Paris Air Show 2019

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Da er det tid for Paris Air Show 2019, fra og med i morgen. Mens større nyheter får sine egne tråder, så er det kjekt med en samletråd for litt mindre nytt og andre hendelser.

Paris Air Show er jo normalt Airbus sin hjemmebane og de stiller som vanlig sterkt. Samtidig er Boeing noe redusert, og mangler jo blant annet MAX

Følgene fly far de litt kjente er meldt inn, enten som utstilt på bakken eller som flyvende show

Airbus:
A220
A321LR (tror det er La Compagnie sin?)
A330MRTT
A330neo
A350-1000 (2stk i Airbus husfarger og fra Qatar Airways)
A380
A400M
C295
EC665 Tigre
Eurofighter
Samt en drøss andre helikoptere og droner

Boeing:
737-800 frakter
AH-64 Apache
787-9 (i Air Tahiti Nui sine farger)
CH-47 Chinook
F-15
KC-46
P-8


Noen andre eksempler:
ATR-72
Beechcraft - Beechcraft D18S
Beriev - BE 200
CRJ-900
Q400
Dassault Mirage 2000
Dassault Rafale
Patrouille du France (selvsagt)
Falcon 8X
Falcon 900LX
Embraer E195-E2
Embraer KC-390
C130 og LM100J
Kawazaki P-1
Det meste fra Gulfstream
F-35
MRJ90/Space Jet
F-16
Og legenden Saab 340 :p


https://www.siae.fr/en/the_show/list_of_aircraft.htm
 
Virgin Atlantic med a330NEO
 

Attachments

  • Screenshot_20190617_115535_com.facebook.katana.jpg
    Screenshot_20190617_115535_com.facebook.katana.jpg
    97.4 KB · Views: 929
MEA har konvertert 4 A321neo til A321XLR


Selv om dette kun er dag 1, samtidig som det jo er rimelig klart dette ikke blir Boeing sitt store show, så var alt de fikk av ordre en ordre om å konvertere 15 brukte 737-800 til fraktere for GECAS. Jobb er jobb, og det er sikkert brukbare marginer, men blir litt som å drive bruktbilhandel, ved siden av en som selges nye :p
 
Ironisk nok, en av ordrene Boeing annonserte i går, er at de skal drive dele service av IAG sine flåte av A320neo og A320 maskiner.....


https://boeing.mediaroom.com/2019-0...-Build-on-777X-Order-with-Services-Agreements

With the first agreement, Boeing will furnish British Airways with its Component Services Program where Boeing and its partners will own, manage, and maintain a global exchange inventory of parts for the airline's A320 and A320neo aircraft. This agreement - the first of its kind for Boeing – will open convenient access to parts for British Airways, which operates an extensive route network.
 
Da kom ble rykte om en ordre fra Cebu Pacific bekrefter:

16 A330-900
10 A321XLR
5 A320neo

Det kanskje mest oppsiktsvekkende her er konfigurasjonen på A330-900 maskinene. En klasse, og med 460 snakker vi rekord i en A330 og ikke minst en lav setekostnad

https://www.flightglobal.com/news/articles/paris-cebu-pacific-to-take-460-seat-a330neos-459076/

Cebu Pacific of the Philippines is committing to purchase 16 Airbus A330-900s, as part of a package which also includes 10 of the new A321XLR and five A320neos.
 
Da fikk endelig Boeing en skikkelig ordre: Korean Air skal ha tilsammen 30 flere 787 maskiner. 20 av disse er nye ordre, 10 hver av 787-10 og 787-9, samtidig som de skal lease 10 787-10 av ALC. Men sistnevnte er eksisterende ordre hos Boeing, slik jeg forstår det

https://boeing.mediaroom.com/2019-06-18-Korean-Air-Announces-Intent-to-Acquire-30-787-Dreamliners

Korean Air and Air Lease Corporation [NYSE: AL; "ALC"] today announced at the Paris Air Show the airline plans to add 30 new 787 Dreamliner airplanes to its fleet, with a commitment to purchase 10 new 787-10s and 10 additional 787-9 airplanes valued at $6.3 billion at current list prices. As part of this agreement, Korean Air will also lease 10 787-10s from ALC.

Indigo hopper til konkurrenten CFM på motorleveranser til A320NEO. Første fly leveres i 2020, de har alt 87 NEO med P&W motorer, men har hatt store problemer med disse motorene.

https://www.flightglobal.com/news/articles/paris-indigo-pivots-from-pratt-with-huge-cfm-leap-459072/

Et tap for P&W, men de skal fortsatt levere 110 fly til med sine motorer, før den "siste" batchen på 280 fly får CFM

Indigo har jo både slitt som en tidlig kunde, og dermed fått alle barnesykdommene, samt at P&W motorene jo har vært noe mer plaget av slitasje enn CFM. Spesielt i sterkt forurenset luft, som det er mye av i India


Saudi Arabian Airlines både øker A320neo ordren sin med ytterligere 15 maskinerm til totalt 50, og bestiller samtidig også 15 A321XLR. Oppe dette tar de også 35 opsjoner fra A320 linjen



AirAsia vil ha større fly, så konverterer ytterligere 253 A320neo til A321neo, slik at de nå har totalt 353 A321neo i bestilling

https://www.airbus.com/newsroom/pre...-upsizes-a320neo-order-to-larger-a321neo.html

Le Bourget – AirAsia will upsize its future Airbus single aisle fleet, converting 253 orders for the A320neo to the larger A321neo version. The change will enable the airline to offer higher capacity in response to ongoing strong demand across its network. AirAsia becomes the world’s largest customer for the A321neo.

