OT: Sverige øker hastigheten

  • Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date

DY

ScanFlyer Dusty
OT: Sverige øker hastigheten

Sverige ønsker å øke hastigheten på sine motorveier fra 110 km/t til 130 km/t. Danmark økte hastigheten på sine motorveier nylig til 130 km/t, med reduksjon som resultat.
I Norge har vi turt å øke farten på noen av våre motorveier fra 90 km/t til 100 km/t, men ingen flere ulykker/skadde/døde. Men vi er selvsagt imot at man skal kunne kjøre så fort i dette landet (lovlig altså). Argumentet med at bilistene letter respektere fartsbegrensnigene når de samsvarer med kjøreforholdene er viktig. Når får vi 130 km/t i Norge på våre beste motorveier mon tro?:D
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,575724,00.html
 
Replying to Topic 'OT: Sverige øker hastigheten'

Originally posted by DY


Sverige ønsker å øke hastigheten på sine motorveier fra 110 km/t til 130 km/t. Danmark økte hastigheten på sine motorveier nylig til 130 km/t, med reduksjon som resultat.
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,575724,00.html

Det hører med til billedet i DK, at der stadig er visse strækninger der har en max hast på 110. Eftersigende er der endda strækninger på "Djævleøen" hvor max hast er 90
 
Replying to Topic 'OT: Sverige øker hastigheten'

På E6'en her i Hedmark ble farten satt ned fra 90 til 80 ifjor vinter. Dette var egentlig bare en vinterfartsgrense, men ble gjort på sommern også. Skal fartsgrensene opp, må kvaliteteten på veiene betraktelig forbredres (og ikke minst på sjåførene). Og så mange ubruklige sjåfører det finnes overalt, så vet jeg ikke om det er helt smart.


Men spørsmålet er om vi villig til å øke farten, og få flere (døds)ulykker på kjøpet? Jeg vil heller ha 80 fra Hamar til GM, hvis det kan redde minst 1 liv...og heller bruke 10-20 minutter lengre tid.
 
Replying to Topic 'OT: Sverige øker hastigheten'

Originally posted by GFL


På E6'en her i Hedmark ble farten satt ned fra 90 til 80 ifjor vinter. Dette var egentlig bare en vinterfartsgrense, men ble gjort på sommern også. Skal fartsgrensene opp, må kvaliteteten på veiene betraktelig forbredres (og ikke minst på sjåførene). Og så mange ubruklige sjåfører det finnes overalt, så vet jeg ikke om det er helt smart.


Men spørsmålet er om vi villig til å øke farten, og få flere (døds)ulykker på kjøpet? Jeg vil heller ha 80 fra Hamar til GM, hvis det kan redde minst 1 liv...og heller bruke 10-20 minutter lengre tid.

Men hallo.....vi snakker om at farten øker og antall skadde går ned. E6 i Hedmark er vel ikke motorvei? I Norge snakker vi jo om motorvei klasse A og B, mens i andre land er det motorvei om man har atskilte kjørebaner og 2 felt eller mer i hver retning. Strekningen Oslo-Gardermoen er altså motorvei kl A og det man skal øke farten på i Sverige. Mororvei kl B har vel vist seg å være noe av det farligste en kan bygge...her er dte vanligvis ikke skilte kjørebaner.
 
Replying to Topic 'OT: Sverige øker hastigheten'

Veikvaliteten er jo gjennomsnittlig betrakelig bedre i Sverige og Danmark. Sverige har jo langt flere mennesker og biler enn Norge og et lettere landskap å bygge veier i. Danmark har ingen fjell som kompliserer veibygging, og avstandene er kortere. Nordmenn må nok leve med en del dårlige og smalere veier, men store forbedringer kan gjøres, veien fra Drammen og nedover i Østfold er et prakteksempel på god veiutbygging som fører til høyere hastighet og lavere ulykkesrate. Flaskehalsen gjennom Drammen er i ferd med å utbedres. Jeg håper den veistandarden kan forlenges et godt stykke sydover, jeg har aldri kjørt til Kristiansand, men etter sigende skal det være den reneste krøttersti på hovedveien der.
 
Replying to Topic 'OT: Sverige øker hastigheten'

Ikke like moro å kjøre i 130 mellom Oslo og Gardermoen som det er å kjøre i våre naboland med samme hastighet! Forholdene er lagt mer til rette for høyere hastigheter enn her.
 
Replying to Topic 'OT: Sverige øker hastigheten'

Kun 0,5 % av riksvegnettet i Norge er motorvei klasse A. Dette
er desidert sist i Vest- Europa (med unntak av Island) (kilde vegvesen)

Hva skal vi kalle E6 i hedmark da? Skogsbilvei?

Motorvei type A har adskilte kjørebaner minst 2 kjørefelt i hver retning. Det er heller ikke plankryssing på motorvei klasse A. Motorvei klasse B har 2 eller flere kjørefelt, og kan ha midtdeler.
 
