Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

Someone

Moderator
Medlem
Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

For å sørge for en god og forsiktig start på pappapermen (satser på dette blir den siste....*bank i bordet*) ble de første 2 ukene av den lagt til Provence. Første 2/3 sammen med de gamle, mens siste 1/3 uten de medbrakte «barnevaktene» og på en ny lokasjon.

Denne gangen var billetter booket på SK4705, 07:05 en søndagsmorgen. Har etterhvert fløyet OSL-NCE noen ganger men har aldri blitt helt klok på SAS sine rutetider, da de er forskjellige fra dag til dag. Uansett, med avgang 07:05 ble det en natt på Radisson for en litt mykere start på ferien. 2 uker borte, så kjørte litt budsjett på parkering og endte med pre-booket på P6. Hvilket tok meg 5 minutter å gå fra tilbake til hotellet, vel uten barn og bagasje. Middag på Peppes ble også unnagjort og både boardingkort og bagtags for morgendagens flight skrevet ut.

Akkurat som planlagt, klokken 06:00 ble rommet forlatt og vi kunne ta den korte turen bort til terminalen. Trekolli ble avlevert på self-drop off, som tok under minutter, før de to siste, barnevogn og bilstol, ble sendt avgårde som spesialbagasje. Family Track for som vanlig kjapt og effektivt, selv med en ekstra sjekk etter vi mistet litt tellingen og glemte ta ut alle posene med «flytende». Litt hamstring av solkrem i taxfree, og vi kunne ta den korte veien til D1 hvor familien ble parkert, men jeg gikk for å skaffe frokost i form av bakevarer fra Bit.

Klokken 06:50 var fortsatt dette status og selv crewet satt klar og ventet
d71a861d0ae2c3d0c742bd61a21b4eb0.jpg


Men en rask kikk ut kunne fastslå at en liten detalj manglet, så denne flighten vill neppe gå på tid......
b61a1f988f1a545a8b15faa7a28c4af0.jpg


Like etter ble det også opplyst om en forsinkelse på grunn av flybytte og det ble også gitt en ny gate et eller annet sted på E. Så både crew og 2/3 av passasjerene raste avgårde i den retningen. Gadd ikke stresse, men begynte sakte samle stæsj og tropper, men innen 2 minutter var gått ble det ny gate, og tilbake til D1. Så lønte seg å ta det med ro. Like etterpå kom de også tauende med LN-RRW fra hangaren. Det betydde det ble -800 i stedet for -700, og mer plass for oss
d696f6752e938cb782edfe25876752b1.jpg


fd6a16fcb30a919032fade9ea71b38c6.jpg


Vi hadde opprinnelig 19ABC for oss fire, og som en av de siste ombord, med infant og små barn foretrekker vi gå ombord sist, da vi uansett får plass til håndbagasjen under setet til eldstemann (så lange ben har ikke en 5-åring) så jeg det var helt tomt fra rad noen og 20 og bakover. Spurte om det var greit å sette seg der, og så lenge jeg holdt meg foran rad 27 pga vekt og balanse, var det fritt frem. Litt mer praktisk og da kunne breie seg over 2 seterader for oss fire.

Ikke nok med forsinkelse på grunn av flybytte, men med catering som ikke kom når den skulle ble vi nesten en time sene ut fra OSL. Var forresten 6-7 rader Plus med godt belegg, som jo er greit til NCE en søndagsmorgen.

Oppe i luften tok det ikke lang tid før minstemann sluknet, og kunne benytte seg av fully lie-flat tilbudet i SAS Go

fff6ee93f5a794bdd80f4ed6c3b8d28b.jpg


Eldstemann var fortapt i padden
a9f94a2f91a828d16a3a30feafb59e0b.jpg


Mens jeg bestilte te og Ramløsa (skulle ønske de kunne gå over til Farris) til min medbrakte proviant
83ece71fc5f1ec71bcc8fdeaf34b2c8e.jpg


Ellers lite å si om turen og litt av forsinkelsen ble fløyet inn, slik at vi vel var en tre kvarter-ish forsinket ved ankomst. Relativt rolig på T1 denne formiddagen, slik at bagasjen kom langt raskere enn hva den har en tendens til å gjøre på NCE

Og apropos bagasje.....vi er ikke helt på «kun håndbagasje», selv om vi faktisk var flinkere enn vanlig
4da58154759491ae6ce693d412b767d1.jpg



Fortsettelse følger......
 
