På Dagsrevyen nå tirsdag kveld

Re: På Dagsrevyen nå tirsdag kveld

Jeg er ikke uenig i det du skriver atck, men nissefly eller ei, så måtte det jo vært noen på jobb om man kan jo ikke sperre av luftrommet over Norge heller ;)

...og akkurat nå er det flere som framstår som sure og gretne i debatten og det er ikke flygelederene (bortsett fra han som ble intervjuet på TV)

Originally posted by Someone

Jeg er ikke uenig i det du skriver atck, men nissefly eller ei, så måtte det jo vært noen på jobb om man kan jo ikke sperre av luftrommet over Norge heller ;)

...og akkurat nå er det flere som framstår som sure og gretne i debatten og det er ikke flygelederene (bortsett fra han som ble intervjuet på TV)

Ikke for å kverulerere men for å presisere: En vanlig søndag er sitter det en forholdsvis stor gjeng flygeledere på vanlig vakt. Så også på julaften, sjøl om trafikken vanligvis er laber. Det er det selvfølgelig ingen som har sagt noe på. Denne søndagen blir det vel kanskje et par mann ekstra. Det var vel dette som ble kommentert. Om vedkommende "sutret" eller kommenterte fakta er vel egentlig likegyldig.

Nåh, det er hyggelig med masse fly gjennom norsk luftrom. Så kan Norge nasjonen få litt mer avkastning.

Tok en titt på innslaget. Synes det er ganske utrolig å klage over at man faktisk skal skjøtte jobben sin....

Sitat: "Det er ikke bare gøy å gå på jobb her i desember og måtte sitte her for at velstående britiske barn skal dra til Rovanemi og sitte på fanget til nissen..."

Nei, jaggu er det et ork å jobbe og bo i et land der folk er så velstående at folk har råd til å fly slik at flygelederne må jobbe både morgen, kveld og helligdager? ^_^

Uansett overtid eller ikke - en slik surmulende flygeleder på tv er det siste de trenger.

Dette er vel nok et eksempel på at Avinor vil tjene på å bruke pressetalskvinner/menn i slike saker så unngår man at folk får skjevt inntrykk av realitetene.

Originally posted by OJB

Dette er vel nok et eksempel på at Avinor vil tjene på å bruke pressetalskvinner/menn i slike saker så unngår man at folk får skjevt inntrykk av realitetene.

Enig. Men nå vet vi hvertfall hva flygelederne i Stavanger ATCC føler om å jobbe i Jula. Sku' tru de var de eneste.. pøh!

Han ville nok egentlig til Rovaniemi og sitte på fanget til nissen eller nissemor sjøl. ^_^

For ordens skyld boer det vel legges til at nisseflightene for det meste opererer i helgene FOER, og ikke under hoeytiden, saa at noen skulle behoeve aa jobbe overtid paa helligdagene for aa avvikle denne trafikken er uforstaaelig for meg ...

Originally posted by LN-MOW

For ordens skyld boer det vel legges til at nisseflightene for det meste opererer i helgene FOER, og ikke under hoeytiden, saa at noen skulle behoeve aa jobbe overtid paa helligdagene for aa avvikle denne trafikken er uforstaaelig for meg ...

I England er 24.12 en helt vanlig søndag. Og folka skal vel hjem igjen. Det blir vel dagen etter det da.
Nåh, storm i et vannglass. Men det er jo flott å se et sånt engasjement.

Trist å se at så mange brukere av dette forumet ikke ser at dette var en lokal agurknyhet i førjulstiden, der omtalen av Rovaniemi som nissedestinasjon for velstående briter, i sin helhet var humoristisk vinklet. Husk at et langt intervju på 10min raskt klippes ned i 2 minutter, gjerne med en helt annen vinkling enn det som opprinnelig var budskapet. Så for å understreke, jo flere nisseflighter desto bedre, og som påpekt på forumet, med ryddige timesatser er det ikke spesielt vanskelig å dekke behovet for ekstra personell.:lol:

Hilsen Kontrollsentralnisse i Stavanger (Kjetil Berakvam)

Sutring eller ikke. Stor flytrafikk er positivt uansett. De som jobber innen luftfarten og blir sur eller drittlei fordi det er trafikk som genererer inntekter som igjen sikrer arbeidsplassene og julelønna, bør finne seg noe annet å gjøre og det ASAP. Slike holdninger både overrasker og sjokkerer meg.

For øvrig går en god del av nisseflytrafikken (min sønn på 3 kaller alle fly med kondensstripe nissefly etter fjorårets klarvær og stor trafikk over huset) til Kittilä, hvor for øvrig mine røtter stammer fra. Rovaniemi tar nok den største trøkken, men også Ivalo, Kittilä og Enontekiö/Salla (alle i Nord-Finland) tar også i mot en del trafikk i desember.

Hilsen en fra flyplassiden som er glad for at vi har lufftrafikk i Norge, både på bakken og i luftrommet.

atck: Jeg vet jeg er sent ute, men gratulerer med ny jobb. Er kanskje godt å komme "hjem" etter årene på ENEV. Håper du trives!!

Originally posted by raider66

atck: Jeg vet jeg er sent ute, men gratulerer med ny jobb. Er kanskje godt å komme "hjem" etter årene på ENEV. Håper du trives!!