Replying to Topic 'OT: Sverige øker hastigheten'

Motorveier i Norge (altså kl A) har standard som kan måle seg med Europa. Å bringe inn momenter som at det er verre å bygge veiene i Norge har vel lite med saken å gjøre. Når man HAR bygd vegene og åpnet dem så er de jo ganske bra. Men at det koster mer å bygge motorveier i Norge forstår vel alle.
 
Replying to Topic 'OT: Sverige øker hastigheten'

Originally posted by GFL


Kun 0,5 % av riksvegnettet i Norge er motorvei klasse A. Dette
er desidert sist i Vest- Europa (med unntak av Island) (kilde vegvesen)

Hva skal vi kalle E6 i hedmark da? Skogsbilvei?

Motorvei type A har adskilte kjørebaner minst 2 kjørefelt i hver retning. Det er heller ikke plankryssing på motorvei klasse A. Motorvei klasse B har 2 eller flere kjørefelt, og kan ha midtdeler.

Hva du skal kalle E6 for i Hedmark...tja vil foreslå det korrekte navnet E6. Når det gjelder standard så er det motorvei klasse B (i Norge), i andre land kalles dette ikke motorvei.
 
Replying to Topic 'OT: Sverige øker hastigheten'

Originally posted by DY


Motorveier i Norge (altså kl A) har standard som kan måle seg med Europa. Å bringe inn momenter som at det er verre å bygge veiene i Norge har vel lite med saken å gjøre. Når man HAR bygd vegene og åpnet dem så er de jo ganske bra. Men at det koster mer å bygge motorveier i Norge forstår vel alle.

Det er jo derfor jeg sier at vi nok må leve lenger her i landet med dårligere veier, det koster mer å bygge dem og vi er færre til å kjøre på dem og betale for dem.
 
Replying to Topic 'OT: Sverige øker hastigheten'

Originally posted by jb1


Originally posted by DY


Motorveier i Norge (altså kl A) har standard som kan måle seg med Europa. Å bringe inn momenter som at det er verre å bygge veiene i Norge har vel lite med saken å gjøre. Når man HAR bygd vegene og åpnet dem så er de jo ganske bra. Men at det koster mer å bygge motorveier i Norge forstår vel alle.

Det er jo derfor jeg sier at vi nok må leve lenger her i landet med dårligere veier, det koster mer å bygge dem og vi er færre til å kjøre på dem og betale for dem.
Ikke uenig, men nå har det seg slik at vi har jo motorveier i dette landet, og bygger flere og flere (Vegvesenet har tydeligvis forstått at man må bygge ordentlige motorveier) så hvorfor ikke tenke framover og være litt i forkant.....men "vent å se" er vel svaret fra norske myndigheter. De samme myndighetene har nesten ikke turt å innrømme at man har fått færre skader og drepte i trafikken på strekninger med motorvei (når jeg skriver motorvei så mener jeg altås klasse A)....og ennå mindre etter at man ØKTE hastigheten i et prøveprosjekt. Ifølge gamle tanker skulle jo ulykker etc øke...men det gjorde det ikke. Kan man ha tenkt feil i gamle dager mon tro.....
 
Replying to Topic 'OT: Sverige øker hastigheten'

Når det gjelder hastigheter ar det nok noe for seg å senke dem på smale veier, det skjønner jeg jo at du mener også. Jeg er helt enig i at for distriktene hadde det vært svært bra med gode veier og dermed god kommunikasjon til omverden: Helt enig i at det ikke tenkes langsiktig her i landet når det gjelder veiutbygging. Veien syd for Drammen ble jo til fra lokalt hold, de orket ikke vente på staten lenger, det skjønner jeg godt. Køene nedovber der i helgene på sommerene var ikke til å holde ut.
 
Replying to Topic 'OT: Sverige øker hastigheten'

Originally posted by jb1


Når det gjelder hastigheter ar det nok noe for seg å senke dem på smale veier, det skjønner jeg jo at du mener også. Jeg er helt enig i at for distriktene hadde det vært svært bra med gode veier og dermed god kommunikasjon til omverden: Helt enig i at det ikke tenkes langsiktig her i landet når det gjelder veiutbygging. Veien syd for Drammen ble jo til fra lokalt hold, de orket ikke vente på staten lenger, det skjønner jeg godt. Køene nedovber der i helgene på sommerene var ikke til å holde ut.

Men da var vi jo enige da ;)
 
Replying to Topic 'OT: Sverige øker hastigheten'

Originally posted by DY


Originally posted by jb1


Når det gjelder hastigheter ar det nok noe for seg å senke dem på smale veier, det skjønner jeg jo at du mener også. Jeg er helt enig i at for distriktene hadde det vært svært bra med gode veier og dermed god kommunikasjon til omverden: Helt enig i at det ikke tenkes langsiktig her i landet når det gjelder veiutbygging. Veien syd for Drammen ble jo til fra lokalt hold, de orket ikke vente på staten lenger, det skjønner jeg godt. Køene nedovber der i helgene på sommerene var ikke til å holde ut.

