Re: Overlever Norwegian?
Hei Family Guy
Jeg er kanskje litt ‘biased’ siden jeg jobber i selskapet men jeg vil ikke mene at det er noen overhengende fare for konkurs.
Jeg vil tro med innlegget ditt at du sikter til fjorårets katastroferesultat, denne skyltes i stor grad enkelthendelser og ekstraordinære kostnader i fjor sommer knyttet til pilotmangel (feilberegnet behov), forsinkede flyleveranser (MAX-fly) og dermed ble det omfattende og kostbart bruk av innleid materiell og crew for å dekke opp i sommerprogrammet. I tillegg påløp også store kostnader for å ivareta alle passasjerene som beklageligvis ble rammet av kanselleringer på avganger vi ikke klarte å dekke opp, her snakker vi kostnader som ombooking/re-routing/alternativ transport, hotell, måltider og kompensasjoner.
For det andre, så er Norwegian midt inne i en enorm og ambisiøs ekspansjon. Det å etablere seg og bygge seg opp i nye markeder koster flesk, men tro meg, det er en nøye vurdert og godt planlagt satsning som vil lønne seg på lengre sikt, ellers ville man jo ikke gjort det.
Mange utenforstående vil hevde at selskapet er i ferd med å bli komplekst og uoversiktlig, personlig mener jeg det var strategisk riktig å dele opp selskapet, i likhet med de fleste andre større flyselskaper, for å spre den økonomiske risken, sikre trafikkrettigheter som ellers ville vært uoppnåelige og for å konkurrere ute på samme betingelser som de lokale flyselskapene. Og som jeg har skrevet tidligere så har ikke det at vi har vokst ute gått på bekostning av oss på den norske operasjonen, snarere tvert imot
Norwegian har i det siste vært kritisert for å inneha en relativt liten egenkapital mtp selskapets størrelse. Selskapet sitter dog på enorme verdier i form av en stor og moderne flyflåte, en betydelig flyordre hos både Boeing og Airbus og ikke minst Bank Norwegian og Reward-programmet. Den store gullgruven i fremtiden derimot tror jeg vil være Norwegian sitt leasingselskap AAA, Arctic Aviation Assets. Det er særdeles gode marginer på flylease og jeg vil tro at fly vi ikke selv bruker eller trenger vil bli plassert der og vil bli leaset ut til andre flyselskaper. HK Express leaser jo allerede fem Airbus 320NEO fra leasingselskapet vårt. Når leasingselskapet etterhvert begynner å få mange flere fly ute på lease så tror jeg det vil være en gullgruve for Norwegian