På gjenngrodde stier

Discus

Galley Slave
Medlem
På gjenngrodde stier

Lørdagen var varm og hva kan man finne på ute? Tok daglig på farkosten, lastet opp vanntankene og satt kursen direct FBU for å kikke på hvordan det står til med gamle minner (ja, snakker om sykkel, eneste som duger der ute nå ;)). Måtte jo kikke litt rundt for å se hva som er igjen der ute, og derav tittelen på tråden. Vurderte "Memory lane" eller "Vandring i kulturlandskap", det er bare det at kulturen er jo helt borte, og landskapet - tja - døm selv.

På vei gjennom villastrøkene hørte man lyden fra de som sikkert klaget på flystøy i sin tid. Constant-speed gressklippere på 6000 rpm og to-takts-turbiner for å blåse bort løv og støv i oppkjørselen (har folk sluttet med feiekost?).

Det første som møtte meg var denne Opptatte Bien som antagelig ikke er så opptatt lenger:

DSC_3514-x.jpg

Så etter å ha forsert ytterligere noen grushager, skilt om Anleggsområde m.m. så begynte det å ligne enda mer på flyplass.

DSC_3523.jpg

DSC_3517-x.jpg

DSC_3520-x.jpg

Og en artig detalj:

DSC_3517-x2.jpg

Beveget meg forbi enda flere betongblokker og uferdige gangveier mot syd-vest, mens en Cb var i ferd med å bløtlegge deler av Oslo:

DSC_3529.jpg

DSC_3533.jpg

Og endelig har FBU fått sin spotter-plattform, kanskje noen år for sent:

DSC_3536.jpg

Lilløyplassen, en idyll i det hele, og kanskje det eneste igjenværende kulturlandskapet:

DSC_3538.jpg

I tillegg til dette er det jo en del lyskastere, gjerder og andre småting som står igjen etter glansdagene, men skal man få med seg noe av dette bør man kanskje ta turen i sommer. Gravemaskinene og heisekranene har kommet seg rundt på store deler av området og det bygges iherdig over alt. Litt vemodig å tråle området der nede nå. Etter hvert som nybygg kommer opp der rullebanen var i sin tid blir ikke området på langt nær så åpent lenger. Om ikke lenge vil man nok nesten ikke kjenne seg igjen. Flott blir det nok, men sukk..... :cry:

Håper det bringer tilbake noen gode minner om en svunnen tid, og at det var verd titten.

Re: På gjenngrodde stier

Fine bilder! Tror Falcon får tårer i øynene av det siste bildet ditt

Skulle ønske jeg fikk opplevd FBU før det ble kroken på døra. -men jeg fikk vært der et par ganger - uten kamera.

Stakkars Fornebu.
Det var her jeg startet min "spotterkarriere" tidlig på 90-tallet.

Ikke mye som minner om flyplass her lenger, bortsett fra hangarene og tårnet.

Må nok bli Langbrygga - "noen" har fjernet brygga vår, i tillegg til bl.a. fuelfat fra Luftwaffe og en av vognene som ble brukt til å frakte stein under byggingen av Fornebu. Og Spitfire-droptankene også. Det gikk fort etter at vi ble skviset ut, faktisk altfor fort. Men det er det lite å gjøre med nå.

Saa du noe til Gate 38 skiltet?? Kunne virkelig tenke meg det i 40 aars gave (hint hint til de med vinkelsliper)...

MOW skal vel ned å spane om en måneds tid, du får utstyre ham med diverse hardware. Husker ikke hvilke skilt som står der, men det stod en del bortover veggen.

Saa du noe til Gate 38 skiltet?? Kunne virkelig tenke meg det i 40 aars gave (hint hint til de med vinkelsliper)...

Det henger bare i noen bolter. Er dessverre ikke så veldig fint, siden det er laget av finér. ;)

nostalgisk dette her!

Var på kurs hos Norwegian i den BusyBee hangaren, var spesielt å gå på gammel grunn! Da jeg fikk se Fornebu fra lufta fra DC3ern for et par uker siden så så det ikke ut som det hadde vært noen flyplass der, bortsett fra den ene asfaltbiten som er igjen av rullebanen, å at du så trærne ikke var vokst opp der flystripa var før..

Og selv i dag er det spor etter flyplass på Fornebu (et par bilder knipset i dag, og et tidligere i sommer)

IMG_20141105_151945.jpg

IMG_20141105_152011.jpg

IMG_20140609_122942.jpg

Ja den som leter kan fortsatt finne, men nå begynner det å bli virkelig vanskelig. Takk for at du deler bildene

Koksaverkstedet som står og forfaller er vel strengt tatt noe av det verste... Kommer det til å stå til det faller sammen av seg selv? Det er vel ingen som har ansvar for bygget?

Back