Pass paa hva dere skriver paa facebook

Med mine sarkastiske slengere (i tide og utide) ville jeg levd farlig om jeg jobbet i Virgin...
Bra jeg jobber i Norge ^_^

Så bra ! Bra de fikk fyken, virker jo som organisert kritisering av sin arbeidsgiver.
Og at de fornærmer paxs er jo heller ikke bra ! :wow:

Og siden de har så mye å klage på.. - er Virgin Atlantic bare no bråta??

Var vel noen i et norsk selskap som også fikk klar beskjed om at facebook ikke var noen internavis...

Hvis man føler for å skrive negativt om egen arbeidsgiver, så kan jeg ikke skjønne annet enn at tiden må være inne for å revurdere sin egen fremtid i bedriften...

Hvis man føler for å skrive negativt om egen arbeidsgiver, så kan jeg ikke skjønne annet enn at tiden må være inne for å revurdere sin egen fremtid i bedriften...

Langt de fleste av oss gjør jo nettopp det når tingene ikke er på plass som de burde, er jo ikke rart at rekruttereringsbyråene har tildels store databaser av folk å ta av! ;)

Hvilken lojalitet har slike ansatte til sin arbeidsgiver? Det kan man lure på.

Jeg kjenner selv folk som har fått klar beskjed fra sin arbeidsgiver om å holde seg borte fra dette forumet. Det er leit.
Det må gå ann å jobbe i et firma uten at man er enig i alt som skjer der. Man må ha lov til å ha egne meninger, og kunne ytre disse.

Jeg kjenner selv folk som har fått klar beskjed fra sin arbeidsgiver om å holde seg borte fra dette forumet. Det er leit.
Det må gå ann å jobbe i et firma uten at man er enig i alt som skjer der. Man må ha lov til å ha egne meninger, og kunne ytre disse.

Det er greit, men dette tar man "innenfor" husets fire vegger og ikke på offentlige nettsteder.

Hele facebook er en uting, og jeg har slutta å legge ut eller skrive noe der for lenge siden. Alt man skriver og legger ut blir jo facebook sin eiendom, og det kan slå tilbake når man minst venter og trenger det!

Jeg mener at det må være mulig å kritisere sin egen arbeidsgiver offentlig uten å få sanksjoner, forutsatt at det gjøres på en saklig måte. Ytringsfriheten opphører ikke ved inngåelse av en arbeidskontrakt. Det er imidlertid forskjell på å kritisere og "snakke dritt om", og hvis man gjør respektløst narr av kundene bør det få konsekvenser.

Noe annet er at man selvsagt skal fortsette å gjøre jobben så godt man kan (eller finne en ny), at man ikke skal røpe intern eller sensitiv informasjon.

Mange burde nok først ta en runde med seg selv om man er ansatt i riktig bedrift... utrolig hvor negative mange er her på forumet om sin egen arbeidsplass. Eneste dagen de liker arbeidsgiveren sin er vel lønningsdagen...

Det mest negative jeg har skrevet om min arbeidsgiver på nettet skrev jeg for noen minutter siden på dette fora, og noe verre enn det ville jeg ikke finne på å skrive. Har noen ganger lurt på om jeg skulle begynne å blogge, men jeg kan jo nesten ikke fortelle noenting av det interessante man opplever uten at man tråkker over streken, så da er det best å la være.

Det er vel ikke så merkelig at arbeidsgiver reagerer om en ansatt åpent forteller hvor han/hun jobber og kritiserer kraftig arbeidsgiver og samtidig forteller hvem vedkommende er.

Men det er jo andre muligheter:

1. Man kan ha en anonym profil og kritisere arbeidsgiver
2. Man kan ha et nick, men ikke fortelle hvem man er osv osv
3. Man lar være å kritisere arbeidsgiver når man er i en arbeidssituasjon

Når man forteller hvem man er og hvem man jobber for, bør man jo forstå at man ikke åpenlyst skal kritisere arbeidsgiver. Man gjør tross alt best inntrykk på arbeidsgiver ved å være lojal. Tror vel ikke at en som har kritisert selskapet offentlig har så mye fremtid i firmaet i forbindelse med forfremmelse osv. Men det er vel naturlig utvikling for de fleste av oss?`?

Også er det jo sånn at når ein blir ansatt i ett selskap så skriver en også på i arbeidskontrakten med det selskapet ved ansettelse at en plikter å være lojal mot selskapet en jobber i.
Det er lite forenelig med å offentlig kritisere din arbeidsgiver på nettfora/aviser osv, da dette vil slå tilbake på ein sjølv.
Så å argumentere med ytringsfrihet når du har skriven under på å være lojal mot selskapet en jobber holder rett og slett ikkje.
Sånn som det er nevnt før, ikke takast opp i det offentlige, men innen bedriften med de rette innvolverte i en gitt sak.

Var vel noen i et norsk selskap som også fikk klar beskjed om at facebook ikke var noen internavis...

Jupp, det var Lindorf. Og lurer på om ikke de ikke "truet" med at dette var oppsigelsesgrunn?

Jeg synes man må skille på konfidensiell informasjon og ikke.
Konfidensiell info må på ingen måte ut i offentlig fora.
Men jeg synes faktisk det er helt greit å være med i debatten og ikke alltid være enig i hva arbeidsgiveren gjør.

La oss si at jeg er tekniker i et fullprisselskap (noe jeg ikke er), trives veldig godt på jobben, med arbeidsoppgavene og med kolleger.
Så kommer det en diskusjon på nettet om billigselskaper vs fullprisselskaper.
Har jeg da lov å si at jeg synes mitt selskap ikke er flinke nok å profilere seg? At jeg synes de vakler mellom å fremstå som billigselskap og fullservice selskap?
(bare for å ta et eksempel).
Bør jeg da slutte som tekniker i mitt selskap? Eller bør jeg la være å uttale meg om hva jeg synes? Hva synes dere?

Back