Overvekt/bag fees SAS IC

JoeW

ScanFlyer Rusty
Sitter og forsøker å regne på totalpriser for ett lite student-flyttelass til USA i sommer.

SAS har jo nå også gitt efter og nytutstedte tkts har bare 1PC. Greit nok. Reagerer dog på teksten nederst siden om overvekt; hvor det gjelder "andre regler" innenriks i USA. Er ikke dette nettopp derfor man får utstedt en sammenhengende billett og som følge av interline-agreements at man kan benytte samme regler også videre innenriks?
20100410-kwfxmbcpshft4bb21tsmb67s6m.jpg

I samme slengen reagerte jeg på Europa-takstene, hvor det over nå står at det gjelder "per flystrekning". I min tid i SAS gjaldt denne prisen samtlige strekninger under ett - eller er jeg vanskelig, og betyr "per flystrekning" bare "per vei"?
20100410-fsgcxada1daqm1tnsaferw5pm.jpg

Screenshots fra http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Bagasje/Bagasje2/Overvekt/

Overvekt er dyrt!
Jeg sjekket hva det måtte koste med SK og SQ til MNL, og der var prisen 360 kr per kilo. Men jeg fikk sendt 2 80 liters plastkasser med ca 50 kg med SAS Cargo for 2400 kr. Så det går jo an å heller vurdere å sende det som flyfrakt! Det er iallefall billigere enn som overvekt!

BF:cool2

Jeg vurderer heller overvekten som en god grunn til å kjøpe en business-bilett jeg!

Kommer jo selvfølgelig an på hvor mye ekstra du skal ha med. Tror ikke ekstraprisen for biz billett oppveier de 10 kg du får ekstra, sammenlignet med hva det måtte koste å sende 10 kg som flyfrakt!

Men biz bør man jo selvfølgelig fly uansett! :colgate:

Kommer jo selvfølgelig an på hvor mye ekstra du skal ha med. Tror ikke ekstraprisen for biz billett oppveier de 10 kg du får ekstra, sammenlignet med hva det måtte koste å sende 10 kg som flyfrakt!

Men biz bør man jo selvfølgelig fly uansett! :colgate:

Med SAS til USA er jo forskjellen faktisk 41 kilo mellom økonomi og business (1PC a 23K mot 2PC a 32K) - så da begynner det ihvertfall å hjelpe. (64kgs totalt burde holde...). Y+ er forsåvidt også et alternativ - uten at jeg ble direkte frelst av klassen etter en tur i fjor...

Får dessuten se an hvem som ender opp med å betale!!

Er ikke dette nettopp derfor man får utstedt en sammenhengende billett og som følge av interline-agreements at man kan benytte samme regler også videre innenriks?

Før var det priser som kunne brukes "gjennomgående", men det var helt andre summer og nå har selskapene endret prisene uten å gjøre det i samarbeid, så da får man ulike priser.

Interline betyr egentlig kun at du har en billettutsteder som utsteder hele billetten og er ansvarlig for gjennomførelsen av reisen.

Før var det priser som kunne brukes "gjennomgående", men det var helt andre summer og nå har selskapene endret prisene uten å gjøre det i samarbeid, så da får man ulike priser.

Interline betyr egentlig kun at du har en billettutsteder som utsteder hele billetten og er ansvarlig for gjennomførelsen av reisen.

Ja, men her snakker vi om gjennomgående billetter med varierende bagasjeregler hvor man forventer at en kunde skal kjenne til reglene på andre siden av kloden selv om flighten kanskje har et SK-nummer. Snakker om å forvirre stakkars kundene, når selv folk i "innsjekkingsbransjen" begynner å stusse. :drunk:

De skriver: "for så å sjekke inn igjen...", mener de egentlig "lever bag på transfer", "ikke gjennomgående billett med ny innsjekk" eller "hvis vi ikke greier å utstede BP i Norge så må du betale for bags"?

Ja, jeg er klar over at interline-prising ikke lenger benyttes(i praksis) - men sånn som det er skrevet online om bagasje(dårlig formulert) virker det som om det er tilfeldig hvorvidt den overvekten jeg betaler på OSL for en reise - som i dette tilfellet - OSL-CPH-IAD-RDU - hvor til og med siste legget fåes som SK-nummer - også dekker bag fees mellom IAD-RDU som ikke opereres av SK.

Når det er sagt tror jeg neppe jeg ville blitt avkrevd noe på IAD når jeg vifter med en kvittering fra OSL på betalte fees - men ut fra SAS' hjemmeside ser det jo nesten ut som om jeg kan risikere å måtte betale nye bag fees på IAD.

Last edited:
Sånn til orientering så får du 3x32 kgs med CO Biz.

S

Continental har forholdsvis sjenerøse bagasje regler (spesielt for Elite medlemmer), men fult så sjenerøse som indikeres her tror jeg ikke de er lenger:

Sakset fra CO sin hjemmeside:

First Class, International Business, and Latin Business Class customers**

** May check three bags at no charge as long as each bag is a maximum 70 lbs (32 kg) and 62 linear inches (157 cm) (total length + width + height). For tickets purchased on or after October 19, 2009 for travel commencing October 27, 2009, First class, International Business, and Latin Business Class customers may check 2 bags at no charge as long as each bag is a maximum of 50 lbs (23 kg) and 62 linear inches (157cm ) as measured above. Ticket must reflect confirmed seat for segment in which customer is checking in.

Continental har forholdsvis sjenerøse bagasje regler (spesielt for Elite medlemmer), men fult så sjenerøse som indikeres her tror jeg ikke de er lenger:

Sakset fra CO sin hjemmeside:

First Class, International Business, and Latin Business Class customers**

** May check three bags at no charge as long as each bag is a maximum 70 lbs (32 kg) and 62 linear inches (157 cm) (total length + width + height). For tickets purchased on or after October 19, 2009 for travel commencing October 27, 2009, First class, International Business, and Latin Business Class customers may check 2 bags at no charge as long as each bag is a maximum of 50 lbs (23 kg) and 62 linear inches (157cm ) as measured above. Ticket must reflect confirmed seat for segment in which customer is checking in.

Men nå er det ikke snkk om First Class, International Business eller Latin Business for unge JoeW. Mellom Europa og USA, heter CO sitt biz-produkt BusinessFirst, og om det står det følgende:

May check three bags at no charge as long as each bag is a maximum 70 lbs (32 kg) and 62 linear inches (157 cm) (total length + width + height). For tickets purchased on or after October 19, 2009 for travel commencing October 27, 2009, First class customers may check 2 bags at no charge as long as each bag is a maximum of 50 lbs (23 kg) and 62 linear inches (157cm ) as measured above. Ticket must reflect confirmed seat for segment in which customer is checking in.

https://www.continental.com/web/en-US/content/travel/baggage/check.aspx

Forøvrig tror jeg Learjet vet hva han snakker om når det gjelder baggasjekvoter hos CO ;)

3x32 ville være helt fantastisk - men CO pleier å være flinke til å prise BusinessFirst-klassen sin. Verdt en titt ihvertfall.

EDIT: Like i underkant av 20' - absolutt en idé hvis budsjettet tillater business i utgangspunktet - og med så generøse bagasjeregler at ikke engang jeg klarer å nå dem ville i hvertfall gi peace of mind.

Back