På Norwegian med SAS-billett

C130

ScanFlyer Gold
Re: På Norwegian med SAS-billett

Normalt er det ikke telling ombord, så det var "flaks" det ble oppdaget. Agurknytt deluxe!

Men boardinkortene blir jo scannet før ombordstigning, det burde da oppdages der?

Har selv gått ombord på 2 fly uten billett. Det kan skje i farten, men skal aldri skje.
I de fleste tilfellene er det ingen skjede skadd, men litt pinlig når det kommer for dagen at alle parter har vært sløv. :(

Milde måne!
Her risikerer man å bli fratatt neglsaksen sin av en litt ivrig sikkerhetskontrollør også kan man deretter valse inn i et vilkårlig fly!? Å kalle dette for agurknytt er i beste fall naivt. Dette er en nyhet om en alvorlig glipp i sikkerhetsrutinene på landets største flyplass. Det skal bare ikke forkomme.

DY teller da. Jeg har selv opplevd at flyet ble holdt igjen og alle talt flere ganger da tallene ikke stemte. Det er ikke agurknytt, men sannsynligvis ingen enorm risiko: bagasje og passasjer har blitt kontrollert i sikkerhetskontroll.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Passasjeren ble jo ikke med flyet, så sikkerheten ble jo ivaretatt i den forstand. Er håpløst når passasjerer nesten knekker portene på SBG (self boarding gate) for å komme seg ombord i flyet. Dette skjer hos alle selskaper, ingenting spesifikt mtp Norwegian her, bare one of a kind sak som blir belyst i media. Som oftest får man feil person ut av flyet før det tar av. Sånn er det desverre blitt når flyplassen har fått for mange automatiserte løsninger.

I mine to år i kabinen i et norsk flyselskap i sterk vekst kan jeg huske iallfall fire episoder med personer som var på feil fly, som vi fikk avdekket ved telling før avgang.
Og en gang en passasjer på vei til SVG som spurte meg om ikke kaffe og frokost kom snart (det var mens SAS fortsatt hadde gratis frokost før kl 09). Han hadde gyldig billett med SAS på omtrent samme tidspunkt som vi hadde dratt avgårde fra OSL.

Sånn er det desverre blitt når flyplassen har fått for mange automatiserte løsninger.

Jeg tviler sterkt på at personer som ser på billetter har mindre feilrate enn en skanner som leser strekkoder.

Kan godt se poenget med sikkerhet (særlig mtp om det hadde skjedd en ulykke - da må jo passasjerlistene stemme) - men samtidig ser jeg ikke helt det heller da sikkerhetskontrollen er lik for alle. Feil kan skje i alle bransjer.

Milde måne!
Her risikerer man å bli fratatt neglsaksen sin av en litt ivrig sikkerhetskontrollør også kan man deretter valse inn i et vilkårlig fly!? Å kalle dette for agurknytt er i beste fall naivt. Dette er en nyhet om en alvorlig glipp i sikkerhetsrutinene på landets største flyplass. Det skal bare ikke forkomme.
Hva er den store sikkerhetsrisikoen/glippen? Vedkommende er sjekket, og kunne risikere å havne et annet sted enn han skulle, evt. med et annet fly?

Jeg tviler sterkt på at personer som ser på billetter har mindre feilrate enn en skanner som leser strekkoder.

Haha - nei, dette har forekommet i alle år. Det var vel også en feil på sperrene en periode som også lot andre flighters boardingpass slippe igjennom.

DY teller da.

Normalt sett ikke! (med visse unntak/flyplasser)

Tror dere f.eks Emirates holder på med telling i en A380? eller KLM i en 777-300ER? :lol:
Men når det er 186 seter kontra 400 så må man telle?

Såvidt meg bekjent er det ikke normalt med telling på SAS, KLM, LH og BA osv... men der finnes det vel unntak og i noen tilfeller gjøres det.

Normalt sett ikke! (med visse unntak/flyplasser)

Tror dere f.eks Emirates holder på med telling i en A380? eller KLM i en 777-300ER? :lol:

Såvidt meg bekjent er det ikke normalt med telling på SAS, KLM, LH og BA osv... men der finnes det vel unntak og i noen tilfeller gjøres det.

Jeg kjenner ikke prosedyrer overalt, men telling har jeg opplevd mange ganger, men det finnes sikkert ulike metoder etc. Det sees vel sikkert uansett om for mange har satt seg på biz etc.

Alltid lurt på når flyet er veldig fullt så hvorfor teller de antall personer og ikke bare ledige seter?

Kjempeenkelt hos Norwegian, trenger sjelden å telle mer enn to-tre tomme seter.

Litt lettvint av Avinor å skylde på at Norwegian har ansvaret ved gate. Det er kanskje slik i praksis (selskapets personell på gate), men om den elektroniske porten har godkjent et SAS boarding pass så må jo Avinor ta ansvar for det. Det er jo ikke utstyr som tilhører eller driftes av flyselskapet.

Last edited:

De aller fleste av de store har boardingkort-sjekk i døra ved ombordstigning også, så dobbelt kontroll. BA (og AF?) hadde det på shorthaul også inntil for ikke lenge siden. De sjekket flightnummer og dato på boardingkortet.

Back