OT: Jobba i Norge? Tips?

Alf

ScanFlyer Blue
Jag vet att detta e helt OT, men eftersom det är så många norrmän här så tänkte jag att det skulle bli till hjälp =)

Vilka formella saker bör man tänka på?

Har hört att man måste skaffa sig norskt personnummer för att kunna jobba där?

Norskt bankkonto?

Kom gärna med lite fler tips och trix!

mvh alf

Replying to Topic 'OT: Jobba i Norge? Tips?'

Jeg har lite informasjon selv, men kanskje du finner noe på www.aetat.no? Den norske arbeidsetaten. Her kan du blant annet søke etter jobber, men det er også mye annen informasjon der. Sjekk f. eks. denne; http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=106 Ellers ligger det også endel jobber på www.finn.no

Lykke til!

Du må hvertfall ha personnummer for å åpne bankkonto ja.

Originally posted by LN-SEK

Du må hvertfall ha personnummer for å åpne bankkonto ja.

Norskt personnummer eller svenskt?

Nordiske statsborgere får personnummer temmelig enkelt (skal sies at jeg bare har gjort dette andre veien ironisk nok)

Når du flytter fra Sverige, så stikker du på Folkbokföringen og skaffer noe som heter en "Nordisk Flyttemelding".
Denne leverer du så til Folkeregisteret på denne siden av tjukke streken i kartet, og da er i teorien personnummer i boks.
Tør ikke si hvor lang tid det tar dog, da jeg er så priviligert å ha to, så jeg slipper den biten.

Når det over er i boks, så skal bank være en lek, i motsetning til f.eks. Irland hvor jeg måtte ha bekreftelse fra arbeidsgiver og husvert :/

Lykke til!

Originally posted by Cedlind

Nordiske statsborgere får personnummer temmelig enkelt (skal sies at jeg bare har gjort dette andre veien ironisk nok)

Når du flytter fra Sverige, så stikker du på Folkbokföringen og skaffer noe som heter en "Nordisk Flyttemelding".
Denne leverer du så til Folkeregisteret på denne siden av tjukke streken i kartet, og da er i teorien personnummer i boks.
Tør ikke si hvor lang tid det tar dog, da jeg er så priviligert å ha to, så jeg slipper den biten.

Når det over er i boks, så skal bank være en lek, i motsetning til f.eks. Irland hvor jeg måtte ha bekreftelse fra arbeidsgiver og husvert :/

Lykke til!

Tackar! Men vet du om man måste pröjsa massa flummiga avgifter eller liknande om jag skaffar mig ett norskt personnummer?

tack igen för alla svar!

mvh alf

Originally posted by Alf

Tackar! Men vet du om man måste pröjsa massa flummiga avgifter eller liknande om jag skaffar mig ett norskt personnummer?

Det å melde flytting er vel en av få ting som fortsatt er gratis i Norge.

Hallå Norden var en fin side jeg fant om det å flytte innenfor de nordiske landene. (Nordisk Ministerråd som står bak)

Edit: link-tull

Jeg hørte akkurat at hvis man har en konto i Nordea i et land kan man enkelt opprette konti også i de andre nordiske landene. Vet ikke om det stemmer, men kanskje verdt å sjekke ut?

Back