Originally posted by ln-pep
I dag ble det en litt morsom dep fra bodø fra bane 07 på vei til Stokkmarknes lufthavn skagen. Fløy på tvers av flyplassen etter avgang fra Bodø. Fikk tatt noen bilder fra flyplassområde. Beklager kvaliteten. Var litt turbulens og skittent vindu
![]()
![]()
![]()
![]()
Jeg er ingen jurist, men dette tolkes vel dithen at som passasjer i rutefly etc. kan du ta bilder av hva du vil?Tillatelse kreves ikke for fotografering som foretas av passasjerer i luftfartøyer i rute-, charter- eller taxitrafikk.
Originally posted by LN-ATC
Interessante bilder, og interessant problemstilling!
"Forskrift om fotografering mv fra luften og kontroll av luftfotografier og opptaksmateriale fra luftbårne sensorsystemer" finnes her.
Under §4 står blant annet følgende:
Jeg er ingen jurist, men dette tolkes vel dithen at som passasjer i rutefly etc. kan du ta bilder av hva du vil?Tillatelse kreves ikke for fotografering som foretas av passasjerer i luftfartøyer i rute-, charter- eller taxitrafikk.
Originally posted by Nick Figaretto
Originally posted by LN-ATC
Interessante bilder, og interessant problemstilling!
"Forskrift om fotografering mv fra luften og kontroll av luftfotografier og opptaksmateriale fra luftbårne sensorsystemer" finnes her.
Under §4 står blant annet følgende:
Jeg er ingen jurist, men dette tolkes vel dithen at som passasjer i rutefly etc. kan du ta bilder av hva du vil?Tillatelse kreves ikke for fotografering som foretas av passasjerer i luftfartøyer i rute-, charter- eller taxitrafikk.
Jeg husker i hvert fall at inntil tidlig 90-tall ble man opplyst over PA-anleget før innflygning til f. eks BDU og BOO at fotografering var forbudt. Så endringen må ha skjedd en gang midt på 90-tallet. Det har aldri vært noe tema etter dette.
Jeg mener å huske at det generelle fotoforbudet på norske militære flyplasser ble opphevet, eller i hvertfall betydelig oppmyket, en gang i 1991 eller tidlig 1992. Sommeren 1992 var det nemlig ikke noe problem å fotografere på Gardermoen lenger.Originally posted by Nick Figaretto
Originally posted by LN-ATC
Interessante bilder, og interessant problemstilling!
"Forskrift om fotografering mv fra luften og kontroll av luftfotografier og opptaksmateriale fra luftbårne sensorsystemer" finnes her.
Under §4 står blant annet følgende:
Jeg er ingen jurist, men dette tolkes vel dithen at som passasjer i rutefly etc. kan du ta bilder av hva du vil?Tillatelse kreves ikke for fotografering som foretas av passasjerer i luftfartøyer i rute-, charter- eller taxitrafikk.
Jeg husker i hvert fall at inntil tidlig 90-tall ble man opplyst over PA-anleget før innflygning til f. eks BDU og BOO at fotografering var forbudt. Så endringen må ha skjedd en gang midt på 90-tallet. Det har aldri vært noe tema etter dette.
Originally posted by LN-ATC
Interessante bilder, og interessant problemstilling!
"Forskrift om fotografering mv fra luften og kontroll av luftfotografier og opptaksmateriale fra luftbårne sensorsystemer" finnes her.
Under §4 står blant annet følgende:
Jeg er ingen jurist, men dette tolkes vel dithen at som passasjer i rutefly etc. kan du ta bilder av hva du vil?Tillatelse kreves ikke for fotografering som foretas av passasjerer i luftfartøyer i rute-, charter- eller taxitrafikk.
Åneida! Jeg har da fotolisens utestedt av NSM kan du skjønne.Originally posted by GFL
Regelrytter :lol:
Kanskje møter NSM opp på døra di nå![]()
Originally posted by THS
Ja denne dep`en har jeg sett Widerøe ta mange ganger men den er ikke publisert som noen offentlig SID såvidt jeg har sett i hvertfall. Har Widerøe utarbeidet en company prosedyre på denne? Mener jeg har hørt noe sånt som "continous right turn dct blablabla" i klareringen til flyene som tar av fra bane 07 og skal mot Lofoten.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.