• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

OT: Problemer med minnekort

Martin

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Vet at det finnes noen personer her som har over middels kunnskap om foto, så jeg prøver meg med et spørsmål:

Skulle hjelpe min far med å brenne noen bilder over på CD. Kameraet hans er av merket Olympus, og han har 2 stk XD 128 MB minnekort. Disse dyttet jeg inn i kortleseren på pc'en min. Først det ene, hvor alle bildene ble overført til en lokal mappe på pc'en (og dermed slettet fra kortet). Da jeg skulle dytte inn det andre, fantes det ingen bilder på kortet (Jeg hadde sett på begge kortene tidligere, og da var det masse bilder på begge to..). Allikevel, når jeg høyreklikker på stasjonen for kortleseren, får jeg oppgitt at ca. 118 MB er brukt, mens det er 6 MB ledig. Det ligger altså 118 MB med data lagret på kortet, men jeg finner ingen bilder; kun en mappe som heter DCIM, og inni den en som heter 100OLYMP. Bildene skulle da ligget inni der igjen..

Prøvde også å koble til kameraet med USB, men uten resultat. Da jeg prøvde å ta et nytt bilde, lå det bildet der etterpå..

Går det an å redde bildene, eller er de fortapt?

Reint teknisk:
Kortet har et filsystem somheter VFAT eller FAT32, som er i praksis hva Windows 98 og eldre MS-DOS bruker. Dette filsystemet er notorisk enkelt å få korrupt. Det som mest sannsynlig har skjedd, siden det rapporteres om brukt diskplass er at du har korrupsjon i tabellen som beskriver hva som ligger hvor på kortet, kjent som FAT-tabellen.

Hvorfor har dette skjedd?
Det meste vanlige er at kortet er tatdiskdriven kortet er gjengitt som t ut av kamera eller en datamskin sin kortleser mens det var data som enda ikke var skrevet ferdig til kortet. Det er veldig vitig at man (i nyere Windows, 2000/XP/2003) høyreklikker stasjonen som minnekortet er gjenngitt som og velger "eject" (ikke sikker på norsk, men mener å ha sett "løs ut"), som forteller maskinen at du har lyst å fysisk fjerne kortet og at nå må alle ting som ligger i masinens minne og som ikke er skrevet skrives til kortet, og så sie rmaskinen at nå er det trygt å ta ut kortet.

Så hva kan fiske dette?
Før du begir deg på noe fiksing, bruk et verktøy som kan ta en skikkelig backup av kortet, slik at du ikke feilaktig virkelig sletter kortets innhold, og så kan du forsøke forskjellige verktøy. Jeg kjenner ikke så mye til Windows sin verden lenger, men vil anta at Symantec/Norton sine verktøy kan fikse på dette, og andre forskjellige "undelete"-verktøy.
I UNIX/Linux/*BSD-verdenen vil kombinasjonen av dd for backup og ymse recovery-verktøy kunne finne filene dine ganske lett.

Håper dette hjelper! :)

-A

Det finnes flere programmer som kanskje can hjelpe deg, uten at jeg veit hvilke, og hvor du finner dem. Google på "file recovery software", så dukker det nok opp noe!

Problemer med minnekort

Hei,

Minnekort har av og til en dårlig dag, hvis du ikke klarer å lese det i kameraet eller i en annen kortleser vil jeg anbefale å ta en tur innom Japan photo butikken i Akersgata.
En av de ansatte der er en racer når det gjelder å få fram "tapt" innhold på minnekort og tar bare et par hundrelapper for jobben.

Hadde selv et nytt 1Gb Ultra-X kort som ikke lar seg lese nå, heldigvis tok jeg en back-up på traveldisk før jeg dro fra London.
Tror jeg skal holde meg til SanDisk framover selv om de er litt dyrere.

Eders
Knut Erik

Tusen, tusen takk for svar. Fant et program som heter PC inspector Smart Recovery. Gratis var det og.. Nå ligger alle 151 bildene lagret på pc'en min. Helt OT var de faktisk ikke, da det faktisk var tatt et par bilder fra en B737 under climbout fra Longyearbyen..

Hva kan jeg nå gjøre for å "frigjøre" plassen på minnekortet etterpå?? Holder det med et høyreklikk og "formater"??

Jepp, formatter. Ikke velg "quick format".

-A

PS: Og til de som er enda mer tekniske: hvorfor huleste kan ikke man bli enig om en bedre filsystem-standard fo rforbrukereletroniskk enn FAT? Det finnes hauger av gratis alternativer som er mye bedre.

Back