• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

OT: Ny bil bestilles på torsdag!

Tommy777

ScanFlyer Mile High Club
OT: Ny bil bestilles på torsdag!

Greetings!

Som sikkert noen av dere har observert, har jeg solgt min gamle Audi her i Oslo og flytter til USA nå på onsdagen. (skal jobbe ca. hver 3-4 uke i Norge)

Har den siste måneden tenkt på hva jeg skulle handle inn som kjøretøy borte i USA. Vi har allerede en 2006 MB ML500 som min bedre halvdel liker meget godt. I tillegg har vi en 2001 Jeep Cherokee 4,0 som "reservebil", en skikkelig ukomfortabel bensinsluker.

Vi satt en limit på rundt 70.000 USD, jeg har kikket rundt, prøvekjørt og tenkt.

Alternativene jeg kom fram til er i litt forskjellige kategorier:

MB CLS500
Audi Q7
Range Rover Sport
Audi RS4

Jeg har (nesten) bestemt meg! Snakket med Audi selgeren på lørdag på tlf, det blir en RS4. Prøvekjørte den i forrige uke og jeg må ærlig talt si at bilen er helt sinnsykt rå! Lyden er ubeskrivelig. En så liten kjerre med 420 hesters V8 sparker skikkelig. Prisen uten innbytte er litt over 69.000 USD med Premium pakken + skatt (6,75%).

Siden jeg skal ha den blåfargen på bildet, er det litt ventetid. ETA midten/slutten av november.

Ikke noe Alfa (for det har de ikke i USA) men klarer nok å stille opp mot det meste med denne karen!

Synd jeg ikke kan ta den med på noe Scanair biltreff... :(

Re: OT: Ny bil bestilles på torsdag!

Grattis! Ny bil er morsomt...blir som julaften - hver dag når man setter seg bak rattet. Når du går lei Audi`n er Alfa tilbake i USA...:D

Skamdigg :) Grattis, og den blåfargen er absolutt verdt å vente på. Har sett den på en del Skoda og den er kjempefin...

:GER

Kanskje bare jeg som er sær,men å kjøre europeisk bil i USA virker for meg en smule bakvendt.

Tenker iallefal på det når jeg skal bestille leiebil der borte. Spesifiserer at jeg IKKE skal ha europeisk eller japansk bil. Japansk bil kjører jeg til vanlig og det å få en Volvo der borte ser jeg på som en real nedtur (er vel sansynligvis for at det er svensk). Her i Norge derimot er jo Volvo V70 nesten som en drømmebil. Nettopp forde den er svensk /skandinavisk.

Grattis! Bare IKKE kjøp Q7 som er stort feit og stygg!

Originally posted by Someone

Grattis! Bare IKKE kjøp Q7 som er stort feit og stygg!

Helt enig, vakker er den ikke. Men den er ikke verst å kjøre. De hadde en sølvgrå V8 til under USD 50.000.- på gulvet.

Men det holder med en stor bil....

Q7 stygg? Det er jo kanskje noe av det tøffeste og stiligste Audi har kommet med noensinne...! :wow: RS4 blir bare helrått, veldig synd slik moro blir skattet totalt ihjel her hjemme - denne burde vært å få på blå resept mot vinterdepresjon!

Q7 er støgg!!! Men alt annet fra Audi er pent!!!

Originally posted by EB
Q7 er støgg!!! Men alt annet fra Audi er pent!!!

Hehe, jeg vet at jeg ofte går i utakt med resten av befolkningen. Jeg har følelsen av at enkelte biler er det bare jeg i hele verden som liker fra første stund: Coupé Fiat, siste generasjon Scorpio sedan, Ford Ka, siste BMW 7-serie & 5-serie og ikke minst Audi Q7.

Digresjon: Legg merke til at Chris Bangle står for 3 av disse oppramsede... ^_^

Originally posted by Trety

RS4 blir bare helrått, veldig synd slik moro blir skattet totalt ihjel her hjemme - denne burde vært å få på blå resept mot vinterdepresjon!

Tragisk at den koster omtrent det samme i USA som jeg betalte for min A4 1,8T for et par år siden her i Norge :(

Med unntak av den bola Audien er jeg enig med deg... Siste Scorpio`n var råtøff!!!

