Passaredo + MAP = VoePass

Someone

Moderator
Medlem
Siden vi ikke bare kan fokusere på korona, får vi i dag ta en tur til den brasilienske underskogen. Passaredo Linhas Aéreas tok i siste halvdel og kjøpe MAP Linhas Aéreas, henholdvis det femte og sjette største selskapet på innenriks, men med kun 0,3% og 0,1% markedsandel i henhold til ANAC. Passaredo byttet samtidig navn til VoePass. Selskapene har sin hubber på henholdvis Ribeirão Pret og Manaus, men det som trolig trigget oppkjøpet var at selskapene fikk tildelt 12 og 14 slots på den lukrative São Paulo–Congonhas flyplassen, hvor selskapene ønsker bruke dette til ubetjente og underserved ruter

Mens selskapene skal operere på forskjellige AOCer, så vil brandingen utav bli VoePass, som i praksis er de gamle Passaredofargene, som minner litt om Primera sine.

MAP delen har 5 fly i flåten, en god miks av tilårskomne ATR-42-300/500 og -72-200, men en snittalder på 26,5 år, mens Passaredo delen har litt mer moderne ATR-75-500 og -600, med 10,4 år i snittalder på deres 10 maskiner. Begge selskapene har leaset deler av flåten fra NAC ser jeg

Skal man stole på Wiki så flyr Passaredo delen til de kjente stedene Araçatuba, Campos dos Goytacazes, Dourados, Marília, Ponta Grossa, Ribeirão Preto, Teixeira de Freitas og Três Lagoas fra Sao Paolo Congonhas, mens MAP tar seg av Bauru/Arealva, Macaé og Uberaba.

VOEPASS1.jpg
 
Last edited:
Hvis man skal være litt flåsete kan man vel si at Passaredo har kjøpt MAP sine attraktive slots på Congonhas, og fått et flyselskap med på kjøpet.
 
Hvis man skal være litt flåsete kan man vel si at Passaredo har kjøpt MAP sine attraktive slots på Congonhas, og fått et flyselskap med på kjøpet.

Ja det kan man godt si




Ellers spanderer jeg en øl på første Flyprater med trip report herfra ;)
 
Et overhodet ikke utfyllende rutekart, men det viser litt hvordan operasjonen til de 2 selskapene er. Se på det som en illustrasjon, og ikke en fasit.
c4b2e8a9529b2112ac0d969b9145f87b.jpg
 
Ser da ut som det kombinerte nettverket ut fra CGH da blir noe som det her. Flighter mellom 296km og 993km
 

Attachments

  • CGH network.PNG
    CGH network.PNG
    531.6 KB · Views: 461
Dette er et etterspill etter flyulykken ved Sao Paulo i august 2024 der en ATR72-maskin styrtet. Selskapets ledelsessystem ble auditert i ettertid og man har ikke klart å lukke avvikene som ble oppdaget. Det er også funnet tilbakefall på tiltak som har vært lukket tidligere. Når ledelsessystemet bryter sammen på denne måten så er selskapet i trøbbel, og det er slett ikke lett å snu trenden. I aller verste tilfelle mener jeg dette kan bety slutten for VoePass.
At the end of February 2025, after a new round of audits, a deterioration in the efficiency of the company's management system was identified regarding the activities monitored and [a] systematic non-compliance with the requirements made by the agency,” the Anac also pointed out.

https://en.mercopress.com/2025/03/11/airline-involved-in-brazil-s-last-major-crash-grounded
 
Back
Top