OT: Er Nikon D60 KIT bra?

Det spørsmålet jeg stiller meg er at Japanphoto lager ris til egen bak og driver dårlig kundeservice ved å ha ulike priser på nettet og i butikk.

Vet at Elkjøp har samme prinsipp. Hva kan være grunnen? Regner de med at kunden kommer til å kjøpe allikevel selv om prisen er høyere?

Det burde vel vært et krav om at slike kjeder burde oppgi prisen i butikk i tillegg til prisen om man kjøper på nettet?
Japan Foto er en franchisehandel- og de som driver de forskjellige butikkene må beregne inn utgiftene de har til drift, lønninger etc for stå seg økonomisk. Netthandel har minimalt av slike kostnader. Derfor kan de selge billigere på nettet. At butikken velger å ikke la seg prute til under det som er lønnsomt er vel forståelig. De leker jo ikke butikk. Påslaget de har dekker nesten hele avansen! Det vil være ris til egen bak å selge varene i butikken til netthandel-pris!

I butikken vil du også få en bedre service, og det også koster!

Jeg synes det er urimelig at butikken skal måtte opplyse hva dette koster på nettet, da dette vil være en konkurrent til franchiseinnehaveren. Tror ikke f.eks. Rema 1000 vil opplyse om hva varen koster hos f.eks Rimi!;)

Dog vil de nok opplyse om nettprisen, om du spør i butikken.
 
J
Jeg synes det er urimelig at butikken skal måtte opplyse hva dette koster på nettet, da dette vil være en konkurrent til franchiseinnehaveren.

Sammenligningen din holder ikke helt maal siden to snakker om to konkurrenter. Selv om jeg skjoenner argumenteringen din, er det vanskelig aa se Japan Foro som en konkurrent til .. Japan Foto ..
 
Du må se det i lys av franschise-prinsippet! Japan Foto er overbygningen.

Jeg er med på at dette er et vanskelig tema! Kan nevne et annet eksempel som belyser noe av det samme! Da NSB skulle ha en underleverandør til å kjøre sine passasjerer fra Stasjonen på Rygge til Flyplassen, gikk de ut med en forespørsel til de lokale Busselskapene i området! Nettbuss var interessert i dette, men ikke uten å tjene penger på det! Dermed måtte Nettbuss forhandle seg fram til en løsning med NSB! Og hvem er det som eier Nettbuss! Jo- NSB! Så da forhandlet NSB med NSB om en løsning. Prisen NSB må betale til NSB (Nettbuss) for at de skal kjøre uten å ta betaling av Togpassasjerene er jo basert på at Nettbuss skal ha en fortjeneste!

Kunne ikke NSB bare beordret Nettbuss da??
 
Det spørsmålet jeg stiller meg er at Japanphoto lager ris til egen bak og driver dårlig kundeservice ved å ha ulike priser på nettet og i butikk. Når det gjelder slike varer, er vel vi kunder så pass prisbevisste at vi sjekker hvor vi kan få det billigst.

Det er vel et tegn på at service koster, et konsept som ikke burde være helt ukjent på et flyforum. Skal du ha ei reise til London med loungetilgang og servering av sjampagne ombord så koster det mer enn om du ikke skal ha det. Dersom vi forbrukere er så prisbevisste at vi velger billigst, så burde det ikke finnes businessklasse, og du burde bytte navn fra Bizflyer til bare Flyer.

Jeg kjøper gjerne stash på nettet, uten å snakke med noen, holde i utstyret først eller få gode råd. Kanskje kjøper jeg til og med fra USA for å spare enda mer, på bekostning av garanti og returrett.

De kunne imidlertid godt ha oppgitt på websidene hva som er butikkpris. Så vidt jeg har lagt merke til kjører de like priser i alle butikkene på kampanjer.
 
Skulle tro at du hadde eierandeler i Japanphoto, Gustav, sånn som du holder på!;)

For det første visste jeg ikke at det er en franchise kjede. Men som sagt driver Elkjøp samme prinsipp med forskjellig pris på nett og i butikk. Og Elkjøp er vel ikke franchise?

Sammenligning med biz class på fly holder ikke. Da får du jo flere ting på kjøpet enn om du kjøper økonomiklasse. Jeg ville vel heller sagt at en kjøper en bizclass billett og en kjøper en økonomiklassebillett, men de får akkurat samme fordeler og service på turen.

Slik ser jeg det. I dette tilfellet vet jeg hva jeg vil ha. Jeg har ikke bruk for noe ekstra service i butikken, og derfor bestiller jeg på nett og sparer penger.

