PAN PAN situation !

Cessna182

ScanFlyer Blue
Hørte på 134.05 (Farris Approach) tidligere idag at LN YPA mistet motor nord for Rygge. Hørte etter landing til slutt at alt var vel. Synes at micro virker noe usikkert, stadig et eller annet.

Vel de la ut en video her om dagen da de drar fra en stengt flyplass:rolleyes: Flyet var en Kitfox reg LN-YPA som nødlandet i Sande.

Bra det gikk så bra som det gikk! Må også si at det virker som det er gjort en god preflight før denne turen, fantastisk bra..

Last edited:
Det er tydelig at få her inne er så informerte som de måtte ønske. LN-YPA er et experimental bygd og godkjent fly. En kitfox 4. Det ble for få år siden om registrert til mikro. Det har over 2500t totalt som vell tyder på at det er et trygt og trofast fly.

Jeg som vi-pilot ombord kan fortelle at vi er stasjonert på ENHS, vi hadde innhentet avgang og landings tillatelse av flyplass sjef og krysset ble tatt av banen. Vi fløy ca 1500nm til syd Tyskland og tilbake uten noe problemer. Dessverre kun 10min fra destinasjon stoppet motor. Det viser seg at lufting på tank står rettet mot fartsvinden, noe som resulterer i overtrykk i tanken og derav feilindikering. Vi hadde ihht målere 20l igjen ved Sande og med et forbruk på 13L/t burde det vært plenty !

Utrolig imponerende å lese hva bedrevitere "ikke" vet og får med seg, men istedet synger ut med av feilaktig informasjon !

KEEP UP THE GOOD WORK !

Sun a sumarum, vi kaldte opp farris, landet på en privat mikro stripe, re-fuelet og fløy til hokksund ! Det i seg selv er en bragd !

Thomas

Så videoen på youtube her om dagen når dere dro. Håper dere hadde en fin tur. Håper å se flere filmer.

Bare glad alt gikk bra :)

Jeg regna med dere hadd tillatelse fra PerO. Var på Hokksund her om dagen, banen virka tørr.

Ja det er mulig at jeg fremstår som en bedreviter, men det skal ikke være noen grunn til å gå tom for fuel. Med en skikkelig preflight så mener i hvertfall jeg at det ikke er noen unnskyldning å fly flyet tomt. Du sier selv at at de bruker 13l/t da er det jo en smal sak å sørge for at man har nok fuel når man tar av. Å stole på en fuel måler i ett småfly er risikosport. Da er det peiling og visuell sjekk som gjelder.

Ja, en peile stav må lages og medbringes.

Bortsett fra å ha stolt på den visuelle nivå slangen på tankene (alla cub) og derav feilkalkulert gjennværende beholdning før tanking, gikk alt så bra og rektig for seg som overhodet mulig. En 250m bane, 10-15kts vind og i tillegg ha kommet til full stans på halvebanen var en seier i seg selv.

Forøvrig var det en fantastisk tur. ATC i Norge har mye å lære fra våre naboer. Maken til bra service, vennlighet finnes her ikke til lands. På hver flysdplass vi fuelet på fikk vi servert mat og drikke. Kjørt og hentet på hotell av klubbens medlemmer og ledere. Ser allerede frem til neste år i eget fly.

Thomas

Ikke direkte negativt. Men har man fløyet i Sverige, danmark og Tyskland merker man umiddelbart forskjell på service og hyggelige folk i andre enden. GA miljøet er satt mer pris på.

Kun positive erfaringer med norsk ATC selv. Servicen er upåklagelig de plasser jeg har besøkt. Det du nevner er vel heller flyklubbene som bør besørge.
Men det jeg lurer på, er hvorfor man brukte PAN PAN i denne situasjonen. Singleengine som mister motor er vel strengt tatt Mayday?

Last edited:
Med 3000ft over en flystripe var det ingen fare for mannskap eller fly. Vi hadde god tid til å etablere oss og foreta en trygg og sikker landing.

Ja det er mulig at jeg fremstår som en bedreviter, men det skal ikke være noen grunn til å gå tom for fuel. Med en skikkelig preflight så mener i hvertfall jeg at det ikke er noen unnskyldning å fly flyet tomt. Du sier selv at at de bruker 13l/t da er det jo en smal sak å sørge for at man har nok fuel når man tar av. Å stole på en fuel måler i ett småfly er risikosport. Da er det peiling og visuell sjekk som gjelder.

Vet ikke hvordan det er med mikro, men det er klare regler i forhold til drivstoffbeholdning. Hvis jeg ikke husker helt feil er det til dest +45min, pluss ev alt og 45min. Det er også noen andre bestemmelser i forhold til beregning av flyging til et bestemt punkt/koordinater og flyging over flyplass i 30 min i en bestemt minstehøyde i std atmosfære.

Back