OT: Ord deling

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
et av mine personlige irritasjonsmomenter er manges håpløse orddeling. På norsk har vi sammensatte ord, i motsetning til engelsk der ordene er delt. Jeg vil gi Microsoft og deres retteprogram i Windows noe av skylden(skjønner ikke sammensatte ord), men det slurves også med dette på plakater i butikker, i brev etc. Her er et grelt eksempel fra Stavanger Aftenblad, eller skal jeg si Stav Anger Aften Blad?

http://web3.aftenbladet.no/innenriks/okonomi/article179503.ece

Enig med deg. Eksemplet ser jo dog ut til å være en enkel slurvefeil. Han klarte jo å skrive flere fint sammensatte ord.

Ellers en knall bra (hihi) svensk side her:
http://www.avigsidan.com

Også et av mine irritasjonsmomenter,CK. De verste synderne er ofte journalister.Dårlig håndarbeid fra "håndverkere" som har språket som sitt viktigste verktøy.

Originally posted by The Ticketor
Enig med deg. Eksemplet ser jo dog ut til å være en enkel slurvefeil. Han klarte jo å skrive flere fint sammensatte ord.

Ellers en knall bra (hihi) svensk side her:
http://www.avigsidan.com

floskelgeneratoren var jo fin..... http://www.avigsidan.com/avigsidan/floskler.html

Rart du kom med dette akkurat i dag. Jeg satt i går og irriterte meg over dette fenomenet, bl.a. etter å ha lest poster på dette forum. Men, jeg ser at det ikke bare er her dette skjer. Det er noe som stadig blir mer utbredt. Ser i studentoppgaver at dette begynner å bli regelen framfor unntaket.
Dette har kommet på forholdsvis raskt, jeg har lurt på hvorfor. Kanskje Windows har noe av skylden, men her må vel skolevesenet ha en stor jobb med å rette på sine disipler. :wow:

VC-10

Jeg jobber med slike problemer hver eneste dag, og det blir bare mer og mer av det. Jo yngre folk er, jo hyppigere er orddelingsproblemet.

En helt annet tema fra samme artikkel, men ikke OT :):
I artikkelen står det at SGS har kommet med tilbud, og at Widerøe forhandler/snakker med SGS om evt. synergieffekt: Ifølge SGS er dette et ikke-tema hos dem. "Dette får være opp til Widerøe", sier man der.

Jeg har min egen teori om årsaken til at orddelingsfeil blir stadig mer utbredt, nemlig ordlista på mobiltelefonen!

Dersom man skriver en sms på mobilen med T9-ordliste påslått (altså slik at du kun taster én gang per bokstav, og mobilen gjetter hvilket ord du er i ferd med å skrive), må man som regel dele lange, sammensatte ord i to for at man skal kunne skrive det ordet man ønsker.

Eksempel: jeg ønsker å skrive ordet lystløgner. Først må jeg skrive lyst, så markere at ordet er slutt, for så å taste inn løgner. Selv om man velger ikke å sette inn et mellomrom mellom de to ordene, blir det slik at man ubevisst tenker at ordet faktisk er to separate ord. Dette spres så til andre medier, slik som oppgaver, artikler, brev osv.

Dette er kanskje noe av årsaken :sarc

Så veldig OT var det jo ikke, artikkelen i aftnbla tatt i betraktning. Synd for de som mister jobben, men det er jo ikke vits for et selskap (SAS-gruppen) å ha flere handlingorganisasjoner. Mange av dem vil vel få jobb i SGS hvis de skal overta handlingen av Widerøe?

Originally posted by sveg
Jeg har min egen teori om årsaken til at orddelingsfeil blir stadig mer utbredt, nemlig ordlista på mobiltelefonen!

Dersom man skriver en sms på mobilen med T9-ordliste påslått (altså slik at du kun taster én gang per bokstav, og mobilen gjetter hvilket ord du er i ferd med å skrive), må man som regel dele lange, sammensatte ord i to for at man skal kunne skrive det ordet man ønsker.

Eksempel: jeg ønsker å skrive ordet lystløgner. Først må jeg skrive lyst, så markere at ordet er slutt, for så å taste inn løgner. Selv om man velger ikke å sette inn et mellomrom mellom de to ordene, blir det slik at man ubevisst tenker at ordet faktisk er to separate ord. Dette spres så til andre medier, slik som oppgaver, artikler, brev osv.

Dette er kanskje noe av årsaken :sarc

Ikke vet jeg, men det må da være lov å bruke hue selv om man har fått seg mobiltelefon? Eller er norsk skole med norskundervisning bare en plass man slår ihjel tiden, før man går og henger på kjøpesenteret..., eller sjøpesenteret, som det heter i dag..?:)

Endelig ser jeg min mulighet til å smyge denne inn:

Er det <<Velkommen om bord>>

eller << velkommen ombord>>

Jeg har hele tiden stått hardnakket på at den siste er den riktige, men føler at flertallet er imot meg. Så nå kan jeg trenge hjelp fra dere forumister.
<<om bord>> er vel rett og slett en feil fra windows retteprogram som alle stoler 100% på, ikke sant? Ihvertfall i dette tilfellet. :)

Klart det er "ombord". Hva går man i tilfelle "om"? Rundt båten/flyet etc eller noe? :spin:

Det er helt utrolig at det skal hete "om bord"..., men, men..., det er vel en av de mange nye måtene å skrive på som er tillatt, men etter min mening helt bak mål :)
Kanskje det hadde gjort seg med en mail til Finn Erik Vinje..., eller "Språkteigen" på NRK P1? Jeg gikk på skolen på 70-tallet, og kommer så lenge jeg lever til å bruke "ombord".

Originally posted by Arrow
Endelig ser jeg min mulighet til å smyge denne inn:

Er det <<Velkommen om bord>>

eller << velkommen ombord>>

Jeg har hele tiden stått hardnakket på at den siste er den riktige, men føler at flertallet er imot meg. Så nå kan jeg trenge hjelp fra dere forumister.
<<om bord>> er vel rett og slett en feil fra windows retteprogram som alle stoler 100% på, ikke sant? Ihvertfall i dette tilfellet. :)

Microsoft Word sitt rette program er nok en viktig kilde til mange u konvensjonelle ord delinger....;)

Det er opplagt "Velkommen ombord" som er riktig. "Om bord" må vel forståes som at man sier noe om (spise-/stue-) bord.

jy

Back