At butikken ikke går under lønnsomhet kan jeg nok forstå. Men butikken har helt sikker bedre avanse på varene sine enn som så. I tillegg ville jeg jo da kjøpe linse, bag og minnekort til vanlige butikkpriser som de så hadde tjent penger på. Nå ble jo da resultatet at jeg ikke la igjen noen penger i den butikken, og jeg er helt overbevist om at det var butikken som tapte på det.

Til det SE-DYD sier om at det er urimelig å legge ut butikkprisene på nettet, vil jeg heller snu flisa litt og si at jeg som kunde oppfatter Japanphoto som en og samme butikk. Om det er Franchise eller ikke bør ikke være et forhold som skal gå ut over meg som kunde. Jeg oppfatter deres hjemmeside som firmaets ansikt utad, og når de oppgir priser på varer forventer jeg at jeg kan gå i en av deres butikker å få varen til den prisen. Hvis det er som noen sa her at det er billigere å drive internettbutikk og at prisene derfor var lavere, ville jeg om jeg var sjef for firmaet heller sette opp prisene i internettbutikken slik at de matchet prisene i butikk for å ha en helhetlig profil!

Men det er nå bare meg, og hadde det ikke vært for at jeg har hangover i dag, så ville det også vært en god grunn til å drikke. Men i dag blir det bare Cola!;)

BF:cool2
 
Sammenligning med biz class på fly holder ikke. Da får du jo flere ting på kjøpet enn om du kjøper økonomiklasse. Jeg ville vel heller sagt at en kjøper en bizclass billett og en kjøper en økonomiklassebillett, men de får akkurat samme fordeler og service på turen.

Begge deler frakter deg fra A til B på eksakt samme tidspunkt og inneholder noe tilleggservice som kanskje eller kanskje ikke har noen verdi for den enkelte kunden, men la gå. Prøv et par andre sammeligninger da:
  • Ganske mange flyselskaper tar et ekstra gebyr dersom du ringer og vil ha hjelp med bestilling, i stedet for å betjene deg selv på nettet.
  • Du får samme billett billigere dersom du kan kjøpe den på nettet noen dager før avreise, i stedet for å komme på flyplassen litt før flyet går og kjøper den samme billetten.
  • To (like) seter på samme fly, kan ha ulik pris avhengig av hvor reisen starter.

Jeg er bare litt overrasket over at man på et flyforum, der man er godt plantet i den bransjen som kanskje er aller best på prisdifferensiering, er overrasket over at andre bransjer har forskjellige priser i ulike markeder. Hverken du eller jeg har noe ønske om å betale for den ekstra servicen det er å kunne få hjelp til et kjøp i en butikk. Fint for oss (eller ihvertfall besparende), men jeg synes ikke det urimelig at en leverandør tar seg betalt for dette.

For noen dager siden bestilte jeg et nytt objektiv til kameraet mitt. Hadde det kostet like mye hos Japan Photo på Manglerud som hos B&H, så hadde jeg nok tatt med meg kameraet mitt ned og fått tatt noen testbilder, sjekket at vekt og balanse var som jeg forventet og latt selgeren få komme med noen gode argumenter for at dette var fornuftig bruk av penger. Nå valgte jeg heller å lese noen tester på nettet og vente på pakke fra New York.

Jeg synes ikke det er så forskjellig fra å velge å betale mindre for å få dårligere service ombord på et fly.
 
Nå har jeg iallefall bestilt Nikon D60 og Tamron 70-300 på nettet! Håper det ikke er for lang leveringstid på det!

BF:cool2
 
Det blir visst ikke noen erfaringer med Tamron 70-300. Etter en snakk med Japanphoto i dag sa de at denne linsen ikke hadde innebygd motor for autofokus og de ville derfor ikke anbefale den. Den Tamron linsen som har innebygd motor for autofokus var utsolgt, og jeg ble anbefalt å vente med å kjøpe til den var kommet inn på lager igjen.

Så da var den saken grei! De tok linsen ut av bestillingen og sender kameraet i dag. Ypperlig service!

BF:cool2
 
Er det denne du skulle ha hatt eller er denne den du venter på?

http://www.japanphoto.no/product/objektiver/tamron/tamron-af-70-300-di-m-nikon/

Ja, det var den jeg opprinnelig bestilte, men da kansellerte bestillingen på igjen av grunner nevnt over.

