Overbooking inom EU - hvor mange kan man fa?

Stoarn

ScanFlyer Silver
Hei, min venninne skulle fly WAW-VIE, scheduled ankomst 18:45. Pga overbooking hun fikk ikke-frivilligt bare mulighet a fly neste tur.

OS 632 har scheduled ankomst til VIE kl 20:50, men tailwinds osv., landet idag 20:34.

EU-Lagen (EC 261/2004, Art. 7. 2 a) sier at da ankomst av alternative tur er ikke seinere enn 2 timer fra scheduled ankomst av planned tur (~630 km avstand) far man bare halv av 250 EURO.

Hvilken ankomsttid ivertatt - scheduled (ank. 125 min seinere enn planned) eller faktisk denne dag (ank. 109 min seinere).

EU direktivet forholder seg til scheduled og ikke faktisk ankomst tid, da fly noen ganger lander tidligere enn planlagt.

Etter hva jeg vet, er det scheduled som gjelder over hele fjæla .. mao. man kan ikke kappe erstatningen hvis maskinen er tidlig, og man kan heller ikke kreve mer ved forsinkelse.

Hun fikk samtidigt en kupon (MCR, MCO, HCO eller tre bokstaver har jeg glemt) for 125 EURO a hemte i LOT byra etter ankomst tilbake til WAW. Da hun ville ha 250 EURO LOT Agent sade: jeg kan bare offre 50 %, hvis Dere vil ha mer, klage i byraen etter ankomst igjen til WAW.

Bra at hun har ikke underskrivet nogenting, bare fakt at hun fikk denne papper betyr ikke at hun forloret rett til 250, sant?

Var nok en MCO. Kunne undersøkt litt mere hva hun har krav på til imorgen, men kjenner jeg forumet rett har det kommet nok svar innen den tid :)

Husker ikke regelene for LOT og deres MCO da det er en stund siden jeg skreiv en ;)
Men hos SK får man en "reisesjekk" på et beløp avhengig av avstand og tid (da utifra rutetidene) skal man da heve den i cash får man halve beløpet ja.
Men bruker man det til å kjøpe billetter, så ha man hele beløpet man kan bruke, og denne "sjekken" er gyldig i 1 år.

Men hos SK får man en "reisesjekk" på et beløp avhengig av avstand og tid (da utifra rutetidene) skal man da heve den i cash får man halve beløpet ja.
Men bruker man det til å kjøpe billetter, så ha man hele beløpet man kan bruke, og denne "sjekken" er gyldig i 1 år.

Da må i såfall SAS dele ut reisesjekk på det dobbelte av det man har krav på. EU-regelen sier at man kun kan dele ut en voucher dersom kunden godtar det og signerer for det.

Refunds payable under this regulation may be paid in cash, by electronic bank transfer, bank draft, or cheque. With the signed agreement of a passenger, they may also be paid in travel vouchers or other services.

http://en.wikipedia.org/wiki/European_Commission_Regulation_261/2004#Cash_compensation

Da må i såfall SAS dele ut reisesjekk på det dobbelte av det man har krav på.
Og det gjør de vel meg bekjent også - og det er jo relativt vanlig, ikke bare SAS som gjør det slik.

Spesielt med tanke på det store antallet reisesjekker som rotes vekk eller glemmes...

Back