Re: En dag i Paris
Du skulle ikke prøve å få med deg "one night in Paris" også da, når du først er der?
Nei, fra spøk til alvor, jeg er såpass frankofil at jeg mener det er helligbrøde å reise dit kun på dagstur (i alle fall om man har mulighet til å få minst to dager der), det er tross alt snakk om en av verdens aller vakreste og mest innholdsrike byer. Og har du kun mulighet til å reise frem og tilbake samme dag, så ville jeg
ikke sittet på CDG og blomstret - med alle severdighetene en kort togtur unna. (Dessuten, hvis du skal fotografere fly på CDG, må du ha tillatelse fra det lokale politiet. Ikke vanskelig å få, men gjør det jo litt mer komplisert, er omtalt i flere andre tråder her.)
Det er ikke vanskelig å komme seg til Paris. Fra Terminal 1 (den runde der bl.a. SAS holder til) tar du automatbanen CDGVAL til Terminal 3 (eller 2, men det blir i grunnen frem og tilbake), der det er RER-stasjon. CDGVAL har 4-minutters frekvens i begge retninger. Så er det bare å ta forstadsbanen (RER linje B) inn til sentrum, det tar i underkant av en halvtime (til Châtelet-Les-Halles) og frekvens er 10-15 minutter. Alt om disse linjene finner du her:
http://www.aeroportsdeparis.fr/ADP/.../Access/public-transport/public-transport.htm
Inne i Paris er mulighetene så uendelige at det er vanskelig å anbefale noe uten å kjenne dine preferanser litt bedre. Men med RER B kommer du jo inn til både Châtelet-Les-Halles og St-Michel Notre-Dame. For en førstegangsbesøkende ville jeg gått av på Notre-Dame, sett på kriken med samme navn, og deretter ruslet bortover høyrebredden av Seinen, forbi kunstmuseet Louvre (gå ikke inn hvis du ikke er ganske interessert i de store klassikere, alltid mye kø). Så kommer du til Place de la Concorde (ikke flyet

), og der starter Champs-Elysées og det er byens hovedgate og er verdt å få med seg. Først er det park på begge sider, men etter hvert kommer en rekke staselige hoteller, butikker og varemagasiner - og kontorene til en del flyselskaper. Mulig det er færre nå enn før, men i alle fall Aeroflot holder visst fortsatt stand. Tror de kontorene er et bedre tips for flymodeller enn selve CDG (uten at jeg har prøvd noen av delene).
Ved enden av Champs-Elysées ligger Place de L'Etoile med Triumfbuen (Arc de Triomphe), den kan man gå opp på toppen av (koster noen €, men jeg mener det er verdt prisen) og herfra har man en fantastisk utsikt langs brede avenyer i alle himmelretninger. Kanskje det mest undervurderte utsiktspunktet i Paris. Så kan man gå andre siden av Champs-Elysées nedover igjen og få med seg flere butikker (på en måte har det blitt litt kjedelig, enten er det store kjedebutikker, eller veldig eksklusive "flagship stores").
Når det gjelder shoppingmuligheter for øvrig er det ingen grenser, personlig liker jeg veldig godt Le Bon Marché (
http://www.lebonmarche.com), verdens eldste stormagasin, fra 1850. Det ligger litt unna det verste turiststrøket, men er verdt et besøk (matavdelingen ligger i et eget bygg og er fantastisk!). Litt ned på skalaen prismessig ligger Galeries Lafayette, flere avdelinger, men den i Boulevard Haussmann er vel den lettest tilgjengelige (
http://www.galerieslafayette.com/content/votre-magasin/france/haussmann.html).
Sånn ellers finnes det jo andre severdigheter man bør få med seg (uprioritert rekkefølge); Eiffeltårnet, Invalidedomen ("Les Invalides") med Napoleons sarkofag og forsvarsmuseet, Centre Pompidou (moderne kunstmuseum med særegen arkitektur), Musée d'Orsay (impresjonistisk og post-impresjonistisk kunst), Panthéon (mausoleum), Latinerkvarteret, Montmarte osv. osv. Sjekk ut Google maps. De ligger litt unna hverandre, men metroen i Paris fungerer godt og det er ingen grunn til å ikke kunne reise litt rundt. Si litt mer om hva du er interessert i, så kan jeg hjelpe.

Alt om kollektivtransport i byen finner du her:
http://www.ratp.fr/en/
Og myten om at franskmenn ikke kan engelsk, er seiglivet. I Paris vil du oppdage at de aller fleste under 50 år som har noe som helst med turister å gjøre har en engelsk som er helt akseptabel. Likevel er det utvilsomt en fordel å kunne noen høflighetsfraser på fransk før man reiser ("Excusez-moi, parlez vous anglais?" bør du øve inn), da blir de gjerne litt ekstra hjelpsomme - også på engelsk.
Når du skal tilbake til CDG, så pass på at du kommer deg på RER
B3 retning "Aéroport Charles de Gaulle 2" (linjen splittes før CDG, så det er mulig å havne på feil tog).
God tur og kos deg i "city of lights"!