• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

OT: APO MACRO SUPER II 70-300mm F4-5.6

msteen

ScanFlyer Blue
Noen som har erfaring med dette objektivet ?

http://www.sigma-photo.co.jp/english/lens/telezoom/70_300_4_56_apo.htm

Vurderer dette objektivet for bruk med Canon EOS350D.

Har planer om utstrakt bruk bl.a på Heathrow, Duxford, Fairford og sikkert flere andre steder.

Bestilte først en Canon EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM, men det ser ut som nettbutikkene strever med å få tak i det.
Sigmaen er også endel billigere. Mangler IS, men jeg lurer på om jeg kanskje greier meg uten, selv om det nok kan være greit ved fotografering på høye brennvidder.

Re: OT: http://www.sigma-photo.co.jp/english/lens/telezoom/70_300_4_56_apo.htm

Har en eldre utgave av denne. Den er ikke bra. :cheers:

Jeg har objektivet og som en "billigløsning" så er det helt ok.

Det er på ingen måte det beste som finnes, men regnes som gjennomsnittlig telelinse.

Eksempler på bilder som er tatt med Canon 300D og nevnte objektiv:

23.jpg

19.jpg

18.jpg

13.jpg

Har mange fler også,men det gir deg en ide om forventet resultat

Jeg er fornøgd med det intill jeg får spart opp penger til noe litt kvassere :D

Nå ligger den borte på jobben......så jeg husker ikke akkurat hva som står på den.

Specs er det samme dog, den er ikke helt skarp over hele registret, og den duger egentlig kun i gode lysforhold. Men, det er vel nok en gang ett eksempel på "få det man betaler for".

Jeg har liksom ikke snudd etter at jeg fikk Tokina og Canon L optikk! :lol

Problemet er jo at man sliter litt med å rettferdigjøre en normalzoom fra L serien, eller en dyr Tokina linse. (Har ett hull mellom 35 og 70 mm, som jeg merker er problematisk oftere enn jeg trodde)

Originally posted by M609
Nå ligger den borte på jobben......så jeg husker ikke akkurat hva som står på den.

Specs er det samme dog, den er ikke helt skarp over hele registret, og den duger egentlig kun i gode lysforhold. Men, det er vel nok en gang ett eksempel på "få det man betaler for".

Jeg har liksom ikke snudd etter at jeg fikk Tokina og Canon L optikk! :lol

Problemet er jo at man sliter litt med å rettferdigjøre en normalzoom fra L serien, eller en dyr Tokina linse. (Har ett hull mellom 35 og 70 mm, som jeg merker er problematisk oftere enn jeg trodde)

Ja det er jeg helt enig, Den kan på ingen måte sammenliknes med for ex Canon 70-200L F4 eller F2.8,men for det du legger i det er det som nevnt ett helt greit objektiv.

Nå har jeg ikke prøvd Tokina sitt vel og merke.

Du har også ett alternativ til Canon L serie, i Sigma EX, og da tenker jeg sps på Sigma 70-200 F2.8 EX HSM, denne er ofte sammenliknet med tilsvarende fra Canon og kommer veldig bra ut på tester. Sigma sin koster ca halvparten av Canon sin med samme specs og ytelsen er ifølge flere jeg har prata med ganske lik. På denne kan man også slenge på en 2x teleconverter.
Da ender man opp med 140-400 F5.6 (+ evt cropfaktor)

Nå skal det også nevnes at det er ikke store prisforsjellen på Canon 70-300 IS USM og Canon 70-200 F4L, Sigma 70-200 F2.8 er heller ikke lange biten unna. Så siden du alerede er i det pris sjiktet er du "better off" med en av de sistnevnte.

Her er prisene hentet fra www.MPX.no :

Canon EF 70-200mm 4L USM kr 6 250,00
Canon EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM :kr 4 743,-
Sigma 70-200mm F2.8 EX HSM Canon :kr 7 237,-

Det er litt forsjell i pris,men du får som nevnt hva du betaler for.

Originally posted by M609

Har en Tokina 28-70mm f/2.8 jeg og den er jeg godt fornøyd med. Kanskje verdt å ta en titt på den linsa ;)

Skulle ikke være så lett å få tak i optikk denne sommeren.
Nettbutikkene florerer av ubekreftede datoer før de får ting på lager.
Håper ihvertfall jeg får tak i noe før vi drar til UK 7.juli.
Bestilte den sigmagreia hos fotovideo.no

Noen som har erfaring med handling av optikk i UK, få igjen lokal moms,
og få varene ubemerket inn i Norge ? Gidder de sjekke opp om man har
tatt med kamerautstyr fra Norge? (Tør tippe at en ganske stor prosentandel
av reisende på den tida har med kamera). Kan vel tollklarere det jeg har
før vi drar, men tenkte altså på å få med objektiv kjøpt i UK uten å måtte
betale norsk moms på det.

Back