Pan Am till Bergen?

HansJ

ScanFlyer Silver
Bläddrade lite i en tysk version av Pan Am-magasinet Clipper från 1973 och fick se att Bergen fanns med som destination, tydligen via Glasgow.

pabgo.jpg


Jag har inga tidtabeller från den tiden. Någon som kan berätta mer om Pan Ams trafik till BGO och hur länge den bedrevs?
 
Var det ikke så at Pan Am hadde egne tilbringer fly (B737 eller lignende) som fløy folk fra bl.a. Oslo til deres hub'er? Kan jo ha vært samme sak fra Bergen?

BF:cool2
 
Fornebu-London ble vel fløyet med B727. Jeg har ikke hørt om Pan Am på Bergen eller Reykjavik tidligere...
 
Nei, de har såvidt jeg vet ikke fløeyet på BGO i jetalderen ... men de gjorde vel det på førtitallet, tror jeg. Mulig dette er et historisk kart? Mye routinger som kan tyde på gamle prop-ruter.
 
Som sagt, kartan finns med för att visa Pan Ams aktuella ruttnät i en tyska upplaga av in-flightmagasinet Clipper från 1973.
 
Karta över Pan Ams linjer i norra Europa 1970. Prestwick var en knutpunkt, precis som för SAS förr om åren, och Oslo fanns med som destination men inte Bergen.

paroute70.jpg
 
De fløy aldri med 737 eller 727 som tilbringer-ruter til BGO.
(og bare som oppklaring om dette med 727/737 til FBU: i 1977-78 fløy de LHR-FBU med 727-100. I 1986 kom de tilbake med 737-200 et halvår, deretter 727-200 til de begynte med A310 nostop i 1991... )

så til saken:
PA fløy til BGO noen sesonger med 707, men jeg kan ikke bekrefte datoene for deg HansJ. Tabellen kan tyde på at de opererte til BGO i 1973...

Jeg tror de anløp BGO et par ganger i uka i 1972, men 1973 kan jeg ikke bekrefte.
På FBU kuttet de all 707-trafikk under oljekrisa tidlig i 1973, og de kom aldri tilbake med den... da hadde den vært fast siden 1967.
Jeg skal sjekke notater jeg gjorde i 1972, men har de ikke for hånden akkurat nå
 
PA fløy til BGO noen sesonger med 707, men jeg kan ikke bekrefte datoene for deg HansJ. Tabellen kan tyde på at de opererte til BGO i 1973...

Jeg tror de anløp BGO et par ganger i uka i 1972, men 1973 kan jeg ikke bekrefte.
På FBU kuttet de all 707-trafikk under oljekrisa tidlig i 1973, og de kom aldri tilbake med den... da hadde den vært fast siden 1967.
Jeg skal sjekke notater jeg gjorde i 1972, men har de ikke for hånden akkurat nå

TACK!! Mycket bra! :)
 
De begynte å fly OSL-CPH-TXL med 727 for å utnytte maskinen som sto parkert på gamle med APU'en på 18 timer i døgnet, men det var ingen stor suksess .. Etterhvert gikk de over til ATR, og den gikk vel nonstop på slutten ..
 
De fløy aldri med 737 eller 727 som tilbringer-ruter til BGO.
(og bare som oppklaring om dette med 727/737 til FBU: i 1977-78 fløy de LHR-FBU med 727-100. I 1986 kom de tilbake med 737-200 et halvår, deretter 727-200 til de begynte med A310 nostop i 1991... )

Logget PanAm 727-100 på FBU 11/7-1976. Den returnerte til FBU etter at den fikk hydraulikkproblemer over Kristiansand. Jeg snakket med FE-en etter at de landet. Grunnen til at jeg husker dette er at samme dag var 5X-UAL fra Uganda Airlines der og de fikk en bombetrussel som jeg ble 'intervjuet' om ute i Sandvika...
 
Litt OT, men fortsettelse temaet FBU-TXL Pan Am fløy FBU-TXL en stund. Åsrsaken var at tyske flyselskaper ikke fikk fly til Vest-Berlin under den kalde krigen. Det har vært mange flere operatøer på FBU-BER, DLT, som nå vel er en del av Lufthansa City Line fløy med F-50 til Tempelhof, det samme gjorde Widerøe med Dash-8-300. Deutsche BA fløy til også noen år til TXL på nittitallet.
 
Men fløy PanAm til Tegel og ikke Tempelhof?

Deutsche BA fløy med Saab 340 og 2000 om jeg husker rett. Jeg skal sjekke bildene når jeg kommer hjem.
 
Pan Am flyttade all trafik från Tempelhof till Tegel den 1 september 1975, för info.
 
De begynte å fly OSL-CPH-TXL med 727 for å utnytte maskinen som sto parkert på gamle med APU'en på 18 timer i døgnet, men det var ingen stor suksess .. Etterhvert gikk de over til ATR, og den gikk vel nonstop på slutten ..

Dette stemmer.
De kom altså tilbake til FBU i mai 1986 med B737-200 LHR-FBU v.v.
Da vinterrutene begynte et lavt år seinere, satte de inn B727-200 i stedet.
Så tror jeg det var sommerrutene 1987 de innførte LHR-FBU, FBU-CPH-TXL, TXL-CPH-FBU og FBU-LHR for å utnytte kapasiteten bedre.

Før dette sto Boeingen til PA på gamle FBU fra en drøy halvtime etter landing kl 14:00 fra LHR, og til en knapp time før avgang kl 08:00 til LHR.

I 1988 begynte de å fly med ATR-42, operert av Pan Am Express. Den fløy TXL-FBU-TXL, og ankom ca kl 14:30, tror jeg...
Den ble også fløyet i 1989, og kanskje i 1990?
 
Logget PanAm 727-100 på FBU 11/7-1976. Den returnerte til FBU etter at den fikk hydraulikkproblemer over Kristiansand. Jeg snakket med FE-en etter at de landet. Grunnen til at jeg husker dette er at samme dag var 5X-UAL fra Uganda Airlines der og de fikk en bombetrussel som jeg ble 'intervjuet' om ute i Sandvika...

Ok, da var det i 1976 de begynte med B727-100..., fra 76 til 78.
 
Men fløy PanAm til Tegel og ikke Tempelhof?

Deutsche BA fløy med Saab 340 og 2000 om jeg husker rett. Jeg skal sjekke bildene når jeg kommer hjem.

De begynte med Saab 340. Så var det en vintersesong tror jeg med Saab 200, men de kom så emd Fokker 100 og av og til B737-300
 
Back
Top