Passasjer kastet av

Hvis man må saumfare nettsidene til Ryanair og lete etter linker gjemt inni teksten for ikke å bli påført ekstra utgifter, så sier vel det det meste om selskapets strategi.
Pill råttent fra ende til annen spør du meg:wow:

Ryanair er noen luringer - og eierne ler hele veien til banken. :clap

At Ryanair forsøger at fuppe sig til ekstra indtægter har vel ikke noget med at være pro-SAS at gøre ....

Den måde Ryanair opbygger sin booking på har kun et formål og det er at lure flest mulige penge ud af passagererne - det kan der dad ikke være tvivl om:

Her nogle eksempler:

- Alle priser er opgivet UDEN skatter & afgifter på første side i bookingen
- Ingen bagage giver alligevel gebyr, såfremt der ikke IGEN vælges fra. Tekst er gemt i teksten - dvs. at der aktivt skal vælges fra på to forskellige måder endda. Det er kun for at forvirre pax.
- Forsikring er automatisk tilvalgt og skal aktivt vælges fra
- Kreditkortgebyr udregnes per person per leg, hvilket kun har det formål at tjene flere penge. Dette har ingenting med de faktisk udgifter for transaktionen at gøre.
- Kun 15 kg. indtjekket bagage - dvs. at en alm standard Samsonite-kuffert ikke kan medtages i fyldt tilstand. grænsen er kun sat af netop denne årsag så flest mulige skal betale overvægt.

Ingen mulighed for tilbagebetaling af gebyr, hvis jeg ikke har det antal bagage med som jeg har bestilt. Da Ryanair gerne opkræver dobbelt gebyr hvis situationen er omvendt og jeg har en ekstra med, så er det vel kun rimeligt at jeg også kan få noget igen. Åbenbart er der tale om et en-vejs-system her.

I bund og grund er der jo ikke noget juridisk at komme efter iht. ovenstående, men selv den mest båøjede Ryanair-fan kan vel ikke være i tvivl om at alle disse ting udelukkende er lavet for at narre pax til at betale mere. Det kan godt være vi er nogle meget rejsevante folk her, der sagtens kan finde ud af at komme igennem Ryanairs bestillings-jungle, men det er der rigtig mange mennesker der ikke kan og som bliver forvirrede at alle de fravalg man skal lave undervejs.

At forbrugeren selv aktivt skal fravælge alle disse ting er dårlig markedsføringsskik og tjener kun det ene formål, at flå pax for flest mulige penge.

Desværre ser man en tendens til at flere og flere flyselskaber følger trop. Senest Sterling, der også har sat bagage-limit ned til 15 kg. Også her tjener det kun det ene formål at få flest mulige pax til at betale overvægt.

Personligt synes jeg det er frusterende, at man ikke bare kan bestille en flybillet, tage sin kuffert under armen og rejse - uden at være bekymret over alverdens ekstra gebyrer, overvægt osv.

Jeg ved godt at Ryanair-fans vil sige, at man bare kan læse betingelserne.. Det er også korrekt, men når alt i bookingprocessen er skruet sammen så man skal igennem en større labyrint for at slipper for disse tillæg og når bagagevægt m.v. er tilpasset, så rigtig mange skal betale ekstra, så bliver det for meget for mig. Jeg orker ikke skal skulle tage det videregående Så-slipper-du-for-at Ryanair-tager-dine-penge-kursus blot for at bestille en flybillet - når der nu er andre sellskaber, der gerne vil behandle en anstændigt. og her tænker jeg ikke på hvad de serverer ombord, men på basis-produktet og en anstændig behandling af kunderne.

Word! FlyHi:)

Vittig å alltid bli stemplet som pro-SAS hver gang man drister seg til å kritisere Ryanairs pengesankemetoder. Hvis de her inne som er så ekstremt pro-Ryanair ikke kan innrømme at selskapet er gjennomsyrlig designet for å tjene mest mulig penger i alle ledd, og gjerne uten at forbrukeren "vet" det, så er vel det å stikke hue litt i sanden.

