jaja, masse farger, etniske toner, spreke damer med sprettpupper, hopp og sprett og tjo iog hei.. og trommer (noen som la merke til alle trommene)
ingen tvil om at det er amatørenes aften og som jeg sa til bedre halvdel igår, dette er virkelig blitt ett show for de tidligere østeuropeiske landene til å vise seg fram at " nå er vi på vei mot europa". Vi ble også enige om at det var etniske låter som var pop i år, helst med trommer og litt heftige rytmer. Det er vel å bra det,så lenge resten av sangen klarer å følge med. Men for ex Tyrkia hadde ett kjempefint opplegg,som faktisk hadde fungert hvis ho som skulle synge kunne konsentrert seg mer om sangen en dansingen.. dette ødela stemmen hennes fulstendig og det samme så jeg med flere. De la veldig vekt på show og koregrafi,men på bekostning av sangferdighetene..
Ingenting er som å ha en kveld med å disse GP deltakerne, noen sang surere en ei bøtte med sylteagurk og andre hadde knapt nok stemme til å møte kravene til sangen (les:russland spesielt). andre hadde inlevelse og noen gav eff.
Her er en oppsumering:
Kveldens værste: mange kandidater med Tyskland med sin mest grusomme sang ever og spania med "hijas les tomatas" eller ketchupsong wannabe som ikke var nummeret bedre tar nok seieren ganske bra her ja..
Kveldens mest tacky: uten tvil de tre jentene med AbbA tendenser og 70'talls look (mener det var bosnia), den sangen sugde hoggorm,damene hadde nok stemme.. til å prate med IKKE å synge med.
Kveldens mest klysete.. uten tvil KYPROS. Han der fyren der så ut som han hadde studert Ricky Martin, hvor og på hvilken måte tror jeg ikke engang jeg vil vite
På en god nr to der kommer ex-jugoslavern som fikk endret reglene så han vant i hjemlandet.. stakkars fyr. få poeng fikk han også..
Kveldens rocker: Det var ett par som prøvde seg på å rocke litt, men her må jo WigWam være kongen på haugen, De gutta der kan virklig drite seg ut å de gjør det med stil. så latterlig at det er nesten morro å se på dem.. Ellers var ikke sveits så ille
skrekk eksempelet her var Russland og Tyskland som tidligere nevnt. Det var virkelig elendig. Tyskland som prøvde seg på å kopiere Nitewish.. men lyktes ikke akkurat med det.
Kveldens bestemor.. sier seg selv, bestemora som tromma på sangen/spetakkelet til moldova..
kveldens stemmeprakt: Russland (I think not...)
Kveldens "engelsk": jaja ukrainerne skal ha for at de lærer seg engelsk, altid morro å høre engelsk med russiske inslag
Kveldens garderobeskift: vi kan jo ikke glemme lille Russlana som må ha satt ny rekord i kles skifte, jeg registrerte henne i tre drakter. Ho her lider av samme som alle andre, fokuserer mer på koregrafien en sangen. greit å ha en enkel tekst og kan legge på litt "stemmeøvelser" og "oh yea" her og der..
Kveldens vinner: At Hellas vant var ikke noe bombe, helt ok sang (og fine lår på dama der), ellers syntes jeg danskene gjore en helt ok jobb, Malta hadde også en relativt ok sang.
Alt i alt en artig kveld.
(og ja jeg har lite å gjøre på jobb tidlig en søndag morgen

)