Oslo-Zurich-Sofia-Munchen-Oslo

Boeing_fan

ScanFlyer Gold
Etter å ha hatt en strålende jul i Bulgaria i 2009, så bestemte jeg og resten av familien for å feire jul i Øst-Europa en gang til. I August begynte jeg letingen etter billetter fra OSL til Sofia, og de billigste billettene var på 2 500 ,- til 3 000 ,- pr person. Men overraskende nok falt billettprisene noe (jeg brukte finn.no).
En sen kveld i august når jeg søkte på billetter, så hadde prisene falt ned til 2 300,- med Austrian og Lufthansa, men siden det var sent på kveld, og jeg måtte forhøre meg med broderen før jeg bestilte billettene, så måtte jeg vente til dagen derpå. Og enda godt var det, for dagen etter hadde prisene falt til 2 012,- ! Da var det bare og bestille, og fornøyd var jeg. (Everything happens for a reason :colgate: )


Lørdag den 18 desember 2010 var det tid for avreise fra Tønsberg. Måtte opp tidlig for å komme oss til OSL. Jeg og reisefølgene var på OSL ca. klokken 08:00, leverte fra oss bilen og gikk inn i avgangshallen for å sjekke inn hos Swiss int. Air Lines.
Det var lange køer foran Swiss’ skrankene, jeg tror vi sto over 20 min i kø. Vi fikk levert fra oss bagasjen, og vi fikk boardingcard til både OSL-ZRH og ZRH-SOF. Så bar det gjennom sikkerthetskontrollen.

Airlines: Swiss Int. Air Lines
Destination: Zurich (ZRH)
Flight: LX 1211
Departure: 09:45
Aircraft: Airbus Industrie A319-112
Class: Economy

Boarding gikk raskt og effektivt. Flyet hadde kommet ca. 15 min sent inn fra Zurich.
det snødde og blåtse noe forferdelig på OSL denne lørdags morgen.
Jeg tror kabinfaktoren på denne flygningen var på ca. 100 %
Knyttenevetesten ble bestått i Swiss’ A319.
Før take-off gikk flyet gjennom en de-iceing, før vi tok av fra 01L klokken 10:15, en halvtime etter opprinlig oppsatt rutetid.

Når vi kom oss over skylaget og snøværet så var faktisk været ganske vakkert.
Serveringen kom litt sent i gang, men når den kom fikk vi servert et stort glovarmt rundstykke fylt med smeltet ost, mais og spinat. Det smakte faktisk utrolig godt. Som drikke tok jeg Coca-Cola og ett glass vann. Resten av flyturen gikk med til å slappe av, sove litt, og vips så var det tid for landing.

Legger til noen bilder:
 

Attachments

  • 008.jpg
    008.jpg
    38.8 KB · Views: 786
  • 009.jpg
    009.jpg
    34.1 KB · Views: 781
Last edited:
Vi landet på Kloten klokken 12:20, noe som var 15 min etter oppsatt rutetid. Dermed hadde vi 45 min før avgangen til Sofia, men på tavlene stod det at flygningen til SOF var utsatt fra 13:05 til 13:40, så dermed hadde vi passe god tid.
Flygningen til SOF var satt opp på E-gates, noe som overrasket meg litt, da jeg trodde bare langdistanseflygningene gikk derfra. (Hvertfall mener jeg også jeg fløy fra E-gatene når jeg skulle til BKK via ZRH forrige gang.)

Vi måtte gjennom passkontroll, opp trapper, ned trapper, før vi måtte ta tog til E-gatene. Så måtte vi gjennom sikkerhetskontroll ( husker ikke helt om den var før eller etter toget, men det spiller vel ikke så stor rolle).
Og jo, jeg hadde rett i at E-gatene er for langdistansefly, for alle flyene vi gikk forbi var langdistansefly, før vi kom til vårt fly som skulle ta oss til SOF, som var en A321.

Airline: Swiss Int Air Lines
Destination: Sofia (SOF)
Time: 13:05
Flight: LX1860
Aircraft: Airbus Industrie A321-100
Class: Economy

Kabinfaktoren på flyet til Sofia var på 100 %. Jeg vil tippe nesten alle om bord var bulgarere som skulle på hjemmevisit i jula. Benplassen var ikke akkurat den beste langt bak i denne maskinen, men grei nok for en to timers flight.
Forskinkelsen ble imedlertid større enn ventet, den ble på ca. 1 time. Swiss gav oss en god forklaring på hvorfor forskinkelsen oppstod, og det var grunnet at kabinpersonalet kom inn sent fra Nice (tror jeg det var).

