Pakketur vs. rutefly og separat hotell

BårdK

ScanFlyer Silver
Julen for litt over et år siden hadde jeg min siste pakketur (Egypt, hvor vi på grunn av venting ble sittende tilsammen over 7 timer i trange og kjipe seter på returen, grusomme flytider osv.). Bestilte nettopp høstferie til Mallorca for familien på 4 og reiser i biz med LX og bor på flott hotell til ca. kr. 35000 (ca. 21.000 for flyreisen). Dette er faktisk billigere enn de siste pakkereisene vi har vært på i Europa eller til Egypt (da vi ofte må betale ekstra for å få to soverom, samt at vi er litt kresne på hotellstandard mm.), samt at vi opptjener poeng, kan velge blant flere hoteller mm.

Så mitt spørsmål er hvorfor "selv folk her på forumet" fortsatt bruker charterselskapene? Har jeg gått glipp av noe?

Bruker charter når det er mest hensiktsmessig ift til pris og tider. Noen steder kommer man seg knapt uten charter, f.eks. en del greske øyer etc. Men det er jo opplagt lurt å sjekke alle mulige alternativer. Men det vet vel de fleste her inne.

Nå er det vel heller slik at charter ofte er billig(st), selv om det ikke var det i eksempelet til trådstarter?

Vi har benyttet oss litt av charter noen ganger etter vi fikk en liten en av den grunnen at det ganske enkelt er komfortabelt, og som nevnt over her - reisemål som Tenerife og lignende som er genialt på vinteren er mere vrient å ordne selv.

I ferietider virker det som charter er langt dyrere enn å sette opp en pakke selv (vi har betalt stort sett ca 10.000 per pers for en uke på grunn av nyttår osv.) men utenom "sesong" så er det jo ofte grisebillig.

Kvaliteten på det vi har opplevd med Star Tour og Ving har vært bedre enn forventet og selv flyturene har vært upåklagelige.

Til de typiske turistområdene på feks Gran Canaria har jeg ikke klart å finne billigere reise ved å velge rutefly uavhengig av om det kun er flybilletter eller full pakke.

To eks:
I fjor første uka i desember reiste jeg med samboer og guttungen til Gran Canaria for å ta ei uke på Anfi del Mar. For kun fly med setereservasjon og "mat" betalte vi 5611 kr t/r for oss tre. Da bestilte jeg på startour.no og fløy TUI 738. SAS og Norwegian skulle ha fra 8000 kr og oppover for samme billetter.

For en uke siden bestilte jeg (med samboer) ei uke på Gran Canaria (28/3-4/4) hos ving.no. Skal bo på et 5* anlegg med ekstra stort rom, direkte bassengtilgang osv. Sunclass på rad 1 på DK A333 inkl mat og buss t/r hotellet kom på 7200 pr prs.

Klarte heller ikke nå å finne pris i nærheten av dette ved å benytte rutefly.

Så til typiske feriedestinasjoner tror jeg nok charter lønner seg i de aller fleste tilfeller så sant man ikke skal bruke opp poengene sine på flybilletter da.
Og er man tidlig ute og får reservert greie seter på chartermaskinene sitter man passe greit de 3-5 timene en sånn tur tar. Sett bort i fra støyen fra skrikerunger og den ekstreme trengselen for å kommer ALLER FØRST på flyet tilfelle det reiser uten meg osv.... ;)

Jeg har booket en del Tenerife og Gran Canaria. Både til meg selv for ekstremt korte turer (helg) og varierende lange turer for Moderen og "fungerende". På de vanlige 2-5 uker har prisen på charter og selvfikset vært klin lik. Men charter gir Moderen mer trygget da hun kan ringe Ving fremfor sønnen.

Helgeturene mine selges jo ikke av charter, men har sjekket bare fly noen ganger og SK/DY har vært rimeligere og har hatt bedre rutetider.

Gjorde nettopp denne overveielsen for vinterferien 2012 til Gran Canaria og endte opp med kun fly Thomas Cook t/r. til 4,500.- pp + 500 for mer eller mindre ok seter.
SAS som stiller med litt mer menneskelig avreisetidspunkt skulle på samme tid ha 5,200.-, og med EG ville EMG vært garantert iht KVS. Tungen på vektskålen denne gangen er at datteren min allerede er der nede fra før, og skal hjem med Thomas Cook.

Booket i tillegg H10 Meloneras ***** separat, og her kommer fordelen ved separat booking (denne gangen) inn: BETYDELIG bedre utvalg i rom av høyere kategori (Privilege) gav en pris som var vesentlig lavere enn Vings pakkepris for rom av lavere kategori (Standardrom med havutsikt).
Dette er dog ikke almengyldig; tilsvarende søk på noen av Lopesanhotellene ville gitt omvendt resultat.

De siste to årene har jeg stort sett ved reise til charterdestinasjoner brukt SK så lenge de har direkteruter, ysnd de har kuttet TFS og booket separate høykvalitetshoteller, og deler generelt synspunktetne til OP.

Har aldri vært på chartertur, og har heller ingen planer om å gjøre det.
Min kropp er ikke bygget for charterfly. Så enkelt er det.
Men nå pleier jeg heller ikke dra til typiske charterdestinasjoner heller.
Og så liker jeg godt å kunne bestemme selv litt mer om når og hvor jeg vil dra, og ikke nødvendigvis sitte 2 uker på samme sted.

Men sånn er nå jeg da!

BF:cool2

Her var det mange gode innspill. Ser ut som om destianasjon og reisetid er avgjørende for kostnad-komfort avveiningen. Med skolebarn på 8 og 10 må vi holde oss til ferieukene og da tror jeg at vi for fremtiden kommer til å gå for egen pakke fremfor charter.

Booket tur til Syden med TUI i vinter. Flyet er rutefly med SAS. Bookingen kommer opp i SAS appen

Noen som vet om vi da tjener poeng og kan bruke lounge?

Ser det ikke er mulig å booke seter eller andre ekstratjenester i SAS appen, men det kommer kanskje

Last edited:
Booket tur til Syden med TUI i vinter. Flyet er rutefly med SAS. Bookingen kommer opp i SAS appen

Noen som vet om vi da tjener poeng og kan bruke lounge?

Ser det ikke er mulig å booke seter eller andre ekstratjenester i SAS appen, men det kommer kanskje

Hvis flightnr begynner på 7 er det ingen fasttrack, lounge, poeng eller andre fordeler.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Så lenge det ikke er et 7xxx flightnummer og det er en kvalifiserende, bookingklasse, ja. Tipper det ikke er det. Men EBD-fordelene skal være de samme.

Den slutter jo på 7, da. Men prøv å løpe rundt i ring hed henda over hodet mens du messer temaet fra ‘Fjolls til Fjells’ så kanskje det hjelper. :cool:
He he, men det begynner ikke på 7 :)

Sent fra min SM-F711B via Tapatalk

Back