At Ryanair forsøger at fuppe sig til ekstra indtægter har vel ikke noget med at være pro-SAS at gøre ....
Den måde Ryanair opbygger sin booking på har kun et formål og det er at lure flest mulige penge ud af passagererne - det kan der dad ikke være tvivl om:
Her nogle eksempler:
- Alle priser er opgivet UDEN skatter & afgifter på første side i bookingen
- Ingen bagage giver alligevel gebyr, såfremt der ikke IGEN vælges fra. Tekst er gemt i teksten - dvs. at der aktivt skal vælges fra på to forskellige måder endda. Det er kun for at forvirre pax.
- Forsikring er automatisk tilvalgt og skal aktivt vælges fra
- Kreditkortgebyr udregnes per person per leg, hvilket kun har det formål at tjene flere penge. Dette har ingenting med de faktisk udgifter for transaktionen at gøre.
- Kun 15 kg. indtjekket bagage - dvs. at en alm standard Samsonite-kuffert ikke kan medtages i fyldt tilstand. grænsen er kun sat af netop denne årsag så flest mulige skal betale overvægt.
Ingen mulighed for tilbagebetaling af gebyr, hvis jeg ikke har det antal bagage med som jeg har bestilt. Da Ryanair gerne opkræver dobbelt gebyr hvis situationen er omvendt og jeg har en ekstra med, så er det vel kun rimeligt at jeg også kan få noget igen. Åbenbart er der tale om et en-vejs-system her.
I bund og grund er der jo ikke noget juridisk at komme efter iht. ovenstående, men selv den mest båøjede Ryanair-fan kan vel ikke være i tvivl om at alle disse ting udelukkende er lavet for at narre pax til at betale mere. Det kan godt være vi er nogle meget rejsevante folk her, der sagtens kan finde ud af at komme igennem Ryanairs bestillings-jungle, men det er der rigtig mange mennesker der ikke kan og som bliver forvirrede at alle de fravalg man skal lave undervejs.
At forbrugeren selv aktivt skal fravælge alle disse ting er dårlig markedsføringsskik og tjener kun det ene formål, at flå pax for flest mulige penge.
Desværre ser man en tendens til at flere og flere flyselskaber følger trop. Senest Sterling, der også har sat bagage-limit ned til 15 kg. Også her tjener det kun det ene formål at få flest mulige pax til at betale overvægt.
Personligt synes jeg det er frusterende, at man ikke bare kan bestille en flybillet, tage sin kuffert under armen og rejse - uden at være bekymret over alverdens ekstra gebyrer, overvægt osv.
Jeg ved godt at Ryanair-fans vil sige, at man bare kan læse betingelserne.. Det er også korrekt, men når alt i bookingprocessen er skruet sammen så man skal igennem en større labyrint for at slipper for disse tillæg og når bagagevægt m.v. er tilpasset, så rigtig mange skal betale ekstra, så bliver det for meget for mig. Jeg orker ikke skal skulle tage det videregående Så-slipper-du-for-at Ryanair-tager-dine-penge-kursus blot for at bestille en flybillet - når der nu er andre sellskaber, der gerne vil behandle en anstændigt. og her tænker jeg ikke på hvad de serverer ombord, men på basis-produktet og en anstændig behandling af kunderne.