Østblokk-stål

DYflyer

Aviation Junkie
Østblokk-stål

Som lovt i "trip-reporten", så legger jeg ut litt bilder fra min tur til Kiev. De aller fleste er fra museumet ved Zhulyany-flyplassen (IEV). Her var det utrolig mye artig å se, og kun dette museumet alene er verd turen. Også veldig positivt at flyene vedlikeholdes, fly restaureres og samlingen utvides. Det ble selvfølgelig utrolig mange bilder og litt vanskelig å velge ut hvilke jeg skulle poste her, men tror jeg har fått ett greit utvalg. Starter først med ett fra en samling militær-matriell i selve Kiev.

kiev-033.jpg

Nei, det er ikke en DC3 :D

kiev-106.jpg

Merkelige ting flyr over oss :D

kiev-136.jpg

Og så var vi på museumet. For ett syn som møtte oss. En TU-104

kiev-137.jpg

Mig 15

kiev-141.jpg

Yak-18PM

kiev-162.jpg

Burde vel ikke trenge noen presentasjon (IL-62)

kiev-175.jpg

Og hva finner man når man snoker litt rundt i en IL-62? :D

kiev-182.jpg

Cockpiten

kiev-169.jpg

En eldre Ilyushin. IL-18

kiev-201.jpg

En annen stor maskin. IL-86

kiev-205.jpg

En av den litt mer agresive typen. SU-25

kiev-211.jpg

Yak-28U

kiev-216.jpg

Denne er vel litt mer kjent. IL-76

kiev-263.jpg


kiev-264.jpg

Så litt kremvispere. MI-24 (Hind). Har i grunn alltid innbilt meg at disse er større, men er jo fryktinngytende nok.

kiev-271.jpg

MI-4a. Har de sett på tegnefilmer når de tegnet dette :D.

kiev-273.jpg

MI-2

kiev-276.jpg

Nå begynner vi å snakke om store helikoptere. MI-6

kiev-293.jpg

Også de litt mer merkelige helikopterene igjen. KA-25PL og KA-27PL.

kiev-295.jpg

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg om denne er stygg eller kuul. Antageligvis så stygg at den er kuul. :D I hvertfall en fasinerende maskin. BE-12

kiev-304.jpg

TU-22M-0

kiev-315.jpg

TU-134UBL

kiev-319.jpg

Fra venstre: TU-22M-0, TU-22M-2, TU-22M-3

kiev-336.jpg

Man kan ikke annet å bli grepet av litt ærefrykt når man vandrer rundt her. TU-142M-3

kiev-352.jpg

Nok en kjenning (i hvertfall for oss på OSL) TU-154

kiev-353.jpg

TU-134A

kiev-360.jpg

Artig liten ting. AN-2

kiev-363.jpg

Yak-3

kiev-364.jpg

Mig 21

kiev-370.jpg

Anatra

kiev-574.jpg

Avslutter med ett par bilder fra Kiev Borispol flyplass. Først en Yak-40

kiev-576.jpg

An-24

kiev-577.jpg

Okay, så måtte jeg ta med ett vestlig fly også. Jeg klarer ennå ikke bestemme meg for om jeg liker fargen. Annerledes i hvertfall.
 
Re: Østblokk-stål

Mye bra her... Det er noe med russiske fly, det er som om de knapt er flyvedyktige på en måte.....
 
Re: Østblokk-stål

Aiaiai... kjempebilder. Det er noe eget med russiske fly ja. Museet der ser virkelig ut til å være verd et besøk.. :smile2
 
Re: Østblokk-stål

Flotte bilder! Jeg blir rent misunnelig! Dette hadde vært mekka for meg!

Foresten: "Merkelige ting flyr over oss" - Dette er en Kamov 226, Sivilt Helikopter, brukt blant annet i SAR rolle.:-p

Originally posted by sirpjalle

... Det er noe med russiske fly, det er som om de knapt er flyvedyktige på en måte.....

De er i høyeste grad flyvedyktige! ;) Ikke noe komfort kanskje, men de funker. Dert rare er at om de skal langtidslagres, gjøres det ute i en ørken, med bare en presenning over cocpit, og etter flere år drar de av presenningen, børster av litt støv, og starter opp, og de flyr!

