OT: mobiltelefoner, gode forslag?

Joda, Nokia N73 er en telefon med mange muligheter og et meget godt kamera. Men ...

Via arbeidsplassen min fikk jeg og en god del kolleger (tipper 30-50 stykker) hver vår N73 i fjor høst. I kveld pakker jeg inn min for reklamasjonsforsendelse fordi kameraet ikke funker lenger. Andre kolleger har opplevd det samme, og atter andre har opplevd at samtaler blir brutt.

Det sies at telefonen på grunn av stort display er ekstra sårbar for trykk og press. Det vet jeg ikke noe om, men jeg vet at jeg har håndtert den med forsiktighet. Uansett bør man oppbevare den i egen mobilveske/futteral.

Til nå har telefonen vært glimrende å bruke, men et kamera som går fyken etter få måneder er ikke bra.

Men giiiiidamei, å ringe med en mobiltelefon er jo bare sååååå 1998! :cool:

Originally posted by andeik
Min P990i har jeg hatt siden Oktober. Knalltelefon forutenom at den kan være litt treig av og til.

Fikk min i september, og jeg synes også den var litt treg i starten (riktignok ikke i nærheten av så treg som 9300'en), men etter at jeg oppgraderte den (kan gjøres via S-E's hjemmesider, bare husk å ha fulladet telefon!!!) hjalp det enormt både på stabilitet og hastighet.

Originally posted by Trety
men etter at jeg oppgraderte den (kan gjøres via S-E's hjemmesider, bare husk å ha fulladet telefon!!!)
Dette er en av de større grunner til at jeg ikke gidder å bruke penger på P990. - Som flere her vet så er jeg arg M$-hater, og oppgraderingen krever MSIE, noe som "desverre" ikke lar seg gjennomføre.. Når vi er inne på mobil-temaet, så kan det nevnes at "Greenphone" er et spennede prosjekt fra norske Trolltech..

Qtopia Greenphone

Har hatt diverse Nokia-telefoner nå siden 1999 og har ikke hatt ett eneste problem med noen av dem.Bortsett fra å ha mistet en telefon,men det er ikke Nokias skyld. Byttet ut min 6310i med en N73 nå i desember,og den har fungert alldeles utmerket hittil.Men stand-bytiden er kortere enn min gamle.Ordner seg vel etter at den er ladet og utladet noen ganger.Også skal den virke i Japan,noe ikke 6310i'en gjorde.

Nokia har fungert veldig bra for meg de siste 15 åra, har nå n73.
Da jeg kjøpte denne på http://www.log-gruppen.no/Default.aspx?center=portal/article&art=9&m=1 ble det fortalt at dette er en svert avansert datamaskin i telefon format, og må behandles der etter. Det prøver jeg selvsagt, men det hender jo at noen ringer selv om det regner ute....:lol:

Originally posted by FBU 4EVER

Har hatt diverse Nokia-telefoner nå siden 1999 og har ikke hatt ett eneste problem med noen av dem.Bortsett fra å ha mistet en telefon,men det er ikke Nokias skyld. Byttet ut min 6310i med en N73 nå i desember,og den har fungert alldeles utmerket hittil.Men stand-bytiden er kortere enn min gamle.Ordner seg vel etter at den er ladet og utladet noen ganger.Også skal den virke i Japan,noe ikke 6310i'en gjorde.

Jeg ser vi har samme smak i mobiltelefoner...:smile2 Jeg byttet ut min etterhvert nokså slitte 6310i i fjor høst (august el noe slikt) med en N73. For 6310i'en hadde jeg en 6210. Alle telefonene har fungert utmerket (bortsett fra en liten kosmetisk sak som gjør at forhandleren nå har min nye telefon til ettersyn). At standbytiden på N73'en er kortere enn 6310'en kommer nok av både en mer strømkrevende skjerm og at 3G ofte er aktivert som default. Om man skrur av 3G så påstås det at standbytiden øker endel.

Originally posted by TOS
Om man skrur av 3G så påstås det at standbytiden øker endel.

