P-8A har hatt sin jomfrutur

seilfly

Infrequent traveller ;-)
Orions arvtaker, Boeing P-8A har hatt sin første jomfrutur og flyentusiastene svikter ikke: http://www.airliners.net/photo/USA-...hoto_nr=0&sok=&sort=&prev_id=&next_id=1516655

Flyet er baser på 737-800 skrog, men har i stedet 737-900 vinger og attpå til så er disse utvidet med såkalte raked wingtips. Det var i alle fall planen for to år siden - om de ikke har ombestemt seg på veien :-)

Sammen med P-8A har de tenkt til å bruke ubemannet fly og disse skal begge utfylle hverandre til å dekke et stort område både langs kysten og langt til havs. Prinsippet kaller de BAMS: Broad Area Maritime Surveillance.

Første B737 med raked wingtips?
Ser for meg at denne maskinen vil ha litt større operasjonelle begrensninger ift. rullebanelengde enn dagens Orion?

Flyet er baser på 737-800 skrog, men har i stedet 737-900 vinger og attpå til så er disse utvidet med såkalte raked wingtips.

Hmmm. Hva er forskjellen på en -800 og -900 vinge da?

Jeg trodde at -800 og -900 hadde samme vinge, på samme måte som at -600 og -700 har samme vinge...

Uansett er det kult å se raked wingtips på 737...:)

Første B737 med raked wingtips?
Ser for meg at denne maskinen vil ha litt større operasjonelle begrensninger ift. rullebanelengde enn dagens Orion?

Den vil nok for det meste bli operert fra flybaser med 3000+ meters rullebaner. ;)

Tror heller ikke dette har vært noe krav eller ønske i og med at rekkevidden er 222 mil med fire timer 'on station'.

Boeing har også noen bilder i pressemeldingen sin:
http://www.boeing.com/news/releases/2009/q2/090426a_nr.html

seilfly sitter å drømmer om at 3-er´n skal få seg nye fly...... ;)

PS: Du har ikke drukna ennå? ;)

Hmmm. Hva er forskjellen på en -800 og -900 vinge da?
Sammenlignet med -800 er vingene på en -900 bygget for å tåle en høyere MTOW, de er altså forsterket. Det samme ser en på vingene på en -800 vs. vingene på en -700 osv.

Grunnen til at de har raked wingtips er at winglets gjør maskinen mer ustabil i lavere høyde. Så siden mye av typens operasjoner innebærer operasjoner i lav høyde, bestemte man seg for å gå for raked wingtips.

Hvorfor kjører de ikke raked wingtips på vanlig 737?
Gir det fordeler på P8 som ikke komersielle fly drar nytte av?

http://www.airliners.net/photo/USA---Navy/Boeing-P-8A-Poseidon/1520678/L/

Ser i alle fall mer spenstig ut syntes jeg..

Kan det ha noe med typerestriksjoner (på vingespennet) å gjøre? Er 737 type B eller C forresten?

Er den byllen (som Stein kaller det) på venstre motor en sensor? De har vel neppe trengt å gjøre store endringen på selve motoren, så kan ikke tenke meg hva det ellers skulle være.

Er den byllen (som Stein kaller det) på venstre motor en sensor? De har vel neppe trengt å gjøre store endringen på selve motoren, så kan ikke tenke meg hva det ellers skulle være.

Ettersom "byllen" ligger omtrent der hvor gearboxen ligger, så kan jeg tenke meg at det er en kraftigere generator e.l. ettersom det er mye elektronisk utstyr i denne.

Back