Re: Passasjer åpnet flydør på SAS-fly etter håndbagasjekrangel
Crewet har kun kjennskap til pax som har bedt om assistanse på forhånd og kan ikke anta at noen passasjerer må «behandles» annerledes ann andre pga feks lettere psykiske lidelser. Crew handterer mange tusen pax hvert år og har garantert behandlet denne «syke» damen på riktig måte.
At damen valgt å forlate flyet kan de ikke lastes for, husk det var 160 andre par ombord som sikkert krevde deres oppmerksomhet.
Nu har jeg IKKE udtalt mig om cabin crews' ageren i denne sag

! Jeg har
heller ikke udtalt mig om evt. forhåndsmeddelt assistance! Selv om det er
mange år siden jeg arbejdede i stationen hos SAS i Kastrup, husker jeg så
nogenlunde, hvordan den slags ting foregår

!
Derimod undrer jeg mig over, at rejsefællen (partner/ægtefælle/whatever)
ikke prøver på at berolige kvinden og at afværge situationen!
Med respekt for alverdens "flerdiagnose autister", så vil jeg mene, at
både den "syge" og rejseledsageren/-erne bør være opmærksom på de ting,
som kan udløse en uhensigtsmæssig reaktion. Der er mange "dos and donts" i forbindelse med en flyrejse,
og noget kan man altså godt forberede sig lidt på! Eller bede om assistance til at klare!
En af mine venner sendte for nylig sin 20-årige autistiske & ADHD ramte datter
"uledsaget" til Spanien med et lavprisselskab. Hun fik en fin hjælp på CPH
og alt gik godt!
I denne sag hæfter jeg mig ved, at mennesket har svært ved at bære skyld! De fleste prøver
at krænge skylden af sig og finde en anden årsag, når noget går galt! Nu hvor en kæmpestor erstatningssag
truer, prøver kvinden på at bruge sin tilstand som undskyldning for sin
uheldige opførsel! Og hvis der reelt foreligger en diagnose på hende, kan
man da ikke udelukke at en dygtig advokat i samarbejde med dygtige psykiatere
kan skyde en sådan sag ned!