Overflyvning av Nordpolen

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Sett i lys av at russisk luftfrom nå er stengt, for å legge en rute over nordpolen for å fly rundt. Er det andre krav eller begrensninger flyselskapene må ta høyde for her, utover ETOPS?
 
Sett i lys av at russisk luftfrom nå er stengt, for å legge en rute over nordpolen for å fly rundt. Er det andre krav eller begrensninger flyselskapene må ta høyde for her, utover ETOPS?

Yep, fuelbruk og arbeidstid. ;)
 
I gamle dager var jo stort sett alle fly som gikk til Japan over Nordpolen nedom Anchorage. Rekkevidden var jo noe kortere på DC10 og B747 enn den er på dagens moderne fly. Både A350, B777 og B787 (de med lang rekkevidde) bør klare flyvningener fra Europa til Japan nonstop over nordpolen. Jeg kjenner ikke til hvordan det er med ETOPS oppe i de områdene, men det kan jo være at det gir noen utfordringer.

PS. Det var et selskap som faktisk fløy fra Europa til Japan nonstop over nordpolen på 80 tallet. Det var Finnair som stod for disse flyvningene som gikk fra HEL til NRT. Maskinen som ble brukt var en DC10-30ER
 
I de gode gamle dager hadde SAS en ekstra Safety On Board paa flyvningene CPH-ANC-TYO med DC-10-30 som viste en anderledes Life Raft of Emergency Polar Suites, saa den gang var det endel ekstra utstyr.

I nyere tid flyr jo Condor, Icelandair og Edelweiss ? Fra Europa til Anchorage med ETOPS - vet ikke om det er noe anderledes ombord i disse maskinene.
 
I de gode gamle dager hadde SAS en ekstra Safety On Board paa flyvningene CPH-ANC-TYO med DC-10-30 som viste en anderledes Life Raft of Emergency Polar Suites, saa den gang var det endel ekstra utstyr.

I nyere tid flyr jo Condor, Icelandair og Edelweiss ? Fra Europa til Anchorage med ETOPS - vet ikke om det er noe anderledes ombord i disse maskinene.


Ja, de går vel rimelig rett over Nordpolen, så bør vel ikke være noe problem

Såvidt jeg klarer se av GCmap, så trenger man ETOPS120 for å fly en rett linje HEL-ANC. Men det er en liten omvei til Japan. Nå er det mulig det ikke går i praksis, men med ETOPS138 eller 180, så ser det ut som man kan sikte på Nome og spare 500nm. 6000nm er jo innenfor hva en A350-900 skal klare uten for mye vektbegrensninger?
 
Emirates flyr jo f.eks Dubai-Seattle jevnlig over isødet. Stort sett alle moderne longhauls har vel ETOPS180 eller bedre ...
 
Back
Top