• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

OT: Er det mulig?

• Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date

DY

ScanFlyer Dusty
Den svenske utenriksministeren Feivalds, visste ikke hva Phuket var for noe.....

"Otroligt pinsamt"
Calle Hamacher, 32 från Stockholm har bott i Phuket i sex år och befann sig där när flodvågen slog till. Han är chockad över Freivalds okunskap.
- Det är otroligt pinsamt och skrattretande! Kan man vara utrikesminister och inte veta vart tusentals svenskar åker varje år?
- Då får hon inte vara utrikesminister. Det är nästan som att säga: vad är Kanarieöarna. Otroligt, säger Calle Hamacher.

Uttalandet är på alla sätt märkligt. För det första saknar utrikesministern, ett av regeringens viktigaste statsråd, grundläggande kunskaper om det moderna Sverige. Thailand och Phuketregionen är ett av Sveriges största resmål. Och har varit det under många år.
För det andra erkänner utrikesministern att hon inte litar på sina medarbetare. Dag ett hastade den svenske ambassadören i Bangkok till katastrofplatsen. Dag två grät han i telefonluren när han berättade för sin högste chef om förödelsen.

Förstod efter flera dar
Men själv säger Laila Freivalds att hon inte begrep någonting förrän hon själv befann sig på thailändsk mark. Flera dagar efter ambassadörens gråtattack i telefonen.
- Jag förstod inte varför just svenskar var drabbade förrän jag själv var på plats i Thailand och fick se den anläggning som nästan helt var bebodd av svenskar och som var värst drabbad, säger utrikesministern.

Mer her:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,602431,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,602432,00.html

Svenskene har en helt utrolig uttalelse av Phuket... PØKKET!!!!

Gjør de? Har ikke hørt annet enn ganske så klar uttalelse av Phuket med "U" og en "K" fra norske nyhetsopplesere...

Er ingen tvil om at nordmenn og svensker uttaler dette ulikt. Men hva er riktig da??
Vil kanskje anta at svenskene uttaler dette mest likt lokalbefolkningen siden svenskene har reist til Phuket i lengre tid enn nordmenn og siden det er langt flere som reiser, men jeg kan ta feil.

Pøkket høres jo ut som noe som hører hjemme i en ishockey kamp...;)

Ja, men finnes flere steder som likner på noe helt annet enn et stedsnavn. Og vi skal vel være forsiktige her i Norge - som har endel merkelige stedsnavn:)

Kan nevnte at jeg kjenner en stor del som sier "Pukké" (nordmenn altså)
Tror ikke det er så mye mer korrekt, er jo tross allt Thailand og ikke Frankrike vis snakker om..

Originally posted by Cedlind
Kan nevnte at jeg kjenner en stor del som sier "Pukké" (nordmenn altså)
Tror ikke det er så mye mer korrekt, er jo tross allt Thailand og ikke Frankrike vis snakker om..
En av måtene må vel være korrekt...eller skal vi lansere en tredje versjon snart?

Vi lever jo fint med forskejlling uttalelse på Kypros, Hellas og sikkert mange andre steder også. Dette tror jeg vi klarer... :spin:

Dette er litt relatert, så jeg smeller til med en lignende historie .. Her om dagen dukket Bruce Willis opp på TV i et intervju med en norsk jente. Brått så spør han; "Er Skandinavia et land eller flere land?" Jenta svarer "Det er flere land .. " Som om det ikke var nok, så følger han opp med følgende; "Å, ja .. Ligger Amsterdam i Skandinavia?" Herregud. Greit at vi ikke er verdens navle, men noe må selv amerikanerne ha fått med seg. Hva lærer de egentlig på skolen? :lol

"Phuk-it"
Kan ikke fatte at man gidder å bruke sin energi på hvem som er best på å uttale et utenlandsk navn. Sverige eller Norge. Det spiller vel ingen rolle så lenge man kommer dit man vil.

Originally posted by Herlov
Dette er litt relatert, så jeg smeller til med en lignende historie .. Her om dagen dukket Bruce Willis opp på TV i et intervju med en norsk jente. Brått så spør han; "Er Skandinavia et land eller flere land?" Jenta svarer "Det er flere land .. " Som om det ikke var nok, så følger han opp med følgende; "Å, ja .. Ligger Amsterdam i Skandinavia?" Herregud. Greit at vi ikke er verdens navle, men noe må selv amerikanerne ha fått med seg. Hva lærer de egentlig på skolen? :lol

Det samme gjelder for nordmenn om afrikanske land og byer. F. eks, det er ikke så mange som vet hvilke land Maghreb består av. :thumbup

Originally posted by Arrow
"Phuk-it"
Kan ikke fatte at man gidder å bruke sin energi på hvem som er best på å uttale et utenlandsk navn. Sverige eller Norge. Det spiller vel ingen rolle så lenge man kommer dit man vil.
Ja bare man vet hvor man skal da.....
Skjønner ikke at folk orker å bruke sin energi på å kommentere hvordan andre bruker sin energi. Forøvrig så ble det vel i utgangspunktet diskutert hvordan man skal uttale dette stedsnavnet, og ikke nødvendigvis hvem som hadde "rett" slik du skriver.

Enig... Det holder fint å være enig at vi har forskjellig språk - og dermed så blir det forskjellig uttalelse.

Originally posted by Cedlind
Da var vel egentlig svenskene nærmest da :)

DY:
Det var vel dette utsagnet jeg tenkte på, om hvem som hadde rett og ikke rett. Men som du påpeker så skal jeg ikke bruke mer energi på å kommentere andres energiforbruk. Jeg ser poenget ditt helt og holdent, og skal tenke meg om en gang til neste gang. he he he :spin:

Back