Re: Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

De første 8 nettene skulle tilbringes et sted som heter Tourrettes sur Loup, som er en av mange type småby av gammel stein ytterst på en klippe. St. Paul du Vence som ligger litt nedi lia, er kanskje mer kjent, men uansett ligger Tourrettes under halvtimen fra flyplassen i Nice, sånn omtrent rett nord for Antibes, bare opp i fjellene.

De gamle hadde ankommet kvelden før og tatt taxi opp til huset vi hadde leid. Vi skulle derimot ta ut leiebil for hele følget. Litt klok av skade og siden jeg ikke orket turen bort til leiebilsenteret på T2, selv med ny fancy trikk, så hadde jeg som statusløs betalt ekstra for å ta ut bilen på T1, som man enten må betale ekstra for eller være statuskunde ganske høyt. Som vanlig ved Middelhavet var også valget falt på Sixt denne gangen.

Dog var en sjuseter bestilt, og siden vi ikke gadd betale ekstra for noe mer fancy var forventningene til «Peugeot 5008 eller lignende» ganske lave. Endte opp med en Ford Tourneo, som først og fremt var praktisk, helt frem til jeg forsøkte komme ned i et 180cm høyt parkeringshus i Nice. Dog en skikkelig bussfølelse gav den, men som sagt: praktisk.

c69675079cc1b3d420c628a71c255ce3.jpg
9cace092bc8678f3f80d4c3ae04c8ce4.jpg
 
Last edited:
Re: Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

Fin start på turen, det der!
Skal nedover til helgen, så den rapporten kommer i akkurat passe tid :D
Fortsatt god ferie!
 
Re: Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

Fin rapport. Minner om egne flyreiser for tiden. Dog hjelper status litt for adgang til lounger.
 
Re: Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

Fin rapport. Minner om egne flyreiser for tiden. Dog hjelper status litt for adgang til lounger.



Ja, men akkurat her kan jeg ikke si jeg savnet lounge. Vi forsøkte minimere tiden på flyplassen, selv om det trengs litt tid med hele familien. Dessuten trengte de to minste å få brent av litt krutt før boarding.

Uansett, som sagt ble de 8 første nettene tilbrakt i Tourrettes, som normalt tar under halvtimen fra NCE, selv om det denne gangen måtte hamstres litt på E Leclerc i Vence. Foruten Tourrettes selv, ble også Gourdon og St Paul de Vence besøk, innimellom livet ved bassenget ved huset. At på til fikk jeg både syklet og løpt endel, slik at massen utrolig nok var lik ved ankomst som avgang, på trodd av et godt kaloriinntak. En middag uten barn på Cinq, en lokal meget bra restaurant som drives av en svenske kalt Stefan, ble det også en anledning til

ca10869e29548bdc9b8d11942ac44c1e.jpg


2e1813ab83fd714d9cbc60b0c77e9d85.jpg


9879921984a2fe15503db8fe66187a99.jpg


13f917ebef9bb96c7f9dc461e994c044.jpg


ef5222803f5165d8dcf2af62dee09caf.jpg


ac98dd228548274ce8bf5a213c07c6ad.jpg


4309f8dec23182546126bfe1275afc37.jpg


0c2a7c40a3e2a33d48b67aa42c8f4a90.jpg


81b0194541108de69a15830a8da20ac5.jpg


80dc7e67be82c74175f7281064173869.jpg
 
Re: Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

Herlig.. Gamlebyen i Tourrettes er en utrolig by.. Vi pleide å kjøre opp dit bare for å spise..(litt vrient å parkere, men enda vanskeligere å få bilen ut igjen i mørket etter noen klunker Bandol) Dette ga virkelig ønske om en liten Europa-tur snart.
 
Re: Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

Herlig.. Gamlebyen i Tourrettes er en utrolig by.. Vi pleide å kjøre opp dit bare for å spise..(litt vrient å parkere, men enda vanskeligere å få bilen ut igjen i mørket etter noen klunker Bandol) Dette ga virkelig ønske om en liten Europa-tur snart.



Er det ikke plass på «plassen», så er det jo bare parkere ved skolen ved inngangen til byen. Dog er det noe der som ikke er «gamleby»?

