• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Passasjerer dytter fly.

Likte denne kommentaren fra en av "dytterne".

- Takk og lov at det bare var et 20-tonns fly. Hadde det vært et stort fly hadde det tatt knekken på oss, sa han etter styrketreningen
 
Synes det er positivt at noen flyselskaper velger å spare penger ved å la pax`en dytte flyet til gaten:D
 
Hva? Dette er drøyt av VG. Det har vært mye drøyt av tabloiden i det siste, men denne tar kaka. Har sendt inn tips om dette, flere bør gjøre det samme!
 
Fantastisk dårlig og ukritisk journalistikk dette!
Både bildet og historien er helt usannsynlig, da en såpass stor flyplass selvfølgelig har utstyr og fasiliteter til å få et fly av rullebanen.
Bare dette med at "de brukte 2 timer på å få flyet 800 meter" sier jo sitt om både forståelse og sannsynlighet...
 
De tidligere BU ansatte pusha siste fly de handla for hånd. Var det TRD eller BGO ?


Etter hva jeg har hørt så var det gjort på OSL (også), men man vet jo hvordan historier endrer seg i miljøet..:p Alle har jo vært med på alt..:lol:
 
Ser historien er endret nu!
Da flyet ikke kom seg til gaten ved egen hjelp, tok flyplassarbeiderne ansvar.
 
Men hun glemte å rette bildeteksten! ;)

(forutsatt at Aviation Herald har rett, og at Daily Mail & Daily Telegraph tar feil)
 
Kanskje de gjor det men det hadde jo vært lettere om de fikk det av rullebanen og så tømte det for bagasje og pax før de dyttet det til gate.
 
Utifra bildet dytter de flyet på en unødvendig tung måte.
Å stå med strake armer og dytte på en relativ spiss bakkant er jo ikke lurt,
hvorfor ikke få en mann på hvert hovedhjul + kjøre ut flap, slik at man har bedre måte å dytte på,
evt. tau til hvert maingear fra en traktor så er jo hele saken løst..?
 
Og hvorfor ikke bare trekke på normal måte?

Edit:
Feilen på det hydrauliske systemet førte til at flymaskinen heller ikke kunne taues til gate med truck som normalt.
Disregard..
 
Back
Top