Pandion kort

Tipper stortingsrepresentanter flest er temmelig lite interessert i hvilken farge det er på kortet. Og de med det svarte kortet tipper jeg er mest interessert i å få en av de (ekstremt) mange reisene raskest mulig unnagjort, uten ekstra oppmerksomhet. Disse er som regel så mye "hevet" over allmuen at de ikke trenger ytterligere bekreftelse på sin status, men snarere ønsker å "spise matpakken sin", som breskrevet over.:D
 
Spørs vel litt hvilke lister som er printet ut Someone, men joda, det er jo vanlig å ta med! Alliansepartnere står kun listet som star-gold, så hos LH vil ikke en EBP skille seg ut, samme måte med HON hos SK. Det vet du helt sikkert - men just to clarify.

Den listen jeg så da jeg fløy fra LHR i vinter inneholdt ihvertfall de opplysningene
 
Vel, vel. Politikerforakt er alltid like sjarmerende. Det er SAS som gir dem dette kortet - og norske politikere er ikke generelt imot fordelsprogrammer. EBG gir dessuten omtrent ingen fordeler innenlands. Grunnen til at vi ikke har bonusopptjening innenlands vet alle, og alle vet i tillegg at dette har fungert meget godt. Stortingsrepresentanter reiser fritt i Norge - og staten legger igjen store summer hos alle norske flyselskaper.

So what om staten legger igjen en masse kroner hos alle norske flyselskapene?? Det finnes haugevis av ex EBG som jobber i selskaper som legger igjen en formue paa innenriksflygninger i Norge, politikerne har soerget for at man ikke kan tildele disse lojale kundene EBG. Hvorfor de skal faa dette er for meg en gaate. De reiser nok oftest paa fullpris i tjenesten (i motsetning til mange andre bedrifter), saa det er riktig at det er lite ekstratjenester de faar bortsett fra naar ting gaar gaernt ifm prioritering. Men naar de er ute paa tur med familien, kan du banne paa at de vet aa benytte seg av lounge og alle andre fordeler.

Jeg synes politikerne skal ga foran som et godt eksempel og si nei takk til dette. De kan kjoepe seg fordelene via fullprisbilletter som alle andre.

Er den feed backen jeg har fått fra både kabin og bakke når det gjelder HON vs SEN også. HON er som oftest mye mere tilbakeholdende og stille og rolige i forhold til SEN.

Jeg tror at folk som har vaert EBG over en lengre periode (som jeg som har vaert EBG siden programmet startet) har en veldig avslappet stil, mens EBG newbies har en tendens til aa hyle hoeyest. Et godt eksempel var i dag naar AA kansellerte min flight i morges. Jeg har saapass mye erfaring at jeg alltid forstaar hva som skjer og at det er pointless aa hyle/syte/baere seg til GA og CSR. Snakke med innestemme soerget for at jeg som kun lowlife tier member hos AA fikk F setet paa den nye flighten uten problem mens en Exec Plat som skjelte ut GAen fikk kose seg bak i bussen (eller MDen :P)

Roger (en av FT EBPene som laget den traaden jeg linket til) er under 30 og reiser mye mindre enn det jeg gjoer. Cluet er at han reiser alltid paa grisedyre billetter, noe de fleste arbeidsgivere ikke aksepterer lengre.

OJB vil aldri faa Pandion dessverre, selv om han etter min mening er en god kandidat (250-300K norske er vanlivis mer enn nok). SAS har ikke lov til aa legge til grunn trafikk innenlands for aa skape lojalitet, da blir det dessverre ikke noe snadderkort paa han.
 
Last edited:
So what om staten legger igjen en masse kroner hos alle norske flyselskapene?? Det finnes haugevis av ex EBG som jobber i selskaper som legger igjen en formue paa innenriksflygninger i Norge, politikerne har soerget for at man ikke kan tildele disse lojale kundene EBG. Hvorfor de skal faa dette er for meg en gaate. De reiser nok oftest paa fullpris i tjenesten (i motsetning til mange andre bedrifter), saa det er riktig at det er lite ekstratjenester de faar bortsett fra naar ting gaar gaernt ifm prioritering. Men naar de er ute paa tur med familien, kan du banne paa at de vet aa benytte seg av lounge og alle andre fordeler.

Jeg synes politikerne skal ga foran som et godt eksempel og si nei takk til dette. De kan kjoepe seg fordelene via fullprisbilletter som alle andre.

Siden stortingsrepresentanter bruker klippekort og årskort, er det mulig at dette er begrunnelsen for at de får EBG. Hvis SAS automatisk gir EBG-kort til stortingsrepresentanter er jeg enig i at dette høres litt rart ut. Hvorfor gjør SAS noe sånt? Det er i alle fall ikke et krav fra mitt parti, men kanskje det inngår i en eventuelle avtale som staten har gjort, eventuelt et tilbud som SAS har gitt... Jeg kan høre med stortingsgruppen - men jeg vil tro at mitt parti fint kan fraskrive seg et sånt gode. Goder hos flyselskaper bør gis proporsjonalt med hvor mye man flyr. Dette lukter det litt mediesak ut av så det er best jeg sjekker det opp.
 
Last edited:
Mitt parti? Som er? ;)

SAS begynte nettopp med aa inkludere EBG i aarskortene sine i Norge igjen. Stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer har i alle aar nytt godt av RVC og EBG
 
Jeg mener ordningen med at EBG for statsråder ble innført var for å unngå at de satt igjen når de var på tjenestereiser og flyet var fullt. Noen har en viktigere jobb en andre.
 
Nei, det er en 'overleving' fra RVC-tiden. Alle statsråder fikk RVC-kort og da konseptet ble endret fikk de EBG istedet.
 
Mon tro om en Aftenposten- journalist kanskje har lest litt denne posten her på forumet?;)

Kommentarene til artikkelen var jo helt ko-ko...:D
 
Det var vel en helt OK artikkel? Det er jo ikke verre enn at Pandion er nevnt paa alle kolapp-systemene der man kan sette inn kortet for prioritized plass i koen.
 
Back
Top