OT: Da forlater jeg Den norske Kirke etter 36 1/2 år

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
OT: Da forlater jeg Den norske Kirke etter 36 1/2 år

Med valget av Kvarme som ny Oslo Biskop så forlater jeg nå den norske kirken etter 36 1/2 års "medlemsskap". Høyre er nok en annen organisasjon som må se langt etter støtten min ved valget til høsten...

Hovedstaden har med hjelp av et parti med under 10% oppsluttning fått en Biskop som under 10% av byens innbyggere ønsker seg... UTROLIG!!!

Re: OT: Da forlater jeg Den norske Kirke etter 36 1/2 år

Enig EB, jeg skulle gjerne likt å vite hva som foregikk under topplokket på de ansvarlige som gav denne fyren jobben... I en tid hvor kirken virkelig trenger å fornye seg og øke toleranse og takhøyde ansetter de en som bidrar sterkt til det motsatte. Jeg gremmes. :sarc

Originally posted by EB
Med valget av Kvarme som ny Oslo Biskop så forlater jeg nå den norske kirken etter 36 1/2 års "medlemsskap". Høyre er nok en annen organisasjon som må se langt etter støtten min ved valget til høsten...

Hovedstaden har med hjelp av et parti med under 10% oppsluttning fått en Biskop som under 10% av byens innbyggere ønsker seg... UTROLIG!!!

Hva er problemet med at kirken får den biskopen de ønsker seg, selv om det skjer i en ekstrarunde i regjeringen? Hvis flertallet i kirken ønsker å være en trangsynt, reaksjonær organisasjon med trangsynte, reasksjonære ledere - so what?

Dette bispevalget viser bare hvor galt det er når man har en politisert statskirke, som pga diverse hestehandel styres av en KrF statsråd, samtidig som en haug med mer eller mindre kristne folk henger i skjørtene på statsråden og roper om "folkekirke" - mens det de egentlig vil er å bruke kirken som et liberalt politisk instrument.

La de middelaldrende mennene i kjole snakke om sex så mye de vil, så kan heller de liberale ta kampen innad i kirken gjennom menighetsrådene, eller stifte egen kirke.

Som ateist og utmeldt av kirken i 11 år burde jeg kanskje ikke mene noe om kirken uansett. Jeg som ateist ønsker meg jo slett ikke noen folkekirke, men da synes jeg ikke alskens andre ateister/agnostikere/sofakristne burde gjøre det heller. (For ordens skyld: Jeg snakker om politikere og rikssynsere nå, ikke om EB!)

det der gjorde jeg for 16 år siden! Men, nå skal min gamle mor melde seg ut og minst én av mine kolleger har også tatt skrittet ut. Det er uansett på tide å skille kirke og stat...

Som en som lämnade den dåvarande svenska statskyrkan första vardagen efter 18-årsdagen kan jag bara instämma i det den norska ateisten Isbamse skriver :up:
Själv anser jag att staten bör hålla sig långt från religionen och framförallt inte vara del i någon statskyrka. Då kan de människor som vill vara med själva välja kyrka och tro (eller avstå).
Gör också vigselceremonier (två- eller enkönade) till en statlig registrering av civilstånd av juridiska skäl och låt sedan de trossamfund som så önskar välsigna giftermålet efter den rit de så önskar.
Är detta för enkelt för att det ska genomföras och fungera? Det enda som krävs är respekt för rätten att tycka och vara olika.

Vi trenger fortsatt å ha medlemmer som vil gå videre den veien biskop Stålsett har trukket opp, og vi gir oss ikke!

Jeg vil bare si at dette er en politisk avgjørelse, som Høyre og KrF må ta det fulle ansvaret for! Det er ikke et valg som flertallet av hverkan ansatte eller menighetsråd i kirken i Oslo har ønsket. Og det er et valg som overkjører Oslo bispedømmeråd, som var de som etter loven hadde rett til å stake ut kursen kirken i Oslo skal arbeide etter.
Samtidig må det sies at dette handler ikke om et skille mellom gode og vonde mennesker slik media tegner bildet. Vi går inn i en tid der stikkordene åpen dialog er viktigere enn på lenge. Skyttergraver løser ingen konflikter.

Kvarme kommer til å bli en fremragende biskop, han holder fast på grunnverdiene i kristendommen. Homofili er naturstridig og kan ikke forsvares. Hadde gud ment at vi skulle vært homosexuelle hadde han skapt "Adam og Even" Hvordan skulle vi for eksempel født barn og sikret fremtidens slekter?

Heia Kvarme, vi trenger fler som deg !!!!!!! :hi2

Originally posted by Ræser
Kvarme kommer til å bli en fremragende biskop, han holder fast på grunnverdiene i kristendommen. Homofili er naturstridig og kan ikke forsvares. Hadde gud ment at vi skulle vært homosexuelle hadde han skapt "Adam og Even" Hvordan skulle vi for eksempel født barn og sikret fremtidens slekter?

