På tide at SAS pusser opp?

Status
Not open for further replies.
Re: På tide at SAS pusser opp?

Er det noen som har påstått SAS ikke gjorde noe med dette? Noen som fløy med gitte fly et par timer senere? En dag senere? Noen som vet om bordet var skadet lenge før gitte flight? Noen som vet når SAS ble obs på dette, eller om noen i det hele tatt har sagt i fra ang. dette? Flyverter/vertinnene tar ikke ned hvert bord og sjekker mellom hver flight, her er man avgengig av å bli gjort OBS på, om noe skal gjøres/oppdages før neste rutinesjekk hvor slikt kan avdekkes.

Så djeez loueez, tenk litt logisk da :) Flyselskap er ikke allvitende ånder, det er bedrifter.
 
Re: På tide at SAS pusser opp?

Er det noen som har påstått SAS ikke gjorde noe med dette? Noen som fløy med gitte fly et par timer senere? En dag senere? Noen som vet om bordet var skadet lenge før gitte flight? Noen som vet når SAS ble obs på dette, eller om noen i det hele tatt har sagt i fra ang. dette? Flyverter/vertinnene tar ikke ned hvert bord og sjekker mellom hver flight, her er man avgengig av å bli gjort OBS på, om noe skal gjøres/oppdages før neste rutinesjekk hvor slikt kan avdekkes.

Så djeez loueez, tenk litt logisk da :) Flyselskap er ikke allvitende ånder, det er bedrifter.

Dette er det neppe så mange som vet svaret på, men det kan vel umulig være ønskelig for SAS å fremstå som et selskap som flyr med materiell som synes å falle fra hverandre selv om dette helt klart ikke er kritisk for flysikkerheten?

Band bruker jo ofter riders for å sjekke ut hvor gjennomført kvalitetskontrollen er for konsertarrangører. Selv om det ikke er kritisk for konserten at ikke alle de røde M&Ms er sortert ut i skåla, så er det mange som bruker dette som en sjekk og da evt stiller spørsmålet om hva man ellers har tatt litt lett på. For noen som ikke er så kjent med flybransjen så er det kanskje ikke spesielt heldig eller kjekt å bli presentert for dette?
 
Re: På tide at SAS pusser opp?

Dette er det neppe så mange som vet svaret på,

Så hvorfor trekkes da dette ut i det vide og brede? Som jeg skrev tidligere ...

Sånne ting oppdages ikke alltid med en gang med mindre noen rapporterer det til crewet. Når det først kommer i loggen, blir det gjort ved første mulighet, enten ved lang groundstop eller natt, med mindre det er en kjapp fiks som kan gjøres. Men man forsinker ikke en maskin pga et defekt bord. Dette er kosmetisk og har ikke med sikkerhet å gjøre selv om det ikke ser spesielt imponerende ut for den som sitter der.
 
Re: På tide at SAS pusser opp?

Så hvorfor trekkes da dette ut i det vide og brede? Som jeg skrev tidligere ...

Du har selvsagt helt rett i det du skriver. Jeg tror vel imidlertid poenget til en del er at det ikke er spesielt heldig for imaget til SAS at kundene oppdager slikt. Dette skulle man kanskje heller tro at selskapene selv har rutiner for å oppdage slikt, selv om vi ikke vet når dette har skjedd. Nå er det vel imidlertid ikke første gang man ser dårlig vedlikeholdt interiør på denne typen maskiner, så det er vel lett at inntrykket som fester seg hos det reisende publikum som ikke er spesielt orientert kan vel fort være at SAS flyr rundt med gamle, slitte maskiner. Selv om det ikke har med sikkerheten å gjøre så er det ikke alle reisende som forstår dette.
 
Re: På tide at SAS pusser opp?

Selvfølgelig har man rutiner, og bordet ble senest fikset på natta, når cleaningen tøerker av alle bordene. De rapporterer da defekte bord.

Bord går istykker på nye fly også ....
 
Re: På tide at SAS pusser opp?

Ingen big case for min del, har opplevd værre. Men, faktisk kunne en kaffe kopp sklidd i fanget mitt... Crewet så bordet og "lo det bort" den Russiske OL delegasjonen som delte C-klasse med meg var ikke imponert... Det jeg synes er rart er at SAS ikke ser signaleffekt og image her. En C-klasse tur skal være noe ekstra.. Ikke et falleferdig bord der ting sklir av... Maskinen faller ikke ned pga dette, det er kun en passaser som kan få varm kaffe i fanget. Det er vel ikke så farlig :-)
 
Re: På tide at SAS pusser opp?

Selvfølgelig har man rutiner, og bordet ble senest fikset på natta, når cleaningen tøerker av alle bordene. De rapporterer da defekte bord.

Bord går istykker på nye fly også ....

Sikkert, og om ingen av SAS sine kunder oppfatter dette som et problem så et det klart at man bare kan gjøre som en del her gjør, og vise til at dette ikke er noe problem. Noen vil imidlertid likevel hevde at det er en signaleffekt som ikke et spesielt gunstig.
 
Re: På tide at SAS pusser opp?

Jeg har vanskelig for å tro at et bord kan bli så ødelagt i løpet av en dag. Det har nok vært slik en stund.
 
Re: På tide at SAS pusser opp?

Sikkert, og om ingen av SAS sine kunder oppfatter dette som et problem så et det klart at man bare kan gjøre som en del her gjør, og vise til at dette ikke er noe problem. Noen vil imidlertid likevel hevde at det er en signaleffekt som ikke et spesielt gunstig.

Jeg har da aldri sagt at dette ikke er et problem? Det er et problem, og det blir fikset. Men man grounder ikke et fly pga et ødelagt bord ..

