Passasjerer går til sak mot Widerøe

TG923

ScanFlyer Crusty
Medlem

Tenk deg at du skal ut å reise med fly. Men så kommer beskjeden om at avgangen er utsatt eller innstilt. Årsaken er plutselig sykdom hos besetningen.

Er da flyselskapet nødt til å betale deg erstatning, eller er dette forhold som ligger utenfor deres kontroll?

Det spørsmålet må Salten tingrett ta stilling til denne uka.

https://www.nrk.no/nordland/passasj...ma-flyselskapet-betale-erstatning_-1.15380998

Re: Passasjerer går til sak mot Widerøe

Jeg er en av de som heller mot at sykdom er innenfor selskapets kontroll. Da mener jeg at dette er noe de må være forberedt på og ha prosesser for å håndtere. Samtidig så er det vel slik at WF er spesielt sårbare, da det er uforholdsmessig dyrt å ha beredskap på flyplasser som har lite trafikk.

Det er mye lettere for SK og DY å bygge en robust org, uten at kostnadene blir for store. Og de kan også ta større risiko i forhold til beredskap.

Men blir spennende å se hva domstolen kommer til.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg er en av de som heller mot at sykdom er innenfor selskapets kontroll. Da mener jeg at dette er noe de må være forberedt på og ha prosesser for å håndtere. Samtidig så er det vel slik at WF er spesielt sårbare, da det er uforholdsmessig dyrt å ha beredskap på flyplasser som har lite trafikk.

Det er mye lettere for SK og DY å bygge en robust org, uten at kostnadene blir for store. Og de kan også ta større risiko i forhold til beredskap.

Men blir spennende å se hva domstolen kommer til.

Så det du mener er at WF bør ha crew standby i Hasvik og SAS f.eks i Kristiandsund i tilfelle sykdom? En kan bli syk underveis i arbeidsdagen og:8:

Og i SAS og DY blir det 6 i et crew. For og dekke hele dagen trenger du 2 crew. På hotell med lønn og diett. På hver flyplass de ikke har base.
Og Ola Dunk som klager når billettene er mer enn 599.

Mulig at flyselskapene da kanskje må begynne å ta inn straffegebyr (kompensasjon til flyselskapene) der pax gjør at avganger blir forsinka..
- PAX som ikke møter/møter opp for seint til gate der man må laste av bagasje.
- PAX som er ufin og lager bråk som forsinker avgang.
- PAX som har for mye bagasje som da må lastes i lasterom .... osv. osv.

Så det du mener er at WF bør ha crew standby i Hasvik og SAS f.eks i Kristiandsund i tilfelle sykdom? En kan bli syk underveis i arbeidsdagen og:8:

Jeg skriver vel også at det straffer WF hardt. Så nei, men jeg mener at sykdom er noe man må bør være forbedrede på og ikke bare skyve foran seg.

Det er vel neppe noen som mener at det skal være standby crew alle steder.
Er nok heller et ønske om at det skal gjøres mer for å løse slike situasjoner raskest mulig, og gi kompensasjon hvis det ikke går innen rimelig tid

Det er vel neppe noen som mener at det skal være standby crew alle steder.
Er nok heller et ønske om at det skal gjøres mer for å løse slike situasjoner raskest mulig, og gi kompensasjon hvis det ikke går innen rimelig tid
Dagens generasjon og kompensasjonen deres......

Vinner de dette, får de jammen meg slutte å klage over at det kommer til å koste skjorta og halve huset for fly til og fra mindre flyplasser.

Denne saken reiser noen interessante spørsmål.

Force Majure er noe som jeg har inntrykk av blir brukt i situasjoner der flyselskapet ikke er skyldig, på noen som helst måte, slik som vær, streik ol. Det er jo i og for seg greit nok. Men man kan jo egentlig si det samme om mye annet også. En vanlig forsinkelse pga treg pax ved boarding er jo heller ikke rettferdig at flyselskapet skal være ansvarlig for. De kan jo ikke hente pisken og tvinge folk ombord. Hva med motorproblemer? Det er heller ikke rettferdig.

Denne saken reiser noen interessante spørsmål.

Force Majure er noe som jeg har inntrykk av blir brukt i situasjoner der flyselskapet ikke er skyldig, på noen som helst måte, slik som vær, streik ol. Det er jo i og for seg greit nok. Men man kan jo egentlig si det samme om mye annet også. En vanlig forsinkelse pga treg pax ved boarding er jo heller ikke rettferdig at flyselskapet skal være ansvarlig for. De kan jo ikke hente pisken og tvinge folk ombord. Hva med motorproblemer? Det er heller ikke rettferdig.