Originally posted by Tommy777
Tragisk at den koster omtrent det samme i USA som jeg betalte for min A4 1,8T for et par år siden her i Norge :(

Jeg spurte en svensk kollega for en liten stund siden om det var mulighet for å søke asyl som bilpolitisk flyktning i Sverige. Jeg fikk beskjed at det i grunnen bare var å komme. ^_^ Er de like greie i USA? :colgate:

Originally posted by Trety

Originally posted by Tommy777

Jeg spurte en svensk kollega for en liten stund siden om det var mulighet for å søke asyl som bilpolitisk flyktning i Sverige. Jeg fikk beskjed at det i grunnen bare var å komme. ^_^ Er de like greie i USA? :colgate:

:-)

Det tviler jeg på....

Godt valg, tørr jeg påstå!
Men en RR sport hadde vært noe, men i USA har jo alle SUV'er :colgate:

Valget ville fallt på Q7'n med den nye diesel motor'n på ørtenhundre Nm.

Etter nesten å ha blitt avvent fra min Audifili testet jeg en S8 forrige uke, og det kan fort bli
dyrt, jeg må bare innrømme det, jeg er Audifil.

Q7 er digg!!!!! Alfa selges i Minneapolis trodde jeg? Var i alle fall snakk om at de skulle starte opp der.

Greit, Alfa Romeo er snacksy og god og kjøre! Jeg har eid en 156, men den var så full av feil, at pengene strømmet ut av kontoen. Faller veldig i verdi gjør dem også. Never again!

Originally posted by Scanor

Kanskje bare jeg som er sær,men å kjøre europeisk bil i USA virker for meg en smule bakvendt.

Tenker iallefal på det når jeg skal bestille leiebil der borte. Spesifiserer at jeg IKKE skal ha europeisk eller japansk bil. Japansk bil kjører jeg til vanlig og det å få en Volvo der borte ser jeg på som en real nedtur (er vel sansynligvis for at det er svensk). Her i Norge derimot er jo Volvo V70 nesten som en drømmebil. Nettopp forde den er svensk /skandinavisk.

Selv synes jeg de amerikanske bilene ligger tildels langt etter de Europeiske i utvikling, akkurat i disse dager er far paa besoek, og dessverre lot jeg han faa hente leiebilen alene og som vanlig endte han opp med en Buick....som kommer standard utstyrt med gaastol og Handikap parkering...og tvungen kjoerestilling som bare de med kronisk isjas kan like....og det er utrolig lite forskjell paa en 2006 Buick Lucerne og en 1985 Opel Commedore.....verden hgar staatt svaert stille hos GM.....det er ikke mye bedre hos Ford, mine sviger foreldre har en 2005 Mercury Mountainer, helt OK men gammeldags....saa naar vi kjoepte ny bil i Februar...ble det nettopp en V70 i tillegg til Range Roveren.....

Det er godt å lese at jeg ikke går i utakt med hele resten av verden når det gjelder Q7... Jeg har aldri vært spesielt opptatt av Audi, men med Q7, nye TT og dagens A3 og A4 har det blitt attraktivt og skikkelig stilig.

Ellers har jeg veldig lyst til å dra en "DC-8-63 light" og kjøpe "Ford Green Label". Kommer nye Freelander med en litt mer avgiftstilpasset motor (hørte jeg E85 eller litt mindre enn 160 hk diesel?) kan den bli et særdeles aktuelt alternativ sammen med Volvo XC60 den dagen V50'n skal byttes... (om 3-4 år, dog :))

Edit: trykkleif

Jeg har også akkurat investert i en ny (brukt) nummer to bil. Gode gamle Ascona'en fra 1988 begynte å bli sliten etter et langt liv. Hentet en Peugoet 306 stasjonsvogn i Tromsø her for et par uker siden. En 1998 modell som jeg fikk til en gunstig pris.

Prøvde å annonsere Ascona'en i avisen på torsdag. Det var svært lite vellykket. For Netcom hadde feil med mobilnettet hele ettermiddagen og kvelden, så når jeg hadde oppgitt mobilentelefonen min i annonsen så var det ikke så rart at det ikke kom noen henvendelser.

Biler i prisklassen som Tommy777 vurderer må nok vente til informasjonssjefen i Norsk Tipping ringer og forteller om den store lottogevinsten...........

Back