• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Pandemipause ga "rustne" piloter

NRK tar en liten «Captain Obvious» her. Hva blir neste? Fotballspiller som ikke har rørt en ball på 7 mnd er rusten?
 
Er en "gammel" pensjonert flyger som fløy for et norsk selskap.
Selv etter bare en ferie, følte jeg meg litt rusten.
Alt tok litt lengre tid,de første flightene, og du leste gjerne sjekklistene ekstra nøye.
Landingene var gjerne litt dårligere, og var det dårlig vær, var du gjerne mere anspent enn vanlig, og terskelen for å avbryte landingen pga sidevind feks var nok litt lavere før du følte deg varm i trøyen igjen.
Dersom du var langtids sykemeldt, måtte du på teknisk / operativt refresher kurs ,simulatortrening og route trening med standardisering og final release. Tok gjerne en mnd.
Skjønner godt at de som var vekke gjerne et år, var rustne.
 
Last edited:
Er man borte lenger enn 90 dager kreves det uansett trening for å komme på line igjen. Jo lenger borte over dette, jo mer trening kreves det.

Rusten blir man, men dette burde kunne oppdages og ordnes iløpet av treningen.
 
Ikke bare i cockpit. I England var det helt dødt de første fire-fem månedene, færre fly dagen enn det vanligvis ville vært i timen stort sett. Sammenlignet med Norge har vi omtrent ikke innenrikstrafikk, spesielt etter at Flybe gikk konken, så når grensene stengte var det null og niks igjen.

Når det etterhvert begynte å ta seg litt opp igjen var det skummelt å se hvor mye "evnen" hadde falmet, særlig det å drive med mange ting samtidig eller å bedømme behovet for tid og rom mellom fly på rullebanen krevde mye tenking der det før gikk mer i muskelminne med litt finanalysering.
 
Det blir vel omtrent det samme som med god kondis. Du skal ikke sitte lenge foran peisen med rødvinsglasset og potetgullet før det taper seg betraktelig..:colgate:
 
Det gjelder de fleste yrker. Lett å miste rytme og ferdigheter etter et opphold. Og etterhvert som man blir eldre blir det tyngre og tyngre både å hente seg inn og å få nye ting til å sitte. Merker det veldig godt selv nå i disse tider …
 
Det gjelder de fleste yrker. Lett å miste rytme og ferdigheter etter et opphold. Og etterhvert som man blir eldre blir det tyngre og tyngre både å hente seg inn og å få nye ting til å sitte. Merker det veldig godt selv nå i disse tider …

I second that............
 
Back
Top