Mens Binter bestiller ytterligere 2 E195-E2 maskiner, og øker dermed deres ordre til 5

https://twitter.com/SpieleWERT/status/1140912394312585216

Binter Canarias has placed a firm order for two more @Embraer E195-E2, bringing its outstanding orders for the type to five
 
Last edited:
Det kanskje mest oppsiktsvekkende her er konfigurasjonen på A330-900 maskinene. En klasse, og med 460 snakker vi rekord i en A330 og ikke minst en lav setekostnad

Er ikke 440 maks? Eller er det med "Liten" dør nr 3.
 
Noen andre ordre i tillegg til IAG sin LoI for 200 MAX i går, som har sin egen tråd:

IAG: 14 A321XLR. 8 til Iberia og 6 til AerLingus. Plus 14 opsjoner

Delta: 5 A220-100

NAC bestiller 35 ATR fly, pluss 35 opsjoner og like mange kjøpsrettigheter

Fuji Dream Airlines: 2 E175 (E1)

Og Indonesiske myndigheter har bestilt 5 CL-515 brannfly fra Viking


Er ikke 440 maks? Eller er det med "Liten" dør nr 3.



Jo, i dag, så Airbus må ha en triks i ermet her

Cebu sine A320neo skal visstnok ha 197 seter, hvilket jeg knapt nok skjønner hvordan de fysisk får plass
 
Qantas Group bestiller 36 A321XLR. Dog er det ikke bestemt hvordan flyene skal fordeles internt. Av disse 36 er det egentlig kun 10 nye ordre, da 26 er konvertering av eksisterende NEO ordre

https://www.ausbt.com.au/qantas-add...red-article&itm_medium=hero&itm_campaign=news

The airline has inked a deal for up to 36 of the A321XLR jets, due for delivery from mid-2024, by trading up from 26 of its previous orders for the less long-legged A321neo and adding ten more aircaft to the shopping list
 
Indigo Partners bestiller 50 A321XLR. 32 er nye ordre, mens 18 er konvertert fra eksisterende NEO ordre. De 50 maskinene skal fordeles ut til de forskjellige Indigoselskapene med følgene fordeling

Wizz: 20
Frontier: 18
JetSmart: 12

https://www.airbus.com/newsroom/pre...to-add-50-a321xlrs-to-its-airline-fleets.html

Le Bourget– Indigo Partners and three of its airlines will acquire 50 of the new Airbus A321XLR long-range, single-aisle jetliners. The Memorandum of Understanding includes new orders for 32 A321XLRs and the conversion of 18 existing A320neo family orders.

Indigo Partners LLC, based in Phoenix, Arizona, is a private equity fund focused on worldwide investments in air transportation. Indigo has major ownership stakes in four low-cost airlines, including Frontier Airlines (U.S.), JetSMART (Chile), Volaris (Mexico) and Wizz Air (Hungary). The four carriers now operate a combined 295 Airbus planes and, with the new commitments, have 636 on order.
 
Er ikke 440 maks? Eller er det med "Liten" dør nr 3.



440 er med stor dør nummer tre, men det Airbus vil gjøre virker være å montere en «ekstra stor dør» nr 2 og 4, og dermed få sertifisert flyet for 460 passasjerer

https://www.flightglobal.com/news/a...-exit-doors-key-to-460-seat-cebu-a330-459203/

But FlightGlobal understands that Airbus is developing a 'Type A-plus' exit for the A350, which increases this figure to 120.

The A330-900 would have the modified exits installed at the 'door 2' and 'door 4' positions, hiking the authorised capacity
 
China Airlines has signed a letter of Intent (LOI) for six Boeing 777F Freighters. They have also signed a Memorandum of Agreement (MOA) for 11 A321neos, with 14 more aircraft coming from lessor backlogs.‬‬

-------

Europe’s largest Embraer operator, KLM Royal Dutch Airlines, announced an order for 35 E195-E2s, of which 15 are firm orders and 20 purchase rights. Deliveries will start in 2021.

---

Qatar Airways has signed a $1.8 billion commitment with Boeing for five more 777 Freighter aircraft.

----

ASL Airlines Group has announced a Memorandum of Understanding for up to 20 Boeing 737-800 Boeing Converted Freighters (BCF).‬‬
 
Akkurat den China Airlines ordren er gjenvunnet, da den var annonsert i våres.

Men i disse gjenbrukstider......
 
Europe’s largest Embraer operator, KLM Royal Dutch Airlines, announced an order for 35 E195-E2s, of which 15 are firm orders and 20 purchase rights. Deliveries will start in 2021.

Mulig dette var tema i fjor også... Men kva er skilnad på opsjon og purchase rights?
 
Back
Top