Men da var vi jo enige da ;)
Det var du som begynte å diskutere:D ;) Hadde uansett vært fornøyd med 110 km i Norge, det er ikke så mange steder man kan kjøre i 100 idag heller.
 
Replying to Topic 'OT: Sverige øker hastigheten'

Originally posted by jb1


Originally posted by DY


Originally posted by jb1


Når det gjelder hastigheter ar det nok noe for seg å senke dem på smale veier, det skjønner jeg jo at du mener også. Jeg er helt enig i at for distriktene hadde det vært svært bra med gode veier og dermed god kommunikasjon til omverden: Helt enig i at det ikke tenkes langsiktig her i landet når det gjelder veiutbygging. Veien syd for Drammen ble jo til fra lokalt hold, de orket ikke vente på staten lenger, det skjønner jeg godt. Køene nedovber der i helgene på sommerene var ikke til å holde ut.

Men da var vi jo enige da ;)
Det var du som begynte å diskutere:D ;) Hadde uansett vært fornøyd med 110 km i Norge, det er ikke så mange steder man kan kjøre i 100 idag heller.

110 km/t hadde vært bra....men tror det er langt fram til det også. Hvem som starta kan vi la ligge.
 
Replying to Topic 'OT: Sverige øker hastigheten'

TREVLIGT! höj, höj, höj.... känns så extremt segt att ligga i 110 när det e tomt på våra fina motorvägar!!
 
Replying to Topic 'OT: Sverige øker hastigheten'

Originally posted by jb1


Veikvaliteten er jo gjennomsnittlig betrakelig bedre i Sverige og Danmark. Sverige har jo langt flere mennesker og biler enn Norge og et lettere landskap å bygge veier i. Danmark har ingen fjell som kompliserer veibygging, og avstandene er kortere. Nordmenn må nok leve med en del dårlige og smalere veier, men store forbedringer kan gjøres, veien fra Drammen og nedover i Østfold er et prakteksempel på god veiutbygging som fører til høyere hastighet og lavere ulykkesrate. Flaskehalsen gjennom Drammen er i ferd med å utbedres. Jeg håper den veistandarden kan forlenges et godt stykke sydover, jeg har aldri kjørt til Kristiansand, men etter sigende skal det være den reneste krøttersti på hovedveien der.


Og nå kommer Skogsholm med en gladmelding:
Samferdselsminister Torild Skogsholm lover ny firefelts E18 mellom Grimstad og Kristiansand i 2009.
Mer her: http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article317348.ece
 
Replying to Topic 'OT: Sverige øker hastigheten'

Originally posted by DY


Originally posted by jb1


Veikvaliteten er jo gjennomsnittlig betrakelig bedre i Sverige og Danmark. Sverige har jo langt flere mennesker og biler enn Norge og et lettere landskap å bygge veier i. Danmark har ingen fjell som kompliserer veibygging, og avstandene er kortere. Nordmenn må nok leve med en del dårlige og smalere veier, men store forbedringer kan gjøres, veien fra Drammen og nedover i Østfold er et prakteksempel på god veiutbygging som fører til høyere hastighet og lavere ulykkesrate. Flaskehalsen gjennom Drammen er i ferd med å utbedres. Jeg håper den veistandarden kan forlenges et godt stykke sydover, jeg har aldri kjørt til Kristiansand, men etter sigende skal det være den reneste krøttersti på hovedveien der.


Og nå kommer Skogsholm med en gladmelding:
Samferdselsminister Torild Skogsholm lover ny firefelts E18 mellom Grimstad og Kristiansand i 2009.
Mer her: http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article317348.ece

Ikke dårlig, men jeg tror det ikke før jeg får se det.
 
Replying to Topic 'OT: Sverige øker hastigheten'

Originally posted by jb1


Originally posted by DY


Originally posted by jb1


Veikvaliteten er jo gjennomsnittlig betrakelig bedre i Sverige og Danmark. Sverige har jo langt flere mennesker og biler enn Norge og et lettere landskap å bygge veier i. Danmark har ingen fjell som kompliserer veibygging, og avstandene er kortere. Nordmenn må nok leve med en del dårlige og smalere veier, men store forbedringer kan gjøres, veien fra Drammen og nedover i Østfold er et prakteksempel på god veiutbygging som fører til høyere hastighet og lavere ulykkesrate. Flaskehalsen gjennom Drammen er i ferd med å utbedres. Jeg håper den veistandarden kan forlenges et godt stykke sydover, jeg har aldri kjørt til Kristiansand, men etter sigende skal det være den reneste krøttersti på hovedveien der.


Og nå kommer Skogsholm med en gladmelding:
Samferdselsminister Torild Skogsholm lover ny firefelts E18 mellom Grimstad og Kristiansand i 2009.
Mer her: http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article317348.ece

Ikke dårlig, men jeg tror det ikke før jeg får se det.
Bomstasjonen...eller vegen? Kødder bare. Har tro på at dette går fint. De siste årnee virker det som myndighetene har skjønt at de må intensivere byggingen av motorveier (klasse A)
 
Back
Top