Nu er det vel uanset først ved forsinkelse på 3 timer (2,5 i nogle tilfælde) at diskussionen om kompensation bliver relevant. Så langsom boarding vil nærmest aldrig resultere i kompensation.

Jeg synes det er en svær diskussion. På den ene side skal flyselskaberne efterhånden være forberedte på alt - også usandsynlige scenarier, hvilket kan synes en smule uretfærdigt. Men jeg tror nu også, at det til dels er lidt selvforskyldt. Flyselskaber er ret kreative, når det kommer til at opkræve gebyrer fra deres kunder. Der er jo snart et gebyr for hvad som helst. Og derudover er flyselskaberne sjældent ærlige, når det kommer til forklaringer på forsinkelser. Det er sjældent man får den rigtige grund. Tit skyldes der på "tech" eller lignende, når det i virkeligheden er sent ankommende pax eller crew.
Jeg skal indrømme at jeg ikke kender til trafikprogrammet på de mindre norske flyvepladser, og om det er praktisk muligt med standby-crew, der kan komme med kort varsel, men jeg mener, at det helt klart er flyselskabets ansvar, hvis deres ansatte er syge. Hvis det er anbudsruter, må de jo tage højde for disse ting, når der bydes ind på ruterne.

Nu er det vel uanset først ved forsinkelse på 3 timer (2,5 i nogle tilfælde) at diskussionen om kompensation bliver relevant. Så langsom boarding vil nærmest aldrig resultere i kompensation.

Jeg synes det er en svær diskussion. På den ene side skal flyselskaberne efterhånden være forberedte på alt - også usandsynlige scenarier, hvilket kan synes en smule uretfærdigt. Men jeg tror nu også, at det til dels er lidt selvforskyldt. Flyselskaber er ret kreative, når det kommer til at opkræve gebyrer fra deres kunder. Der er jo snart et gebyr for hvad som helst. Og derudover er flyselskaberne sjældent ærlige, når det kommer til forklaringer på forsinkelser. Det er sjældent man får den rigtige grund. Tit skyldes der på "tech" eller lignende, når det i virkeligheden er sent ankommende pax eller crew.
Jeg skal indrømme at jeg ikke kender til trafikprogrammet på de mindre norske flyvepladser, og om det er praktisk muligt med standby-crew, der kan komme med kort varsel, men jeg mener, at det helt klart er flyselskabets ansvar, hvis deres ansatte er syge. Hvis det er anbudsruter, må de jo tage højde for disse ting, når der bydes ind på ruterne.

Er enig i det du skriver. Men mitt poeng var heller det at ingenting er egentlig flyselskapet sin feil. Alt kan argumenteres for fra flyselskapet sin side, som urettferdig og urimelig.

Men på en annen side, så må man jo også ha noe som "holder igjen". Passasjerene må ha rettigheter. Tiltross for at noen her ikke liker folk som roper kompensasjon, så synes jeg et slikt system har en god funksjon.

Samtidig så vil jeg presisere at jeg heller ikke er generasjonen som roper kompensasjon.

Jeg bor i USA og ting er litt forskjellige her. Selskapet har ansvaret for pax under tekniske problemer eller sykdom i crew. Derfor er det haugevis av reserver i basene. Men det er umulig og ha reserve dekning på hver flyplass. Mitt selskap flyr til over hundre destinasjoner i 15-20 land. De store sikker dobbelt og mer. Er det en mulighet at vi kan time ut, så har vi ekstra crew med oss. Det gjøres for det meste alt for og unngå forsinkelser og kansellering. Selskapet har og ansvar under en eventuell streik.
Vær og stenging av luftrom eller flyplasser er ikke under selskapets kontroll, så der er vi ikke ansvarlige, men det blir koster jo likevel skjorta.
Ingen kompensasjon her, men dekning av hotell og mat, samt og komme til destinasjon ved første mulighet.
Hvis dere som fly interesserte vil ha full dekning av alle muligheter, så tror jeg dere kan glemme og fly utenom i jobben. Ingen vil ha råd til det. Og jeg vil ikke ha jobb.

Forskjellen mellom EU dommen og det WF her bestrider er vel reserve crew på base eller alle utestasjoner, som så vidt jeg skjønner gjelder her. EU dommen gjaldt vel ut fra base tror jeg, mens det i saken som prøves nå, gjelder kansellering fra en ute stasjon... Blir intressant å følge med på utfallet av denne...

Sent from my iPad using Tapatalk

Last edited:
Back