Jeg har vanskelig for å tro at et bord kan bli så ødelagt i løpet av en dag. Det har nok vært slik en stund.

Etter bildet å dømme er det en skrue som har rømt. Selv om bordet ellers også ser slitt ut, kan det ha virket helt fint inntil dette skjedde, enten det var fem minutter eller fem timer tidligere.
 
Re: På tide at SAS pusser opp?

Jeg har da aldri sagt at dette ikke er et problem? Det er et problem, og det blir fikset. Men man grounder ikke et fly pga et ødelagt bord ..

Jeg vet ikke om noen har sagt at dette er eller ikke er et problem, men man kan vel vanskelig komme bort fra at slike episoder ofte bagatelliseres fra enkelte hold slik at man får et inntrykk av at dette ikke er et problem. Det er mulig at dette bare er en oppfatning som ikke stemmer overens med hva den enkelte har ment.

Selvsagt blir ikke et fly groundet pga av dette. Det er forøvrig irrelevant i forhold til hvordan de reisende oppfatter slikt.
 
Last edited:
Re: På tide at SAS pusser opp?

Jeg har vanskelig for å tro at et bord kan bli så ødelagt i løpet av en dag. Det har nok vært slik en stund.
Det er jeg enig i. Dette burde da absolutt blitt oppdaget og reparert før det ble SÅ ødelagt.
Man får litt tredje verden assosiasjoner når man ser slikt. Er ikke et seriøst flyselskap verdig, ogiallefall ikke i C klasse.
 
Re: På tide at SAS pusser opp?

Det er jeg enig i. Dette burde da absolutt blitt oppdaget og reparert før det ble SÅ ødelagt.
Man får litt tredje verden assosiasjoner når man ser slikt. Er ikke et seriøst flyselskap verdig, ogiallefall ikke i C klasse.

Bordet er ikke SÅ ødelagt vel? Gidder du å studere bildet ser du at mangler EN liten skrue.
 
Re: På tide at SAS pusser opp?

Bordet er ikke SÅ ødelagt vel? Gidder du å studere bildet ser du at mangler EN liten skrue.

Dette kan jeg lite om, men på bildet så ser det ut til at underdelen av bordet festes til "armen" med en skrue. Hva med toppdelen av bordet? Jeg ser ikke hvordan dette festes med samme skruen?

Men for all del, om man synes dette er helt uproblematisk for SAS så er jo det greit. Jeg ville vel ikke satt veldig stor pris på å bli presentert for dette, men ville nok foretrukket å komme meg avgårde fremfor at avgangen ble kansellert.
 
Re: På tide at SAS pusser opp?

Har en ikke bedre ting å gjøre en lørdagskveld enn å diskutere i "timesvis" om ett bord.......

Beklager, jeg bare måtte.
 
Re: På tide at SAS pusser opp?

Har en ikke bedre ting å gjøre en lørdagskveld enn å diskutere i "timesvis" om ett bord.......

Beklager, jeg bare måtte.

Nei, man sitter åpenbart her og kjeder seg....:rolleyes:

At SAS-ansatte ikke synes dette er litt pinlig og bagatelliserer dette er underlig. Ja, det er helt uproblematisk sett fra et sikkerhetshensyn. Nei, det er nok neppe spesielt kjekt for kundene å se slik slitasje.

Men for all del, jeg skal ta meg et glass vin til, jeg...
 
Re: På tide at SAS pusser opp?

Dette kan jeg lite om, men på bildet så ser det ut til at underdelen av bordet festes til "armen" med en skrue. Hva med toppdelen av bordet? Jeg ser ikke hvordan dette festes med samme skruen?

Skruen går inn i metallstykket på innsiden av rammen og den holder rammen nede og alt på plass. Liten skrue velter nok stort lass ..
 
Re: På tide at SAS pusser opp?

Skruen går inn i metallstykket på innsiden av rammen og den holder rammen nede og alt på plass. Liten skrue velter nok stort lass ..

Vi kjenner alle hvor store problemer det kan bli om man "har en skrue løs", så ikke undervurder det...;)
 
Re: På tide at SAS pusser opp?

At SAS-ansatte ikke synes dette er litt pinlig og bagatelliserer dette er underlig.

1. Jeg er ikke SAS-ansatt.
2. Det er ikke bra, men som jeg har sagt flere ganger - det b l i r fikset ...
3. Bord går istykker hele tiden, både på gamle og nye fly. Hvis halvparten av alle fly som er i luften har 100% fungerende bord, vil jeg bli storlig forbauset. Det har ingenting med bagatellisering å gjøre - it's just a fact of life ..
 
Re: På tide at SAS pusser opp?

1. Jeg er ikke SAS-ansatt.
2. Det er ikke bra, men som jeg har sagt flere ganger - det b l i r fikset ...
3. Bord går istykker hele tiden, både på gamle og nye fly. Hvis halvparten av alle fly som er i luften har 100% fungerende bord, vil jeg bli storlig forbauset. Det har ingenting med bagatellisering å gjøre - it's just a fact of life ..

Ad 1: Oslop er vel SAS-ansatt? (WF er vel også 100% SAS eid, så du er vel ikke så langt unna, du heller... ;))
Ad 2: Jada, mye blir fikset. Problemet er likefullt det man signaliserer. Det hjelper ikke at man vet at det blir fikset engang i fremtiden.
Ad 3: Sikkert riktig. Se forøvrig pkt 2.;)

Men nå over til viktigere ting - vi har en rekke vinflasker som må konsumeres før avreise tilbake til Norge...:)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top