For meg handler det ikke om å være pro SAS eller pro Ryanair.
Men å beundre Ryanair for det de klarer å få til.
Enkle fakta: For 10 år siden hadde Ryanair 2,9 millioner passasjerer (1996), og en flåte med 12 gamle 737-200
I mars i fjor fikk de levert sin hundrede boeing 737-800 og hadde 42.5 millioner passasjerer, som ifølge de fleste av dere blir lurt til å fly selskapet.
I tillegg til flåten på (nå over 100 fly) har de lagt inn en kjempeordre hos Boeing, som stadig leverer nye fly.
Og ikke bare vokser de med full fart, de tjener penger som bare rakkern.
Jeg vet ikke hva som skal til for å imponere dere andre, men slike ting imponerer meg.

Hva har skjedd med SAS i de ti siste årene? Hvor mye har de vokst? Hvor mye penger har de tjent? SAS er en digert selskap med enorme muligheter, og med en lang lang historie. Men tjener de penger på flydriften sin?

Hvis jeg hadde puttet mine penger i aksjer i Ryanair for 10 år siden, ville jeg vært en holden mann i dag. Hadde jeg tjent mye hvis jeg hadde investert i SAS? Neppe like mye.
Og når alt kommer til alt, så dreier forretningsvirksomhet seg om å tjene penger. Ikke nødvendig vis om å ha de mest fornøyde kundene. Men jeg tør allikevel å påstå at de fleste Ryanair passasjerer faktisk er fornøyde, med unntak selvfølgelig, hvis ikke hadde de ikke vært der de er i dag.

Jeg er imponert over deres vekst. Jeg er imponert over at de klarer å vokse så raskt uten å miste kontrollen. Og jeg er imponert over deres effektivitet og evne til å tjene penger. Thats it!

Jeg spiller ballen over til dere andre og spør dere hva er det med SAS som imponerer dere?

IMM

Jeg spiller ballen over til dere andre og spør dere hva er det med SAS som imponerer dere?

Når jeg ser kritisk på Ryanair, så er det ikke fordi de tjener penger. Jeg tenker faktisk aller mest på de ansatte og da spesielt de operative.
SAS imponerer fordi de har en sterk fagforening, Ryanair ikke fordi de totalt mangler muligheten til å organisere seg.
SAS imponerer fordi de har god lønn i forhold til arbeidstid, arbeidstid som er fornuftig og ikke rovdrift på de ansatte.
SAS imponerer fordi man har lønn fra første dag på kurs mens Ryanair krever at du kjøper ditt eget typekurs gjennom en av deres samarbeidspartnere. Du blir faktisk satt bak helt ferske piloter i køen dersom du allerede har typekurs og viss erfaring på typen. Hvorfor? Fordi Ryanair tar avanse av sine nye piloter på typekurs og derfor også tjener penger på å ansette nye i stedet for å vektlegge erfaring. osv osv osv osv...

Men dette er helt klart på siden av diskusjonen her da. Men jeg synes altfor ofte man ser seg blind på billettprisene i stedetfor å kanskje vurdere selskapet totalt sett.

Men nikk litt høflig inn i cockpit neste gang dere boarder på Ryanair. De to der fremme har nemlig vært med på å sponse billetten deres;)

Jeg er ikke pro-sas og heller ikke allverdens negativ til Ryanair. Men bestillingsløpet deres på web, er designet med tanke på at folk skal misforstå. Det mest realle hadde vært at man aktivt måtte legge til alle komponenter og ikke fjerne dem. Så kunne man heller brukt ressursene på å selge inn fordelene.

Originally posted by storg

Jeg er ikke pro-sas og heller ikke allverdens negativ til Ryanair. Men bestillingsløpet deres på web, er designet med tanke på at folk skal misforstå. Det mest realle hadde vært at man aktivt måtte legge til alle komponenter og ikke fjerne dem. Så kunne man heller brukt ressursene på å selge inn fordelene.
I Norge er det faktisk ulovlig å ha et slikt oppsett hvor du må "velge bort" slike elementer. Sterling ble vel bøtelagt for en lignende praksis og har måtte endre til at man må gjøre et aktivt valg for slike tilleggskjøp... Men Ryanair er vel ikke så lett å få has på av forbrukermyndighetene:huh:

