Paris hovedtråd (2011)

Re: En dag i Paris

Tusen takk folkens, her var det mange gode svar! Skal bli gøy å uforske Paris litt.

Til dere som lurer på hvorfor jeg ikke overnatter i Paris, så er det fordi jeg ikke er så pengesterk akkurat nå :p
Jeg "hadde ikke råd til å lavær" da DY kom med 1 krones tilbudet på Nyttårsaften, for reiser i januar og jeg valgte Paris som første destinasjon. jeg var rellativt blakk på den tiden, så jeg måtte ha billig overnatting og valget falt på http://www.woodstock.fr/ Vandrerhjem nær Montmartre. Jeg betalte da 39.90 Euro for 2 netter med frokost på 6 manns rom. Frokosten var meget enkel, hovedsaklig baguet med billig syltetøy. Dersom man går gjennom den trivelige bakgården og ned i kjelleren, finner man felleskjøkkenet, der satt det flere backpackere å pratet, så jeg ble sittende der å prate med dem, det var 2 fra Australia, en Canadier, 2 fra Brasil, en fra Argentina og meg fra Norge, det endte med at vi dro på en liten bar 100m opp i gata, der vi ble værende til vi ble kastet ut. Kjøper man litt pasta og et glass med saus, tilbereder det på kjøkkenet, så får man overnatting med frokost og middag for 200kr. Jeg var i Paris i 48 timer, tok toget fra og til flyplassen ellers gikk jeg overalt. Lunsj bestod i ferdigsmurt baguett kjøpt i matbutikk
Jeg brukte 650kr fra jeg gikk av flyet og til jeg gikk ombord 48 timer senere. Det dyreste var derfor maten på flyet (DY måtte jo få tjene noen kroner på meg) og parkering på OSL
Disse backpakker stedene er billige og enkle, men med litt hjemmefølelse, det er mange yngre mensker der, som ofte er på reise alene eller med en eller to til og disse er ofte pratesyke, så det er veldig lett å bli kjent med noen.
I praksis har du bare rundt 4 timer til å utforske byen og det er for lite, bare Eifeltårnet krever ca 1,5 timer vis det ikke er kø, så har du triumfbuen 45min, og skal du i Louvre bør du beregne 3 timer til å hilse på Monalisa.
Du får pante noen tomflasker, så du får råd til en overnatting i Paris. Og språket skal du ikke bekymre deg for, du kommer alltids hjem, mange er faringer rikere.

Det er ikke helt riktig at jeg brukte 650kr salget startet tilfeldigvis dag 2 av mitt opphold, Jeg fant en eneste sportsbutikk i Paris, denne: http://www.decathlon.fr/fr/store?store_id=PS_138&rememberMe=off så jeg kjøpte skidress til Alpint, 2 par alpinhansker, alpinsokker, joggesko og en 60liter tursekk så jeg fikk med meg alt, dette kom på 1970kr tilsammen.

Dette er en veldig bra tråd.

Jeg og kona var i Paris i juni. Vi trodde vi skulle ha tre netter der nede, men så fant vi plutselig ut at vi skulle på en konsert i Toulouse. (Var ikke den billigste langhelgen for å si det slik). Men da fikk vi bare en halv dag til å se litt av Paris.

Så vi dro til Champs-Élysées og kikket på og klatret opp i Triumfbuen. Været var dårlig så det regnet litt. Men vi fikk sett Eiffeltårnet fra Triumfbuen men var ikke vits for oss å begi seg ut på køståing der.

Mitt poeng er at man trenger ikke nødvendigvis stresse livet av seg for å se mest mulig hvis man skal tilbringe relativt kort tid i en by. Det holder å se litt. Så kan man spare resten til en senere anledning når man har bedre tid og økonomien tillater det.

Mitt poeng er at man trenger ikke nødvendigvis stresse livet av seg for å se mest mulig hvis man skal tilbringe relativt kort tid i en by. Det holder å se litt. Så kan man spare resten til en senere anledning når man har bedre tid og økonomien tillater det.

Tiltredes. Det er ikke deilig å stresse rundt i en ukjent by. Skal du velge noe storslagent ved første besøk, så gå for Place de la Concorde - Champs-Elysées - Triumfbuen, ta eventuelt metroen til hjelp for å komme deg litt kjappere fra RER-stasjonen og bort til dette området.

Når det er sagt, Paris er ganske enkel å navigere i, det skal god gjøres å gå seg skikkelig bort og man kan godt ha litt ambisjoner om å rekke over mye - og heller replanlegge underveis. Selvsagt er det ikke så enkelt som i NY eller en annen by med kvadratur, men alle de store, rette avenyene og boulevardene gjør det vesentlig lettere enn i f.eks. London (min erfaring, i alle fall)... eller Oslo, for den sakens skyld! :) Har du ikke gratis/betalt datatrafikk på telefonen i utlandet og kan bruke kart på mobilen ubegrenset, så ville jeg sterkt anbefale å bruke noen kroner på dette legendariske gatekartet før du reiser: http://www.amazon.co.uk/Paris-par-a...0529/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1319446114&sr=8-1

I praksis har du bare rundt 4 timer til å utforske byen og det er for lite, bare Eifeltårnet krever ca 1,5 timer vis det ikke er kø, så har du triumfbuen 45min, og skal du i Louvre bør du beregne 3 timer til å hilse på Monalisa.

Er været noenlunde bra, så ville jeg holdt meg mest mulig ute og ikke gått for noe museum eller annen innendørsaktivitet. Som et alternativ til Eiffeltårnet kan nevnes utsiktsetajsen (56.) og -terrassen i Tour Montparnasse litt lenger sør i byen. Har aldri vært oppe der selv, men køene er nok mindre enn hos Eiffel. Det sies at dette er den fineste utsikten i Paris, du får nemlig se ALT - inklusive Eiffeltåret - samtidig som du slipper å se på Tour Montparnasse :) (utskjelt kontorbygg oppå jernbanestasjonen med samme navn). Mer info her: http://www.tourmontparnasse56.com/index_EN.php#/home

Først og fremst, så ville jeg i det lengste forsøkt å få til en overnatting. Så lenge du skal rundt og se deg om, så trenger det ikke være veldig dyrt å oppholde seg i Paris... (jeg ender opp med å bruke en del penger, men det er slett ikke nødvendig!).

Jeg og kona var i Paris i juni. Vi trodde vi skulle ha tre netter der nede, men så fant vi plutselig ut at vi skulle på en konsert i Toulouse. (Var ikke den billigste langhelgen for å si det slik).

Dårlig planlegging, eller er dere bare litt impulsive? ;)

Back