De skrøt forøvrig av Tamron som merke og sa at de var på god vei fremover og leverte stadig bedre kvalitet og at dette var et merke de ville satse på fremover.

Så da valgte jeg heller å vente på den motoriserte linsen som visstnok skulle koste 2-3 hundrelapper mer. Men nå er jo ikke det noe krise i seg selv!

BF:cool2
 
Har du sett på denne? Den bruker jeg og er kjempe fornøyd. Men du burde klare å finne den til en billigere pris andre steder på nettet, enn hos Japan photo
 
Har du sett på denne? Den bruker jeg og er kjempe fornøyd. Men du burde klare å finne den til en billigere pris andre steder på nettet, enn hos Japan photo

Ifølge kelkoo.no finnes det ikke billigere versjon en Japanphoto sin. Men det er nok en del dyrere enn jeg hadde tenkt meg. Men har sett på den tidligere, og den er sikkert mer enn god nok!:)

BF:cool2
 
Jeg vurderer halvhjeret å selge min Nikon D300 med 18-200mm (Nikon original med bildestabilisator) + 8GB Extreme IV minne.
Jeg tenker meg en pris en del høyere enn de 3000,- nevnt her, men pleier å gi en god pris når jeg selger (spør f.eks. C172, MountainDew, BSSW og noen til her på forumet.. ;) - bytter kamera 1 til 2 ganger i året).
Det ble kjøpt i USA for en 6mnd siden og jeg har tatt ca. 8000bilder med det.
 
Jeg vurderer halvhjeret å selge min Nikon D300 med 18-200mm (Nikon original med bildestabilisator) + 8GB Extreme IV minne.
Jeg tenker meg en pris en del høyere enn de 3000,- nevnt her, men pleier å gi en god pris når jeg selger (spør f.eks. C172, MountainDew, BSSW og noen til her på forumet.. ;) - bytter kamera 1 til 2 ganger i året).
Det ble kjøpt i USA for en 6mnd siden og jeg har tatt ca. 8000bilder med det.
Confirmed ;)

Hvis dette tilbudet ikke er interessant, så kan du lete andre steder enn kelkoo etter Nikkor sin 70-300 VR. Ikke alle steder som kommer opp på kelkoo vet du...

EDIT: Titt her: http://www.foto-service.net/product/458299/Nikon_70-300mm_f_4.5-5.6G_ED_AF-S_VR.html

Greit nok at det er ikke mye billigere, men poenget er at kelkoo ikke alltid finner alle steder...
 
Last edited:
Greit nok at det er ikke mye billigere, men poenget er at kelkoo ikke alltid finner alle steder...

Kelkoo finner bare de butikkene som har inngått avtale med kelkoo om visning i deres søkemotor :)
 
Hvilket objektiv til et Nikon D80 mener dere er et bra nybegynnerobjektiv for en skapspotter (av fly, ikke skap...)? :)

Når det gjelder D60 KIT så er denne pakken et godt grunnlag for å bli kjent med digital fotografering. Prisen er det heller ingenting å si på :)
 
Last edited:
Er litt gretten på Japanphoto nå.
Da jeg snakket med dem på mandag lovet de å sende ordren min mandag. Men ingenting skjer når jeg ser på oppfølgingen av min ordre på nett. De har ikke engang korrigert den i forhold til hva vi ble enige om på telefonen på mandag. Prøvde å ringe i går, men ingen tok telefonen. Prøvde igjen flere ganger i dag og kom til slutt frem, men han jeg da måtte snakke med var opptatt, men de tok mitt nr og skulle ringe tilbake. Men ingenting hørt selvfølgelig. Hadde håpet å motta det i dag onsdag, så jeg kunne ta det med på Danmarksturen jeg reiser på torsdag morgen, men dengang ei! Håper iallefall jeg får det i løpet av neste uke, så jeg får det med til Spania!

Var innom Japanphoto og en annen butikk i Krsand i dag for å høre om noen hadde denne nye utgaven av Tamron 70-300 for Nikon med innebygd autofokus motor. Men det hadde de ikke. Fant den derimot heldigvis hos Expert som hadde en igjen til kr 1299,-. Så da slo jeg til. Litt dyrere enn på Japan (kr 1160) men det spiller ingen trille. Kjøpte en Nikon bag i tillegg og fikk et par hundringser i rabatt.

Så da har jeg linse og bag, men mangler kamera!
Har forresten prøvd å sette Tamron linsa på min SonyEricsson K850i, og kan med stor sikkerhet si at disse to ikke passer sammen!!

BF:cool2
 
Back
Top