• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

På hvilket fly er denne sensoren?

C172

ScanFlyer Gold
På hvilket fly er denne sensoren?

Har du registreringen på dette flyet hvor denne sensoren er tatt bilde av?
 

Attachments

  • ss.jpg
    ss.jpg
    47.9 KB · Views: 5
  • ss.jpg
    ss.jpg
    47.9 KB · Views: 5
Re: På hvilket fly er denne sensoren?

Ut ifra rødfargen å bedømme tipper jeg på en 737-300 fra Norwegian
 
Re: På hvilket fly er denne sensoren?

Den tilhører LN-KKC. KC er det eneste flyet til DY som har denne markering av critical airflow sensor. Den viser angle of atack på et instrument i cocpit. Den blir oppvarmet i luften så den ikke iser fast.
 

Attachments

  • gardermoen des06 176.jpg
    gardermoen des06 176.jpg
    35 KB · Views: 5
  • OSL onsdag 310107 054.jpg
    OSL onsdag 310107 054.jpg
    29.6 KB · Views: 5
Re: På hvilket fly er denne sensoren?

Jeg henger meg på her (håper det går bra C172?)og spør:På hvilket fly er denne sensoren?Registrering?:question: :smile2
 

Attachments

  • P2050225 edited 2.jpg
    P2050225 edited 2.jpg
    101 KB · Views: 5
Re: På hvilket fly er denne sensoren?

Originally posted by C172

Den tilhører LN-KKC. KC er det eneste flyet til DY som har denne markering av critical airflow sensor. Den viser angle of atack på et instrument i cocpit. Den blir oppvarmet i luften så den ikke iser fast.

Angle of attack vises ikke på noe instrument, ikke kalkulert fra denne sensoren iallefall, men heller fra gyroer og aksellerometere!!
 
Re: På hvilket fly er denne sensoren?

Bare bra LN-MEH! Forsøker med LN-BUG. Måtte lete igjennom Airpics bilder tok litt tid.LN-BUG
 
Re: På hvilket fly er denne sensoren?

Jepp LN-BUG er riktig!Tror faktisk det er den eneste av SAS Braathens fly som har denne merkingen.
 

Attachments

  • P2050224 edit.jpg
    P2050224 edit.jpg
    107.5 KB · Views: 1
Re: På hvilket fly er denne sensoren?

Originally posted by Canopy

Originally posted by C172

Den tilhører LN-KKC. KC er det eneste flyet til DY som har denne markering av critical airflow sensor. Den viser angle of atack på et instrument i cocpit. Den blir oppvarmet i luften så den ikke iser fast.

Angle of attack vises ikke på noe instrument, ikke kalkulert fra denne sensoren iallefall, men heller fra gyroer og aksellerometere!!

Nei riktig, den vises ikke visuelt på noe instrument i cockpit. Det den gjør er å sense når flyet begynner å nærme seg kritisk angrepsvinkel, og vil da engasjere en "stick-shaker", som får hele stikka til piloten til å begynne å riste. Bare som en "heads-up", nå går det snart galt.
 
Re: På hvilket fly er denne sensoren?

Originally posted by Turbofan

Originally posted by Canopy

Originally posted by C172

Den tilhører LN-KKC. KC er det eneste flyet til DY som har denne markering av critical airflow sensor. Den viser angle of atack på et instrument i cocpit. Den blir oppvarmet i luften så den ikke iser fast.

Angle of attack vises ikke på noe instrument, ikke kalkulert fra denne sensoren iallefall, men heller fra gyroer og aksellerometere!!

Nei riktig, den vises ikke visuelt på noe instrument i cockpit. Det den gjør er å sense når flyet begynner å nærme seg kritisk angrepsvinkel, og vil da engasjere en "stick-shaker", som får hele stikka til piloten til å begynne å riste. Bare som en "heads-up", nå går det snart galt.

På 737NG så sender den iallefall info til SMYD computeren og ADIRU computeren, Air data computeren bruker den til og korrigere det statiske trykket ettersom angrepsvinklen forandrer seg.
 
Re: På hvilket fly er denne sensoren?

Originally posted by Turbofan

Jojo, men Charlie her er jo classic.

Vet det, var derfor jeg skrev hvordan det er på NextGen..Regner med at det ikke er så mye forskjell..samme prinsippet.
 
Back
Top