Rariteter som f.eks Mi-24 Hind har f.eks spesialstål i rotorbladene som skal tåle fulltreffer av f.eks 12,7mm projektiler. Drifstofftankene er fylt med et skum som kan minne om de sekskantede cellene i en bikube, og gjør at direktetreffer av mitraljøser ikke har nevneverdig inflytelse på drivstofftilførselen. Den har også panser rundt cocpit, noe som gjør maskinen ekstra tung. Dette igjen gjør at den ikke kan hovre (stå stille i lufta) mao den må være i bevegelse (ca 120 km/t) ellers detter den ned.

Annen raritet: An-2 (dobbeldekker)- et forhistorisk fly som fortsatt er i tjeneste i mange land (bananstater) som kun opererer russisk materiell.

Til sist vil jeg nevne at russeren produserer et av verdens mest avanserte jagerfly (ikke avbildet her) Su-27 serien. Bl.a. Su 34 som er et Luft-til-bakke angrepsfly med side-by-side cocpit. Det har faktisk tekjøkken og toalett rett bak førersetene, og piloten kan stå oppreist i cocpit.:smile2 Su 27 serien er ca dobbelt så stort som F-16 og har krappere svingradius enn F-16 og kan faktisk stå stille i lufta på jetstreamen.:cool:
 
Re: Østblokk-stål

Veldig bra! Likte spesielt Lisunoven og Frogfoot.

Men forsiktig med å kalle det russisk. Du har vært i Ukraina - og deres forhold til storebror Russland er omtrent som Norges i 1906 :cry:
 
Re: Østblokk-stål

Originally posted by LN-KOG

Men forsiktig med å kalle det russisk. Du har vært i Ukraina - og deres forhold til storebror Russland er omtrent som Norges i 1906 :cry:

Synes ikke det gjør noe, materiellet er produsert i Russland- med unntak av Mi-2 Hoplite som er produsert på lisens i Polen! Dog er det produsert en del i Kina- også på lisens, men da har de andre navn/betegnelser, men er ellers tilnærmet identiske. India har en tid også vært i forhandlinger om lisensproduksjon- vet ikke om de er kommet i mål.
 
Østblokk-stål

Hei,

Rariteter som f.eks Mi-24 Hind har f.eks spesialstål i rotorbladene som skal tåle fulltreffer av f.eks 12,7mm projektiler. Drifstofftankene er fylt med et skum som kan minne om de sekskantede cellene i en bikube, og gjør at direktetreffer av mitraljøser ikke har nevneverdig inflytelse på drivstofftilførselen. Den har også panser rundt cocpit, noe som gjør maskinen ekstra tung. Dette igjen gjør at den ikke kan hovre (stå stille i lufta) mao den må være i bevegelse (ca 120 km/t) ellers detter den ned.

Mi-24 har jeg sett ta av vertikalt med våpenlast, de opererte fra samme heliporten som oss nede i Angola når borgerkrigen fortsatt pågikk for fullt. Selv om den er stor og massiv så biter kuler på den, det lokale "høggeriet" i Luanda hadde en del med stygge skader.

Så også en utgave av Mi 24 demonstrert på et flystevne i England i fjor, virket ikke så voldsomt tung i forhold til motorkraften der den skrudde seg rett oppover.


Eders
Knut Erik
 
Re: Østblokk-stål

Originally posted by SE-DYD

Originally posted by LN-KOG

Men forsiktig med å kalle det russisk. Du har vært i Ukraina - og deres forhold til storebror Russland er omtrent som Norges i 1906 :cry:

Synes ikke det gjør noe, materiellet er produsert i Russland- med unntak av Mi-2 Hoplite som er produsert på lisens i Polen! Dog er det produsert en del i Kina- også på lisens, men da har de andre navn/betegnelser, men er ellers tilnærmet identiske. India har en tid også vært i forhandlinger om lisensproduksjon- vet ikke om de er kommet i mål.

Javel? Å si at Kiev ligger i Russland er vel en grov fornærmelse mot ukrainere og det er der Antonov holder hus. Dette er en arv etter sovjettida, og sovjetisk er langt fra synonymt med russisk.
 
Re: Østblokk-stål

Originally posted by LN-KOG


Javel? Å si at Kiev ligger i Russland er vel en grov fornærmelse mot ukrainere og det er der Antonov holder hus. Dette er en arv etter sovjettida, og sovjetisk er langt fra synonymt med russisk.

