, men meg bekjent har aldri det blitt benyttet.
Punktlighet er vel derfor relatert til blocktidene.

Alle tider er vel alltid off- og on-block? Jeg har aldri hørt at andre tider blir benyttet i flyselskapenes ruter.
Mange (flertallet?) tror av en eller annen merksnodig grunn det er take-off og landingstid, men meg bekjent har aldri det blitt benyttet.
Punktlighet er vel derfor relatert til blocktidene.
Punktlighet- block på ankomst også sier du. Betyr det at feks KLM har 0% punktlighet omtrent når man lander på den banen på Schiphol som er så langt unna at den nesten er i Storbritannia da? Isolert sett gir jo block mening, og jeg ser jo den at det blir rart å se på block ut og landing inn.

Last edited:
Juni: 2,245,735 +12% pax, og belegg på 84,4% -1,4pp

Yield og RASK på henholdvis 0,92 (-3%) og 0,77 (-4%)

Attachments

• DYjun24.PNG
    DYjun24.PNG
    199.7 KB · Views: 925
Stor nedgang på punktlighet, men det er jo naturlig mtp strammere program og flere passasjerer. Tipper vi ser SAS rundt 80% også

Noe kan vel og kanskje skyldes streikefrykt? Spesielt på de som bestiller tett opp mot avgang når prisen er høy og yield likeså?

Håper for guds skyld de får noe kompensasjon for at Boeing er treige med leveranser.

Juli: 2,526,093 +9% pax, og belegg på 92.5% +0,01pp

Yield og RASK på henholdvis 1.04 (-+0%) og 0.96 (+-0%)

Bortsett fra på punktlighet (67,6% -5,6pp) var dett bedre enn fryktet. Først og fremt at de klarte opprettholde yield og belegg fra juli i fjor, som var en god måned, samtidig som passasjerantallet er opp 9% og ASK opp 10%

Attachments

• DYjul24.PNG
    DYjul24.PNG
    183.5 KB · Views: 435
Back