Det virker som om du tror at Homofili er et valg en gjoer, eller at det er et resultat av oppvekst og miljoe....og at det er noe en bare kan "skru av" ved hjelp av boenn etc. Selv vet jeg av erfaring at identisk miljoe og oppvekst har foert til at min bror er homofil, mens jeg er heterofil - og begge er vi svaert lykkelig med vaare partnere (jeg skriver bevisst partnere fordi jeg ikke skiller mellom det forholdet jeg har til min kone og min bror har til sin ektemann)

Min svigerrinne driver med heste oppdrett og hun har gjennom tidene opplevd flere homofile hester - neppe et valg hesten har gjort...

Slik jeg oppfatter biblen, de siste aarene med et katolsk syn, staar baade Kvarme og du faar noe som jeg ikke kan skjoenne at en finner stoette for i biblen - ei heller finner jeg stoette for at alle ekteskap skal foere til barn....i saa fall hvorfor har din gud gjort min kone og meg barnloese ???

Helt enig med deg EB! Det er lenge siden jeg innså at kirka ikke er noe for meg, men det har flere årsaker enn homofili debatten. Når det er sagt, så mener jeg homofile (ihvertfall noen spesielt fremtredende) i alt for stor grad fokuserer på sine retter som homofile. Etter min mening skal det være unødvendig å spesifisere sin legning i det hele tatt. Menneskeheten MÅ bli flinkere til å fokusere på at alle skal ha de samme rettigheter uansett legning, tro og politisk overbevisning.

Som CK sier: Skill kirke og stat!

Ræser: GET A LIFE!!!

Dette er et bevis paa at blanding stat/kirke ikke fungerer. Valg av biskop burde vaere en sak for kirken og ikke for politikerene. Jeg er selv ingen spesielt kristen person, men jeg har tro paa de kristne grunnverdier og er av den mening at de er viktige aa foere videre. Ikke minst for sin laerdom om hva som er rett og galt.

Faren med alle religioner - ogsaa den kristne - er ekstremisme, og jeg tror det er skadelig for alle parter aa sette en saapass kontroversiell person i en saa viktig posisjon. Man burde heller satset paa en brobygger som kan ta vare paa de viktigste sakene og som ogsaa innser at vi tross alt lever i 2005 ....

Originally posted by Ræser

Og jeg skjønner at med slike holdninger så tar du avstand fra at kvinner kan snakke i forsamlinger etc. Forresten finnes det visstnok ikke en eneste plass i bibelen hvor homofili er nevnt med ord. Dette dreier seg altså om holdninger.....

Oslo har nå fått en biskop som setter kirken mange år tilbake. Men så har vel aldri kirken vært kjent for å tenke nytt og se framover, men helle rholde fast på alt det gamle. Potet-prestene er vel det eneste unntaket.

Skill stat og kirke!

Håller med vad som har sagts tidigare. Kyrka och stat hör INTE samman. Tack och lov har dessa skiljts i Sverige sedan ett par år tillbaka. Jag är fortfarande "medlem" av den Svenska kyrkan, någonting som jag har varit sedan födseln. Jag är inte aktiv troende men ser ändå att den fyller en funktion och som MOW säger kommer många av våra väderingar därifrån. SK är i mina ögon något mer liberal än sin motsvarighet i väst.

Sedan, vad beträffar debatten om homsexuella så utgår jag ifrån att alla kommer ihåg människors lika värden och att "hets mot folkgrupp inte är tillåtet" vid antydning till detta kommer CK, LN-MOW, DC8-63, The Ticketor eller undertecknad att låsa tråden.

Tror kirken i Norge er redd for å skille stat og kirke....tror rett og slett de er redde for at flere melder seg ut og at de dermed taper inntekter. Tror ikke det kun gjelder etikk og moral - penger betyr mye, noe kirken har bevist mange ganger i sin historie.

Nå venter jeg bare på svar fra menigheten her. For på mitt utmeldingsskjema så spurte jeg om hva som skal til for eventuelt å melde meg inn igjen - når Oslo igjen får en biskop som er i takt med folket.

Må jeg døpes på nytt?

Det bryr meg akkurat der hvor ryggen skifter navn hvem som er biskop i Oslo:cheers: :smokin

Av alle innlegg under denne tråden må jeg nok si meg mest enig i det som står i Ræser sitt. Og forresten så burde hele emnet vært holdt utenfor dette forumet - hvis CK's retningslinjer fra tidligere tider skal følges. Men de gjelder kanskje ikke lenger?

Originally posted by EB
Nå venter jeg bare på svar fra menigheten her. For på mitt utmeldingsskjema så spurte jeg om hva som skal til for eventuelt å melde meg inn igjen - når Oslo igjen får en biskop som er i takt med folket.

Må jeg døpes på nytt?
Nei, det er ikke nødvenidg. Bare ta vare på dåpsattesten :)

Psst GF1! Se bokstavene "OT"... Da slipper du både å lese om "Norge i dag" og annet som ikke interesserer deg...eller kanskje det gjør nettopp det?

Back