Hvis jeg er heldig å få 1,- kroners billetter hos RyanAir, så kommer de på tilsammen 177,- kroner t/r. Så hvorfor skal jeg ta f.eks SasBU til London for 5 - 6 ganger høyere pris, og i tillegg få dårlig kundebehandling? Er jo alltid sure og gretne i SASBU :)

Originally posted by Mr_Tupolev

Hvis jeg er heldig å få 1,- kroners billetter hos RyanAir, så kommer de på tilsammen 177,- kroner t/r. Så hvorfor skal jeg ta f.eks SasBU til London for 5 - 6 ganger høyere pris, og i tillegg få dårlig kundebehandling? Er jo alltid sure og gretne i SASBU :)

Jeg kan da være bombastisk og ta alle over en kam jeg også. Uten å ha den ringeste anelse om ditt yrke eller arbeidssted, vil jeg utifra ditt innlegg hevde at samtlige der du jobber er både gretne og mindre begavede. :baeh

Hvorfor er det at der altid skal laves sammenligninger mellem SAS og Ryanair, hver eneste gang der diskutteres noget omkring det ene selskab som enten er godt eller dårligt...

De to selskaber driver to vidt forskellige forretninger, der i rigtig mange tilfælde ikke kan sammenlignes. Det er da flot af Ryanair at de har tjent mange penge på bekostning af deres ansatte og passagerer, men hvad i alverden har det med SAS indtjening at gøre.

De to selskaber leverer vidt forskellige produkter med forskellig kostbase og kan derfor ikke sammenlignes....

Mht. Ryanairs 1-krones billetter så findes de ikke. 1-krones billetter er opfundet af Ryanairs PR-folk for at folk skal tale om det og tro på det - og af en eller anden grund så ser det jo ud til at virke. Der er endnu ingen der har købt en billet til 1 krone. Der tilkommer altid skatter og afgifter, kreditkortgebyrer og (hvis man falder for fælden på Ryanairs side også indtjekningsgebyr, bagagegebyr m.v.) altså ialt LANGT mere end 1 krone....

1-krones billetter findes IKKE.....

Jeg vet at det ikke finnes 1 kroners billetter, men du må være enig at man får billetten billig alikevel? I forhold til sas sine billetter altså. Spørsmålet mitt er: Bør vi ikke hedre Ryanair for generelt billigere billetter? eller ikke? :)

Interessant å observere: dette handlet i utgangspunktet om en rebelsk dame som ville blitt kastet av et hvert selskap...men ble en debatt om lurebetingelsene til FR - og de visste vi da om fra før, gjorde vi ikke?

Yes, Isabamse, "same procedure, as last year, MOL" . Dama fortjente å bli kasta av. Mitt syn på tråden også. Egentlig burde flyselskap kasta av flere... Jfr. "sydencharter"....

At FR tilkalte sikkerhetspersonell er ingen grunn til å tro at det var nødvendig, ansatte i FR blir behandlet som dyr noe som igjen reflekterer kundebehandlingen. Likevel, dama kunne holdt hodet kaldt, gjort som anvist og unngått hele situasjonen, vil jeg tro.

Er vel ingen her som ikke er enige i at det er imponerende hvordan Ryanair har klart å flokke pax til sine flygninger, men jeg tror synet på Ryanair er litt anderledes her enn i andre land. Mye fordi vi nettopp alltid har hatt råd til å reise mye mens det er Ryanair som i stor grad har ledet ann og åpnet muligheten for å reise mye, billig og effektivt i andre deler av europa. Ikke rart folk flokker seg til et flyselskap som gjør det billig og lett å fly.

Men det må være lov å kritisere måten de nå tjener sine penger på. Jeg synes argumentet med at mange reiser med ryanair skal veie opp for den betalings politikken de fører, er utrolig dårlig. Jeg tror folk heller aksepterer det med en sur smak i munnen fordi Ryanair faktisk ER billigst og det letteste alternativet for mange.
Derfor kan de gjøre stort sett som de vil. Folk vil flokke seg til selskapet selv om kvaliteten er lav.

Hvorfor skal kritikk av Ryanair medføre at vi må diskutere SAS??? Ellers er jeg veldig imponert over FlyHi sine innlegg i denne saken:clap

Back