ORD-CLE CO5930 1/5-2008 ERJ 145 sete 8A:
Første leg på en runde i USA stod for døren, og grunnen til at det ble CO var at de hadde bra priser og god uttelling på poeng ifht. eks. å fly med AA (og BA-kort). UA lå på tre ganger prisen ifht CO på de tidene som passet meg. Betalte rundt 600 kr ORD-FLL og det samme TPA-COS. Siste delen gikk med UA da de hadde grei pris og tidspunkt som passet (samt noen få EB-poeng)
Innsjekk ble gjort på nettet med mobilen i CPH og boardingkortet tok jeg ut på automat dagen i forveien når jeg ankom ORD med SAS. Pga jet-lagen var det ikke noe problem å stå tidlig opp og jeg dra fra hotellet kl. 0430, og passerte security på tarminal 2 ila. noen minutter. En halv time før avgang ble det delt ut baggasjetager i gate-området for alle som hadde "oversized handluggage". Det er ikke plass til veldig mye håndbaggasje inne i en "blyant med vinger", så vanlige trillekofferter får lov til å reise i lasterommet. Man får den dog igjen ved flydøren på første ankomstflyplass så man slipper å vente ved baggasjebåndet.
Boarding ble unnagjort raskt, og vi har klare for push-back i god tid før avgangstid med ett lite unntak. FAA (USAs luftfartstilsyn) hadde i løpet av natten bestemt at noen nye prosedyrer med gyldighet fra 1. mai, allikevel ikke skulle tre i kraft før 15. mai. Pga. crewet hadde nye prosedyrer, og de gamle var fjernet, kunne vi ikke fly før de nye var funnet frem igjen (les: sendt pr fax). Kapteinen takket FAA og myndighetene så mye for å gjøre livet komplisert. Etter 20 minutter gav kapteinen beskjed om at FAA hadde snudd på avgjørelesen etter å ha forsinket 30 avganger "and still counting" så langt den morgenen . Vi fikk grønt lys til å dra og så bar det avsted fra rwy 09R ca 30 minutter forsinket.
Seteplassen har helt grei både i lengden og bredden. Føles ikke så trangt når A-setet er både vindussete og midtgangssete. Det ble server snacks (mikopose med pretzels) og drikke. Estimert flytid var 42 minutter, og det stemte ganske bra når vi landet i CLE på 06L. To minutter etter parkering slapp vi ut og da stod "oversized" og ventet ved flytrappen. Så var det bare å sikte på neste leg som skulle gå om 45 minutter.
Det var en grei flytype når man får vindu- og midtgangsete samtidig. Kjekt å slippe å drasse kofferten inn samtidig som man får den tilbake raskt.
Bilde 1: Morgen på ORD
Bilde 2: Knyttneveplass og vel så det
Bilde 3: CLE
Første leg på en runde i USA stod for døren, og grunnen til at det ble CO var at de hadde bra priser og god uttelling på poeng ifht. eks. å fly med AA (og BA-kort). UA lå på tre ganger prisen ifht CO på de tidene som passet meg. Betalte rundt 600 kr ORD-FLL og det samme TPA-COS. Siste delen gikk med UA da de hadde grei pris og tidspunkt som passet (samt noen få EB-poeng)
Innsjekk ble gjort på nettet med mobilen i CPH og boardingkortet tok jeg ut på automat dagen i forveien når jeg ankom ORD med SAS. Pga jet-lagen var det ikke noe problem å stå tidlig opp og jeg dra fra hotellet kl. 0430, og passerte security på tarminal 2 ila. noen minutter. En halv time før avgang ble det delt ut baggasjetager i gate-området for alle som hadde "oversized handluggage". Det er ikke plass til veldig mye håndbaggasje inne i en "blyant med vinger", så vanlige trillekofferter får lov til å reise i lasterommet. Man får den dog igjen ved flydøren på første ankomstflyplass så man slipper å vente ved baggasjebåndet.
Boarding ble unnagjort raskt, og vi har klare for push-back i god tid før avgangstid med ett lite unntak. FAA (USAs luftfartstilsyn) hadde i løpet av natten bestemt at noen nye prosedyrer med gyldighet fra 1. mai, allikevel ikke skulle tre i kraft før 15. mai. Pga. crewet hadde nye prosedyrer, og de gamle var fjernet, kunne vi ikke fly før de nye var funnet frem igjen (les: sendt pr fax). Kapteinen takket FAA og myndighetene så mye for å gjøre livet komplisert. Etter 20 minutter gav kapteinen beskjed om at FAA hadde snudd på avgjørelesen etter å ha forsinket 30 avganger "and still counting" så langt den morgenen . Vi fikk grønt lys til å dra og så bar det avsted fra rwy 09R ca 30 minutter forsinket.
Seteplassen har helt grei både i lengden og bredden. Føles ikke så trangt når A-setet er både vindussete og midtgangssete. Det ble server snacks (mikopose med pretzels) og drikke. Estimert flytid var 42 minutter, og det stemte ganske bra når vi landet i CLE på 06L. To minutter etter parkering slapp vi ut og da stod "oversized" og ventet ved flytrappen. Så var det bare å sikte på neste leg som skulle gå om 45 minutter.
Det var en grei flytype når man får vindu- og midtgangsete samtidig. Kjekt å slippe å drasse kofferten inn samtidig som man får den tilbake raskt.
Bilde 1: Morgen på ORD
Bilde 2: Knyttneveplass og vel så det
Bilde 3: CLE