OY-KBM tilbake i SAS-regi

Verkligen roliga nyheter!
SAS A340-300 ser riktigt läcker ut i Star Målning!
Intressant att den har 264 stolar, precis som SAS A330 flotta.
OY-KBM kanske blir vanligaste SK A343 på USA rutterna till sommaren?
Jag hoppas den kommer flyga till NYC så småningom...

Är förresten flight SK9136 SIN-CPH med OY-KBM den längsta non-stop flygningen SAS har gjort med en Airbus? SIN-CPH non-stop med A340-300 tar väl uppemåt 13h30min.
 
Vil det si at den blir forskjellig fra de andre 340ene? Det er vel ikke særlig praktisk?

Hvorfor ikke? Der vil ikke være nogen forskel for hverken passagerer eller crew (Bortset fra fire motorer mod to på 330). For SAS kan det give en fleksibilitet ifht. antal passagerer på især Asienruter. Og her er konfigurationen perfekt ved færre high yield passagerer i Business (34 mod 46 på de øvrige versioner), men større Extra og Economy sektion.
 
Ikke praktisk fordi men får aldri vite hvilken konfigurasjon har flyet når man skal fly SK med A340.

Dette er nyttig info for de har kjøpt UTO med Optiontown for eks. Men også når det gjelder award ticket, for eks (mindre sjans å få C sette akkurat på 1 A340).

Til slutt dersom noe skjer med en annen A340 og OY-KBM settes inn, flere vil bli downgradert. Ikke bra for kundetilfredshet...
 
For det første er det sikkert midlertidig, inntil alle blir ominnredet. For det andre, går det stort sett alltid en 340 på Nord-Amerika. Ved å bruke denne her vil man få et mer enhetlig seteantall på USA-rutene.
 
Ikke praktisk fordi men får aldri vite hvilken konfigurasjon har flyet når man skal fly SK med A340.

Dette er nyttig info for de har kjøpt UTO med Optiontown for eks. Men også når det gjelder award ticket, for eks (mindre sjans å få C sette akkurat på 1 A340).

Til slutt dersom noe skjer med en annen A340 og OY-KBM settes inn, flere vil bli downgradert. Ikke bra for kundetilfredshet...
Jeg antar denne først og fremst skal brukes over dammen, og da er det sikkert bedre å ha den i 330 konfig som de andre som brukes der. Da det er på de strekningene de "mangler" fly. Dessuten kan det sikkert være greit å ha en "atlanterhavs maskin" som kan settes inn på asia ved tec. Når de har brukt 330 på Asia så har de måttet mellomlande eller redusere last. For enkelte er det sikkert mindre problematisk å bli downgradert en å komme frem ytterlige 2 timer forsinket pga. fuelstop.
 
I forvejen er der vel ruter, som både benytter A330 og A340 - og man kunne jo (som MOW skriver) forestille sig, at de øvrige også skal omkonfigureres til A330-config. Det ville måske give meget god mening, da C sjældent er udsolgt og SAS nok ville kunne tjene mere på at sælge lidt flere M/Y-sæder end at opgradere for point.

Naturligvis ville det være sværere at lave equipment-change på nogle af de lange A340-ruter, men som udgangspunkt vil den nok blive "puljet" med A330 og skulle der en meget sjælden gang være behov for at bruge den til f.eks. BKK, så vil der nok oftest være C-sæder nok til dem som er booket. Indtjeningen på de ekstra sæder vil nok give langt mere i kassen end den yderst sjældne gang men er nødt til at nedgradere et par C-pax til Y og kompensere dem.
 
Jeg trodde SAS satt inn 245 seter i alle A340 og beholdt 264 i A330 da de oppgraderte interiøret i Business Class med nye seter og en minikabin? OY-KBM ble vel satt på bakken etter dette arbeidet?
 
Jag gissar att OY-KBM kommer bli vanlig på ARN-ORD och de 4 A330-300 främst kommer flyga ARN/CPH/OSL-EWR & CPH-IAD. CPH-ORD kan mycket väl bli en 245 seat A343.
På sikt får säkert samtliga A340-300 264 stolar.

Beställde inte SAS samtliga A343/A333 med 264 stolar från början?
 
Hoihoi! Dette er glade nyheter. Koslig at Astrid Viking er tilbake :-) Hvis den blir en USA-traver, kanskje den også blir å se på OSL på 907/908?
 
På sikt får säkert samtliga A340-300 264 stolar.

Beställde inte SAS samtliga A343/A333 med 264 stolar från början?

Jo, de ble levert med 264 seter, så hvorfor skal de gå tilbake til dette? Det betyr at Business Class blir mindre. Men skjønner fortsatt ikke hvorfor dette flyet har 264 seter - trodde denne maskinen, som de andre A340-300, ble bygget om til 245 seter.

SAS bruker vel A340 fast på København-Washington D.C., så det er ikke usannsynlig at maskinen kommer inn på denne ruten, men det avhenger jo helt av om SAS faktisk har behov for en større Business Class på akkurat denne ruten og derfor bruker en A340 i dag i stedet for en A330.
 
Last edited:
CPH/OSL/ARN-EWR flyves generelt med A330
CPH-IAD med A340
CPH-ORD med et mix.....

Dette kan jo ændres fra dag til dag
Hilsen Ole
 
Hvordan gjør SAS det med crew for denne økningen? Har de sjekket ut flere på A330/340 eller klarer de økt produksjon med de som allerede er i drift på denne flytypen?
 
Jeg var med på første tur som Astrid Viking ble satt inn på,etter at den kom ny til SAS fra Airbus. Det var CPH-BKK :D
 
Noen som skal til Chicago i morgen fra CPH med SK943? Astrid VIking, OY-KBM, skal fly den :-D God tur!
 
Men skjønner fortsatt ikke hvorfor dette flyet har 264 seter - trodde denne maskinen, som de andre A340-300, ble bygget om til 245 seter.

Da har jeg fått svaret:

"Flyet blev bygget om til en 264 sæders A330-konfiguration i forbindelse med lease out. Vi har derfor valgt at beholde denne konfiguration for at få flyet i drift så hurtigt som muligt," siger John Nielsen, der er Manager Network Planning hos SAS.

http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=58083
 
"Flyet, med navnet Astrid Viking var nemlig et af de to langdistancefly, som SAS havde været tvunget til at tage ud af drift som led i en omfattende spareplan, der skulle bringe selskabet tilbage på rette økonomiske kurs."

Dette er hentet fra artikkelen. Ett av to? Har det vært flere A340er ute og gått hos andre selskaper?
 
Ett av to? Har det vært flere A340er ute og gått hos andre selskaper?

LN-RKF ble satt på bakken i november 2009 (sammen med OY-KBM) grunnet svak etterspørsel av flyreiser og dårlig økonomi hos SAS, men kom tilbake i trafikk i juni 2010. Den ble imidlertid ikke leiet ut til andre selskaper - bare plassert i Loudres i Frankrike.
 
Back
Top