He he på tide med noe annet enn en eller annen variant av «plastic fantastic Disney land» snart? [emoji13]
 
Re: Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

Neste stopp på turen var Juan les Pins, hvor vi hadde booket 4 netter på AC Marriott Hotell Ambassadeur. Dagene gikk egentlig med til en blanding av å rusle rundt i byen eller slappe av ved bassenget. I tillegg ble et besøk til både Antibes og Cannes gjennomført. Bra hotell, selv om vi kanskje ikke helt følte der forsvarte prisen. Men nå man uansett skal ha en form for familierom er det jo sjeldent billig

63a310a683b23b2f3c7a6052359a7acf.jpg


16e5516f28785ea6945cfee23a73ccfc.jpg


dc84fdeb9bc05b3c55cb6d6003ff9cf9.jpg


230875b3f252ed2361bbf46f7ee86d5a.jpg


3685ded692cf174853d03ffbf857dfb3.jpg
 
Re: Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

Lite tillegg: trodde egentlig parkeringen på hotellet kostet €20-30 per dag så hadde forventet en grei regning der. Men enten var det gratis eller så glemte de charge det når jeg sjekket ut. Slik at kostnaden kun var noen mynter til gutta hver gang de hentet den for meg [emoji6]
 
Re: Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

Tid for returen og siden jeg hadde tatt ut bilen på T1, fikk jeg også lov å levere den der, og siden jeg etterhvert begynner bli litt kjent i labyrinten utenfor NCE gikk det greit å traff rett på innkjøringen på første forsøk

SAS hadde ennå ikke åpnet innsjekk/bag drop, dessuten fikk vi kun ut boarding card og bag tags til tre av oss. Sistemann var på en separat, men linket booking, som også på utreisen skapte litt krøll. Mens vi på utreisen var seated sammen, så skjedde ikke det her og ikke fikk de gjort noe på innsjekk heller. Men vi stresset ikke og antok det ordnet seg ombord. Lite kø i security og var raskt gjennom. Litt rask lunsj ble inntatt airside før det etterhvert ble tid for boarding på SK4704

e2eac160398a5b75c522f02153a22359.jpg


771b52a0aff6f61ee32c47e0b2acd21f.jpg


747-400 BBJ fra Bahrain
6cd6cec229cd5d4455e0c0417a6c5830.jpg


LOT 737-800 til Warszawa og Air Transat A321LR til Montreal
39a6edef5648e829720b4740e9eeaac5.jpg


Ombord gikk det greit å overbevise vedkommende på 19C at det var best at hun fikk 24A i stedet og slapp sitte ved siden av en på 10 måneder, slik at vi fikk samlet oss på 19ABC

LN-RGD som skulle ta oss tilbake til OSL, og første gang jeg fløy den maskinen. 6-7 rader Plus og var vel noen få ledige seter der, men ellers en tilnærmet full -800 denne dagen. Klare for avgang i god tid før avgang, men det hjalp lite når uansett hadde slot noen minutter senere. Avgang mot øst og Nice, så ble den vanlig 270 graders svingen før kursen ble satt nordover. Bortsett fra en cola ble det ikke kjøpt så mye for tralla og flyturen foregikk sånn ganske så hendelsesløs. Tiden gikk stort sett med på å underholde minstemann

Ankom OSL sånn ca på tiden, men måtte vente noen minutter på ledig gate, innerst på E-området. Bagasjen kom også relativt kjapt: 2 kofferter og 1 bag på bånd 6, mens barnevogn og bilstol kom som vanlig på bånd 5. En pølse ble inntatt på 7-11 før det bar ut til P6 for å hente bilen og kjøre hjem


Ikke booket ennå, men det blir trolig en ny tur til området neste år også. Så ikke feil å si vi liker oss der
 
Re: Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

Noe mer padding enn bare den plasten rundt bilsetet? Valgte å ikke sende eget nedover i sommer da jeg var overbevist om at noe av leamikken ville lide evt. være inop ved ankomst.
 
Re: Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

Noe mer padding enn bare den plasten rundt bilsetet? Valgte å ikke sende eget nedover i sommer da jeg var overbevist om at noe av leamikken ville lide evt. være inop ved ankomst.



Nei, bare puttet det i plastposen.

Setet har vært brukt av vår eldste, min brors første og nå nummer to hos oss. Og er tydeligvis såpass solid at det tåler en trøkk. Men sendes uansett som spesialbagasje. Når håndtaket er slått bakover er det jo uansett lite som «stikker ut».
 
Re: Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

Tusen takk for rapport!
Jeg er vel litt mer en moderat godt kjent på NCE og de nærliggende lokaliteter, men Tourrettes har jeg enda tilgode. Ser riktig hyggelig ut og må prøves. Kanskje allerede neste vårtur.
 
Back
Top