OK! Jeg tar til meg den! Har nok ikke lest leksa mi godt nok da! Det er en stund siden jeg studerte disse tingene, og jeg burde nok ha sett den! Takk for at du rettet meg!

Jeg vet det er andre slike forhold som russeren ikke liker iom opløsningen av sovjet- bla annet at en større del av de strategiske bombeflyene står lagret utenfor Russlands grenser, og at de har store problemer med å "få de tilbake".
 
Re: Østblokk-stål

Originally posted by LN-KEH

Hei,

Mi-24 har jeg sett ta av vertikalt med våpenlast, de opererte fra samme heliporten som oss nede i Angola når borgerkrigen fortsatt pågikk for fullt. Selv om den er stor og massiv så biter kuler på den, det lokale "høggeriet" i Luanda hadde en del med stygge skader.

Så også en utgave av Mi 24 demonstrert på et flystevne i England i fjor, virket ikke så voldsomt tung i forhold til motorkraften der den skrudde seg rett oppover.


Eders
Knut Erik

Tviler ikke på at det er mulig å skyte den ned- mye av de tingene som er beskrevet er nok propaganda for å få solgt. Men at de har beskyttelsestiltak som beskrevet er nok en realitet. De snakker om mitraljøse-fulltreffere, og det er patroner mindre en 20mm. Idag finnes mye grovere/effektivere skyts enn da helikopteret ble konstuert!

At det stiger rett opp og bruker kreftene slik et helikopter er ment er nok sansynlig, men du har vel ikke sett det stå stille i lufta. Jeg har dessverre ikke opplevd å få se det, dette er kun ting jeg har lest om flytypen. Har sett mange propaganda filmer da, og de har stort sett vist at når de letter med full våpenlast, må de rulle igang nesten som et fly- dog med mye kortere rullebane da selvfølgelig! Jeg har jo studert angrepsformer med forskjellige typer helikoptere, og Mi 24 har en helt spesiell måte å gjøre dette på, i forhold til vestlige helikoptere, samt KA-50 Hokum og Mi 28 Havok.
 
Re: Østblokk-stål

Herlig herlig! Likte både bildserien og trip-reporten meget godt (underholdende og interessant skrevet!!)

Har dog et spørsmål: dette utendørs fly-museet; var det kun "static display" av alle flyene? Man kunne ikke ta en titt inni verken: IL-62, eller IL-86? (spesiellt det siste!!) hadde jo bare vært digg da.. ^_^

Dette ga uten tvil mersmak ja!
 
Re: Østblokk-stål

Originally posted by Blackhawk

Herlig herlig! Likte både bildserien og trip-reporten meget godt (underholdende og interessant skrevet!!)

Har dog et spørsmål: dette utendørs fly-museet; var det kun "static display" av alle flyene? Man kunne ikke ta en titt inni verken: IL-62, eller IL-86? (spesiellt det siste!!) hadde jo bare vært digg da.. ^_^

Dette ga uten tvil mersmak ja!

Takk for hyggelige tilbakemeldinger (både fra deg og dere andre). Utvilsomt en artig opplevelse ja.

Jeg tror de varierer litt hvilke fly man kan komme inn i. Når jeg var der fikk vi komme inn i IL-62n (som du ser av bildene av den "svarte boksen" og cockpiten) samt MI-26n (det hvite FN helikopteret du ser i bakgrunnen på noen av bildene). Dette måtte man riktig nok betale ekstra for. Tror det var 2 hryvnas (ca 2,60 kroner) pr fly, så ikke akkurat den store utgiften. Tror også man kan få adgang til IL86n noen ganger. Ligger bilder innefra andre fly der på airliners.net, men det kan selvfølgelig være folk med kontakter. Måtte forøvrig også betale for å få lov til å ta bilder inne på museumet, noe som er vanlig på museumene der borte.
 
Re: Østblokk-stål

Fantastiske bilder fra en herlig by:D Fanken at jeg ikke fikk med meg dette museet når jeg var der i fjor:(
 
Re: Østblokk-stål

Originally posted by sk931

Har altid godt kunne lide TU22....Ser barsk ud
Hilsen
Ole

Enig. Ett fantastisk skue å komme rundt hjørnet og se disse 3 TU22´ene med 134UBL´n og "bjørnen" ved siden.


Originally posted by MD11
Fanken at jeg ikke fikk med meg dette museet når jeg var der i fjor

Vel, da har du en unskyldning for en ny tur senere :D
 
Back
Top