Kjenner du alle eller raider66?

On topic: Var en del nissefly som passerte over Trondheim også i helga, men tyngden er nok lengre sør..

Originally posted by atck
Forøvrig er det godt å lese at BRK, C172 og OSLflyer klarer å holde seg saklig i debatten som vanlig. Scanair ville ikke blitt det samme hadde vi ikke hatt denne koselige drittslengingen nå i førjulstida.

Jeg har ikke slengt dritt - og i hvert fall ikke om flygeledere generelt! Tror det er din oppfattelse av det jeg skrev det er noe galt med. Jeg påpekte bare det vedkommende uttalte til NRK. Men det var vel feil av meg. Beklager så mye.

Ellers kan du jo gå tilbake til alle tidligere diskusjoner om flygeledere. Jeg har ikke en eneste gang uttalt meg negativt til dere i forhold til den kritikken dere har fått, men jeg heller støttet dere. Så å si at jeg ikke holder meg saklig _som vanlig_ får stå for din egen regning. Men du har vel god grunn til å mene det....?

Men uansett - god jul!

(og ja, jeg mener fortsatt uttalelsen fra denne ene flygeledere var merkelig).

Originally posted by LN-ATC

Originally posted by LN-BRK
...og så lenge flygelederne er ansatt i Avinor så bør dem vel være fornøyde med økt trafikk og økte inntekter? :)
Selv om det medfører at personell må kalles ut for å gå overtidsvakter på julaften? Jeg syntes det bør være lov å være "misfornøyd" med at man må jobbe overtid på julaften pga bleikfeite britiske "overklassebarn". :)

Du er bare misunnelig fordi: 1) du er ikke overklassebarn 2) du får ikke selv hilse på nissen i år! ;)

...men når begynte egentlig folk å bry seg om hvem som sitter inni disse flyene som fyker rundt på himmelen? Hvis det først er galt at "overrklassebarn" skal få se nissen i Suomi, så er det vel like galt at folk flyr på juleshopping rundt omkring i hele verden? Skaper jo unødvendig mye trafikk. Og hvem har egentlig sagt at det er overklassebarn som reiser for å se på julenissen? Har ikke flyging blitt noe som alle har råd til? Hvor er statistikken som viser foreldrenes inntekt/formue? Eller kanskje det bare er en antakelse noen kom med, som andre igjen har tatt for fakta?

Og hva er det egentlig med Sola og Stavanger? Først var det et problem at det var fangefly på Sola. Nå er problemet at noen skal se på nissen og må fly over Sola. Hva blir det neste? :p

(før noen skyter meg og beskylder meg for diverse - store deler av dette innlegget er ironi)

Jeg kjenner ikke alle JohnnyEagle, men etter noen år med flyplassinspeksjoner i tilsynet så har jeg truffet mange. Ennå fler har det blitt etter at jeg begynte i Avinor. Luftfartsmiljøet i Norge er ikke så stort, i alle fall ikke på flyplass og flysikringssiden.

Espen hilser nordover:cool:

Originally posted by Berak

Trist å se at så mange brukere av dette forumet ikke ser at dette var en lokal agurknyhet i førjulstiden, der omtalen av Rovaniemi som nissedestinasjon for velstående briter, i sin helhet var humoristisk vinklet. Husk at et langt intervju på 10min raskt klippes ned i 2 minutter, gjerne med en helt annen vinkling enn det som opprinnelig var budskapet. Så for å understreke, jo flere nisseflighter desto bedre, og som påpekt på forumet, med ryddige timesatser er det ikke spesielt vanskelig å dekke behovet for ekstra personell.:lol:

Hilsen Kontrollsentralnisse i Stavanger (Kjetil Berakvam)

Velkommen til forumet Kjetil!

Folkens: Her er vel strengt tatt oppklaringen som bør gjøre det unødvendig å diskutere videre om flygelederne er sutrete og klagete i denne saken. :smile2

Velkommen på forum Kjetil :smile2 Jeg har sikkert snakket med deg på radio noen ganger! Håper du fortsetter med innlegg i saker som du intereserer deg for.

Originally posted by raider66

Jepp. Det er faktisk ganske bra å komme sørover etter rundt 10 år nordpå. 6 uker med sammenhengende pissregn har faktisk ikke dempet stemningen.
Foreløpig går jeg på opplæring med blant annet Berak som instruktør og det må nevnes at det er en tøff overgang å komme fra et lite tårn i nordnorge til en kontrollsentral med en smule annen trafikkmengde. :huh:

Like fullt er det utrolig gøy å snakke med fly igjen. Og til tross for mine planespottergener er det moro med ks-jobbing.

K

...men noe jeg ikke forstår, er hvorfor Norge var så vanvittig trege, og ikke tenkte på dette før broderfolket litt lengre øst enn det andre broderfolket. Nå skal jo blånisseland bygges i troms, men det er nok for sent.

Denne posten tok litt av...

Velkommen skal du være, Kjetil! Det er viktig å få litt fakta på bordet!

Jeg prøver å ha et åpent sinn når det gjelder flygelederne, dog er jeg passasjer som av og til har fått kjenne flygeledernes vrede på kroppen. Heldigvis er det vel slutt på det nå? :)

Lurer egentlig på hva er en ryddig timesats er?

Back