OT: Ord deling

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Nå har jo alltid språket forandret seg over tid, og det skal det fortsette å gjøre.

Men, jeg kan ikke se at det er riktig at vi skal få endringer på få år bare fordi at softwareprodusenter ikke lager gode nok norske ordlister. Da er det i så fall industrien som styrer det norske språket og det er ikke godtakbart.

Når det gjelder sj-lydene, synes jeg heller ikke dette er en naturlig utvikling. Dette kommer av at foreldre/voksne og skolen ikke retter på de som bruker disse lydene. Det er jo faktisk feil talemåte og da må de som har ansvar for oppdragelse/læring bruke tid på å rettlede barna til riktig talespråk. Dette er ingen naturlig utvikling, men sløvskap!

:wow: VC-10

Men hva med dette da: hvis A forteller B noe som B er nyskjerrig på, kan B svare; "dette hørtes interessant!" Skal det ikke her hete "dette hørtes interessant ut!"?
(Finn Bjelke i Herreavdelingen på NRK P1 er ekspert på slike irriterende endinger på setningene).

Og så har man et annet eksempel på litt undelig muntlig fremtoning: en kan f.eks. få spørsmål om han vil bli med på kino. Så svarer han; "ja, men til hvem klokkeslett skal vi møtes?".... HVEM klokkeslett!!?? Dette hører jeg nesten hver dag i media..., at hvem brukes istedet for hvilket/n. Høres helt malplassert.......ut, for meg.

Hva sier dere språkeksperter....:)

Originally posted by LN-SSL
Men hva med dette da: hvis A forteller B noe som B er nyskjerrig på, kan B svare; "dette hørtes interessant!" Skal det ikke her hete "dette hørtes interessant ut!"?

Jo det skal hete "hørtes interessant ut". Og dessuten heter det nysgjerrig ...:spin: (der kom smileyen ja!)

Og så har man et annet eksempel på litt undelig muntlig fremtoning: en kan f.eks. få spørsmål om han vil bli med på kino. Så svarer han; "ja, men til hvem klokkeslett skal vi møtes?".... HVEM klokkeslett!!?? Dette hører jeg nesten hver dag i media..., at hvem brukes istedet for hvilket/n. Høres helt malplassert.......ut, for meg.
Hva sier dere språkeksperter....:)

Det heter selvsagt hvilket klokkeslett. Hvilket medium hører du slike ting i? I NRK er det språkkontakter i hver eneste redaksjon. De skal gripe fatt i den slags rusk, så om det er der du hører det, er det noen som ikke følger med i timen!

Selvsagt heter det nysgjerrig....., tabbe!:biggrin
Når det gjelder "hvem" istedet for "hvilket", har jeg hørt det mye av div. intervjuOBJEKTER på radio, men spesiellt distriktsendingene på NRK1 for østlandet. Tror et område i Vestfold er "eksperter" på slik bruk, hvis jeg ikke husker helt feil.
Når det gjelder radio hører jeg så mye rart og "bråkjekt" på Kanal24 og NRK P3, at det blir rimelig hjernedødt å høre på. Den store forskjellen ligger i at på NRK radio(- P3)/tv er det intervjuobjekter, gjester o.l. som bedriver dårlig norsk, mens det i Kanal24 og NRK P3 er det programvertene......., ikke alle, men de fleste.:)

Det er et problem med intervjuobjekter som snakker feil. Et godt eksempel er jo intervjueren som snakker om "Al-Kajda" mens intervjuobjektet sier "Al Ka-ida". det første betyr sammenslutning/organisasjon og er den korrekte uttalen, mens det siste betyr kvinnelig partner! Men vi kan jo strengt tatt ikke begynne å rette på folk på direkten heller! ("Et øyeblikk ordfører: det er interessant det du sier om at rådmannen er korrupt, men er du klar over at du nettopp brukte et gradsadverb der du skulle ha brukt et tidsadverb???" ;) )
Men at enkelte vestfoldinger har en tendens til å si hvem istedenfor hvilket, høres ukjent ut. De eneste "talefeilene" jeg kan komme på når det gjelder enkelte vestfoldinger, er at de gjerne sier at de "gikk mellom døra", eller at de "kommer istad" (om fremtid). Og det er da ille nok, om vi ikke skal tillegge dem enda flere språklige lyter? ;)

Det er vel sant det meste du sier der. Jeg har ikke annen bakgrunn i norsk enn det jeg fikk med fra skolen, men jeg synes norsk språk er såpass interessant at jeg legger fort merke til ting som høres helt banalt (ut)....:) Skal ikke tillegge vestfoldinger noe ekstra, men den der med hvilken/hvem er mye hørt fra "et sted" på østlandet iallefall.
Og helt korrekt: intervjuobjektene kan man ikke annet enn å ta "as is..." (for å bruke nynorsk:) ). Det som er virkelig irriterende er bråkjekke programledere som tror det er så himla tøft, kuuult, hipt o.l. å snakke i korte/kjappe vendinger som om kjeften var en mitraljøse....., og så snubler de i tunga da...., joda..., det er tøft:lol

Originally posted by LN-SSL
Det som er virkelig irriterende er bråkjekke programledere som tror det er så himla tøft, kuuult, hipt o.l. å snakke i korte/kjappe vendinger som om kjeften var en mitraljøse....., og så snubler de i tunga da...., joda..., det er tøft:lol

Tiltredes!

Back