OY-RCG - status

Trdfly

Moderator
Medlem
Da er det kanppe uken før vi får se Atlantic Airways første Airbus A319, OY-RCG rulle ut av fabrikken i Hamburg. Flyeter ikke enda blitt lakert, men skal snart i lakeringsbokksen.

Flyet skal skal inn i produksjonen til Atlantic den 28.mars, på flyselskapets 24 årsdag.

Info om flyet:
http://www.planespotters.net/Production_List/Airbus/A319/5079,OY-RCG-Atlantic-Airways-(Atlantsflog).php

http://boarding.no/art.asp?id=49035

Her kan man følge med når flyet har fløyet:
http://data.flight24.com/airplanes/d-avyn/

p201202212212-12726.jpg

p201202212242-1197.jpg

(Atlantic Airways)

Last edited by a moderator:
Re: OY-CRG - Status

Ser meget pent ut, men jeg forstår ikke hvordan et slik selskap kan drive A319 lønnsomt. Hadde det ikke vært lurer med CRJ900 eller E170/190?

Hvad gør et flyselskab når de nu, som RC, får en spritny type ind...Jeg tæbnker på pilot træning...er det en del af "pakken" ?
Hilsen Ole

Hvad gør et flyselskab når de nu, som RC, får en spritny type ind...Jeg tæbnker på pilot træning...er det en del af "pakken" ?
Hilsen Ole

Det er ofte en del av pakken - det er kostnad - men den kan fort "forsvinne" om det er konkuranse om salget ;-)

Re: OY-RCG - Status

Lige lidt off topic: Har prøvet at lave en detaljeret analyse af Atlantic Airways flydispositioner i deres rutetrafik. Og netop den ovenstående Avro RJ100 giver anledning til spørgsmål: Står den hele ugen i Bergen, men en kort sviptur til Færøerne og Billund om onsdagen i sommermånederne? Og hvis ja, hvilket trafik er det den har fra Bergen?

Tror ikke du har undersøkt nok angående OY-RCC. Den har flydd nesten daglig to rundturer FAE-CPH-FAE i nesten et år nå (unntatt dette siste vedlikeholdavbrekket som startet 7. februar) og det eneste avbrekket har vært variasjonen en FAE-CPH-FAE og en FAE-BLL-FAE noen dager. Forøvrig kan det sies at OY-RCC ble fløyet hjem til FAE de 29. februar som FLI100 og vel tilbake til sine normale CPH-besøk om noen dager.

Med nærmere ettersyn viser det seg at den 28. juli brøt den med normalen på formiddagen med en liten svipptur til STN og ABZ fra FAE, men på ettermiddagen fikk den da heldigvis til en FAE-BLL-FAE-rundtur.

Tror ikke du har undersøkt nok angående OY-RCC. Den har flydd nesten daglig to rundturer FAE-CPH-FAE i nesten et år nå (unntatt dette siste vedlikeholdavbrekket som startet 7. februar) og det eneste avbrekket har vært variasjonen en FAE-CPH-FAE og en FAE-BLL-FAE noen dager. Forøvrig kan det sies at OY-RCC ble fløyet hjem til FAE de 29. februar som FLI100 og vel tilbake til sine normale CPH-besøk om noen dager.

Med nærmere ettersyn viser det seg at den 28. juli brøt den med normalen på formiddagen med en liten svipptur til STN og ABZ fra FAE, men på ettermiddagen fikk den da heldigvis til en FAE-BLL-FAE-rundtur.

Åh jo, det er jeg med på, en opgave der overtages af A319'eren i store træk. Tænkte på, hvad den skal her til sommer i år, hvor jeg kun kan se den lave noget om onsdagen med ugangspunkt fra Bergen.

Beklager det ikke helt fremgik at det var fremadrettet og ikke her og nu jeg mente :)

Last edited:

Det som blir spennende å se for Færøyene er om det blir andre selskap som kommer inn på deres forlengede flyplass. Banelengden har jo vært den begrensende faktor som har gjort at Atlantic har fått regjere omtrent alene på dette markedet.

Det som blir spennende å se for Færøyene er om det blir andre selskap som kommer inn på deres forlengede flyplass. Banelengden har jo vært den begrensende faktor som har gjort at Atlantic har fått regjere omtrent alene på dette markedet.

Har tænkt tanken, men tvivler.

Mest oplagte mulighed ville være et lavprisselskab der fløj nogle ugentlige ture fra København eller typiske feriedestinationer. Men hverken 737-800 eller A319 UDEN særligt udstyr kan vist bruges, udelukker både Easyjet og Norwegian samt en del andre, og nogle få fly der kan tage den rute er de vel næppe interesseret i at have?

Andre muligheder er netværksselskaber, men der tror jeg rent ud sagt markedet er for lille. Kan ikke lige se for mig Lufthansa sende en CRJ derop, selvom de nok skulle være velkomne ;)

Eneste jeg lige kan se er måske Flybe Nordic eller bmi regional fra Skotland, men de har allerede i dag muligheden for det med deres fly, vil jeg gå ud fra.

Veldig flott livery på de nye maskinene det samme med de gamle. Blir bra når Airbusen kommer i bruk for dem, kanskje dem satser mer siden det er større fly også. Kjekt og se dem får nye fly også da ikke minst.

Der er en article i Check in . dk idag:

Atlantic Airways A319-fly klar til levering

09-03-2012
Torsdag den 22. marts vil Atlantic Airways i Hamborg officielt tage levering af selskabets første Airbus A319-fly. Dermed tager det færøske luftfartsselskab hul på en ny epoke, der blandt andet indebærer direkte flyvninger fra den nordatlantiske øgruppe til Barcelona.

http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=59739

Ulf

Back