• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Pacific Western

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
Air Canada har donert en gammel 737-200 til Alberta Aviation Museum, og fått den malt i Pacific Western-farger.

http://www.skyliner-aviation.de/viewphoto.main?LC=nav2&picid=2081

Pacific Western kjøpte i 1987 mye større Canadian Pacific (tidligere CP Air), og selskapene ble slått sammen til Canadian Airlines International. Dessverre fortsatte Canadian nedturen som CP Air startet, det hjalp ikke med veldrevne PW, og Air Canada slukte Canadian i 2001.

737-275 C-GIPW (c/n 21712) ble levert til Pacific Western i februar 1979, og fulgte selskapsendringene hele veien gjennom Canadian, Air Canada og avsluttet karriæren som en Tango-maskin.
 
Pacific Western er faktisk en gammel kjenning i Bodø. Tidlig på 70-tallet fløy de en del charters hit for "Sons of Norway" med 707.
 
De var gamle kjenninger på FBU også. På slutten av ´60-tallet og frem til 1972, med B707-120. Og midt på ´60-tallet med DC-7!

Her står Boeingen bak Transair Swedens B727 på FBU i 1972
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=36982
 
Originally posted by CK
.....Pacific Western kjøpte i 1987 mye større Canadian Pacific (tidligere CP Air),

Var det ikke heller Canadian Pacific som ble til CP Air?

Jeg fløy med CP Air en gang (ca. 1986) fra Amsterdam til Montreal med en 3-motors jet (hvilken?). Vi fikk en fugl i venstre motor under avgang og måtte tilbake til AMS etter å ha kvittet oss med fuel over havet. Vi ble naturligvis sterkt forsinket. Mens vi ventet, fikk vi servert deilig mat i flyet - den som vi skulle hatt på turen! Det kom ikke ny forsyning ombord etterpå.:(
 
Canadian Pacific ble CP Air siste del av ´60-tallet, men på ´80-tallet ble CP-Air Canadian Pacific/Canadien Pacifique igjen, og som kom PW og det hele ble Canadian International, før Air Canada spiste alt sammen.
 
Tøff gimmick fra AC!!! Kunne vi få en F-28 i henholdsvis Linjeflyg og Braathens SAFE design også...
 
De holer jo på med å restaurere en BU F-28 i BOO. Kanskje Olebno kan gi oss en update om hvordan det går med Fellowship'en de hentet i Sør-Amerika?
 
Originally posted by CK
Air Canada har donert en gammel 737-200 til Alberta Aviation Museum, og fått den malt i Pacific Western-farger.

http://www.skyliner-aviation.de/viewphoto.main?LC=nav2&picid=2081

Pacific Western kjøpte i 1987 mye større Canadian Pacific (tidligere CP Air), og selskapene ble slått sammen til Canadian Airlines International. Dessverre fortsatte Canadian nedturen som CP Air startet, det hjalp ikke med veldrevne PW, og Air Canada slukte Canadian i 2001.

Det var litt mere som skjedde i 1987, CP Air (som det da het), Eastern Provincial Airlines, Nordair og Pacific Western Airlines gikk sammen og ble til Canadian Airlines International. I 1989 kjoepte de ogsaa Wardair.

En tremotors maskin i 1986 maa ha vaert en Diesel 10.
 
In rememberance of Pacific Western


Sjekk dette bildet tatt av Erik Wold mens han enda var ung :)
 

Attachments

  • pacific-western-dc7 copy800.JPG
    pacific-western-dc7 copy800.JPG
    127.4 KB · Views: 24

Similar threads

Back
Top