• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

OY-VKG i trøbbel over Arlanda i kveld.

Re: OY-VKG i trøbbel over Arlanda i kveld.

Jag stod på ARN, då de kom tillbaka.
Landningen såg helt normal ut. Inget märkvärdig alls.
Kan dock förstå att pax:en vart rejält uppskrämda.
 
Re: OY-VKG i trøbbel over Arlanda i kveld.

Wow de stapper mange folk inn i 330ene sine
 
Re: OY-VKG i trøbbel over Arlanda i kveld.

Jf. Thomas Cook sine sider tager deres A330-300 mellem 396-405 pax,
combineret med 13-15 crew incl. 0A, 0B nærmer vi 423 personer !
Trængt må det være !

http://www.thomascookairlines.dk/dynamic/dynamicTextSingle.aspx?dynamic_id=84612&menuid=6
-----
Ja, det er trangt, men -
setepitchen er vel ganske standard - 30 inches pitch - det er vel det samme som de fleste andre i dagens marked, inkl DY, SK etc, eller...

Man har utnyttet kabinen optimalt, og har f.eks ikke noe center-galley.
På sommersesongen går disse A330-300 med 405 pax, mens det om vinteren er 396/398, da man på langflygningene bl.a. trenger mer galleyplass.

Inkl. 2+12 crew (standard på sommeren), og med kanskje 30 infants (babyer) på en PMI-tur, kan man jo lett ha med mer enn 450 sjeler ombord.

A330-200 (optimalisert for de lange turene på Karibien / Thailand), har 360 og 325 pax ombord, og har bl.a. toilettene nede i "kjelleren". Disse har en egen Royal class foran, med 49 seter.

Når det gjelder hendelsen med lynet som slo to ganger inn i flyet så vil de fleste piloter som har opplevd dette kunne si at det ikke innebar noen som helst fare i deres tilfelle, og normalt er det jo helt udramatisk. Men i helt spesielle tilfeller kan det jo være alvorlig nok, og det blir spennende å høre om hva som skjedde her...


Tally-Ho
 
Re: OY-VKG i trøbbel over Arlanda i kveld.

Något måste ha gått sönder för planet står fortfarande på ARN. Planerad avgång var tidigare 06:00 men är nu uppskjuten till 12:15.
 
Re: OY-VKG i trøbbel over Arlanda i kveld.

Preliminær avgangstid er satt nå til 1130.
Gjestene har vært plassert på 4 hoteller, med bespisning og forpleining til alle, samt "krisehandtering" til de som ønsket.

Flyet (OY-VKG) ble først truffet av et lyn under flight deck (høyre side). Det ble registrert røyklukt på flight deck, og man ønsket å returnere til ARN. På returen fikk flyet et nytt lyn inn i høyre vinge.

Og for å si det sånn, det er en grunn til at flyet ikke ble released før nå på formiddagen.

Tally-Ho
 
Re: OY-VKG i trøbbel over Arlanda i kveld.

Får håpe de kommer seg helskinnet ned igjen, da! Godt det gikk så bra som det gjorde :)
 
Re: OY-VKG i trøbbel over Arlanda i kveld.

Jag kan meddela att stämningen var god vid gate 18 när vi äntligen började släppa ombord folket :) Det blev i en reparerad OY-VKG
 
Last edited:
Back
Top