Det har jeg også erfart, dog med en annen mobil, nemlig Sony ericson K800i. Med 3g aktivert så kan s/b være så lav som under 2 døgn, uten 3g så er s/b-tida minst tre ganger så lang.

Originally posted by TOS

Good catch! Me try!

Me try and me try and me try! Men ikke f... om jeg får slått av 3G-funksjonen.Instruksjonsboka nevner flere valgmuligheter i menyene som jeg bare ikke finner på min telefon.Kan for eks. ikke velge om jeg vil ha automatisk eller manuelt valg av operatør,samtalesperringer osv.

Originally posted by TOS

Good catch! Me try!

Me try and me try and me try! Men ikke f... om jeg får slått av 3G-funksjonen.Instruksjonsboka nevner flere valgmuligheter i menyene som jeg bare ikke finner på min telefon.Kan for eks. ikke velge om jeg vil ha automatisk eller manuelt valg av operatør,samtalesperringer osv.

Meny---- > verktøy--- > innstillinger--- >nettverk--- > Nettverksmodus --- >Velg GSM i stedet for Dobbelmodus. Det skal være nok. Telefonen restarter, og du er kun på GSM-nettet.

Sånn i alminnelighet kan man si at lang levetid på batteriet i stor grad er en saga blott - ihvertfall med dagens batteriteknologi. Batterienes utvikling har på ingen måte hengt med telefonutviklingen, og stadig mer strømkrevende funksjoner (3G er nevnt, Blåtann, fargeskjerm, MP3/radio, ActiveSync etc) gjør sitt til at laderen må brukes mer enn tidligere.

Kommer til innstillinger.Valget nettverk glimrer med sitt fravær!

På innstillinger er det å bla nedover...forbi dato og tid... har ikke N73 her akkurat nå, men den er nede som nummer 8 på menyen på N80, nest nederst.

Hvis den ikke er der, stikk innom en telefonsjappe... dem kan fikse sånt raskt.

Originally posted by Trety

Originally posted by andeik
Min P990i har jeg hatt siden Oktober. Knalltelefon forutenom at den kan være litt treig av og til.

Fikk min i september, og jeg synes også den var litt treg i starten (riktignok ikke i nærheten av så treg som 9300'en), men etter at jeg oppgraderte den (kan gjøres via S-E's hjemmesider, bare husk å ha fulladet telefon!!!) hjalp det enormt både på stabilitet og hastighet.

Hva er største fordelen med en 990 kontra en "vanlig" telefon som f.eks K800?

Jeg vurderer begge, og vet ikke helt om det er så mange av de ekstra funksjonene på 990 som jeg har bruk for. Hva med batterikapasitet og størrelse?

Nokia er vel ikke aktuelt, har fått nok. Aldri vært fornøyd med Nokia, alltid med SE, siden min 388 jeg la igjen på sydenflyet i 1996^_^

Originally posted by Dag Viking
Hva er største fordelen med en 990 kontra en "vanlig" telefon som f.eks K800?

ActiveSync, WLAN og det faktum at P990 er en PDA-telefon. Den holder styr på det meste, og kan faktisk også brukes til å svare på f.eks. mail og slikt (som veldig mange andre sånne telefoner er håpløse på). Den gjør basically det meste utenom å trakte kaffe. En artig, men dessverre bare delvis nyttig, er visittkortscanneren som sørger for å legge nye kontakter inn i registeret. ^_^

Når det gjelder størrelse så er det sånn at jeg synes den er helt ok, men er du vant med K800 så vil den føles ganske stor. Batterikapasiteten er helt avhengig av hvor mye og hva slags radiokommunikasjon du bruker. For eksempel vil en dag med push-email påslått og litt bruk utenom tømme batteriet fullstendig i løpet av en dag. Jeg har satt min til å synce med Exchangeserveren hvert 15. minutt, det sparer jeg mye batteri på.

Takker for info.
Hva skjer med telefonregningen når man bruker en slik mail-funksjon da?
Jeg har vært i utlandet, og har knapt brukt noe annet enn SMS og vanlig ringing. Min T630 er klar for utskifting!

En PDA hadde vært kjekt, må jo ha noe å føre timelister på!!:D

Back