Kabinpersonalet var smilende og hyggelige, ikke noe å klage over der. Vi fikk servert en mini-bagguette, med valgfritt fyll ost eller kalkun. Jeg valgte kalkun og med vann og cola til drikke. Maten var ikke akkurat det beste jeg har blitt servert, men helt grei var den. Taxfreevogna ble kjørt ut etter at vi hadde blitt avservert, men pga kraftig turbulens måtte de avbryte taxfreesalget.

Luftrommet over Bulgaria var veldig turbulent, og under landing så kjente jeg hjulene så vidt gå innatt bakken, før pilotene avbrøt landingen i Sofia og flyet gjorde en go-arround. Jeg har selv opplevd en go-arround før, og jeg vet det skjer noen ganger, så derfor ble jeg ikke nevneverdig skremt, ei heller reisefølget. Men det samme tror jeg ikke jeg kan si om den bulgarske familien som satt foran meg. Faren begynte å be til gud, mens datteren tok det hele med ro, og jeg hørte hun si på bulgarsk ”hehe, nå kræsjer vi”. Det gjorde ikke faren særlig fornøyd for å si det slik…
Etter å ha sirkulert over Sofia i 15 min gjorde vi et nytt forsøk på å lande, og denne gangen gikk det helt fint. Lettelsen så ut til å være stor hos mange når flyet endelig bremset ned, og de begynte å klappe for pilotene.

Etter ankomst Sofia var det å hive seg på en Taxi, hvor vi så vidt fikk plass til koffertene. Fra Sofia Central Bus Station tok vi buss til Sliven, en drøye fire timers busstur fra Sofia.

To be continued...
 

Attachments

  • 010.jpg
    010.jpg
    68.3 KB · Views: 763
  • 011.jpg
    011.jpg
    57.1 KB · Views: 747
  • 012.jpg
    012.jpg
    64.8 KB · Views: 729
  • 013.jpg
    013.jpg
    59.2 KB · Views: 99
Trodde ikke det var så trangt til LX på ecomomy.... :(

Det er veldig stor forskjell på hvor du sitter. Generelt er det veldig god plass i fremre halvdel av flyet, men veldig trangt i den bakre halvdelen.....så det gjelder velge sete med omhu ;)
 
Det er veldig stor forskjell på hvor du sitter. Generelt er det veldig god plass i fremre halvdel av flyet, men veldig trangt i den bakre halvdelen.....så det gjelder velge sete med omhu ;)

Har 2K på min neste tur med LX, tror det skal gå greit med plassen der..... :p
 
Det er veldig stor forskjell på hvor du sitter. Generelt er det veldig god plass i fremre halvdel av flyet, men veldig trangt i den bakre halvdelen.....så det gjelder velge sete med omhu ;)
Mener skillet går rundt rad 21. Hadde rad 4,5 og 18 på min utflukt sist helg, og alle de radene var OK.
 
Takk for rapport så langt! Swiss virker spennende, har kun fløyet dem én gang. Pleier aldri å finne hverken gode priser eller connection-tider.

Go-around kan være morsomt når det er pga. trafikk, men når det er dårlig vær foretrekker jeg å lande i stedet. Uansett - fin rapport!
 
Så kom det ett nytt år, og en herlig ferie i BG var over. Tidlig om morgen den 3. januar hev vi oss på en taxi til Sliven Bus Station, eller "Avtogara Sliven" som man sier på bulgarsk. Bussen til Sofia gikk kl. 08:30, og bussturen tar omtrent 4-4,5 timer. Det snødde aldri så lite denne morgen, noe som medførte noe kaos på veiene, men turen gikk greit.

Ved ankomst Sofia var det bare å hive seg på en taxi til Sofia Vrajdebna internasjonale lufthavn. Flyet vårt til MUC gikk fra terminal 2. Vi ankom ca. 2 timer før avgang. Innsjekkingen gikk særdeles treigt, og det var utrolig mange som skulle reise ut fra SOF denne mandags ettermiddagen. Også sikkerhetskontrollen gikk ganske treigt.

Lufthansa har tre daglige avganger fra Sofia til MUC. Et nattstopp i SOF med tidlig avgang fra Sofia, som operes med A320, en avgang ved lunsjtider som flys med A319, og en ettermiddagsavgang som flys med E195.

Airline: Lufthansa operated by Augsburg Airways
Destination: Munchen (MUC)
Time: 16:40
Flight: LH1705
Aircraft: Embraer 195
Class: Economy

Ombordstigningen startet ca. 20 min før oppsatt rutetid, og gikk raskt, men likevel ble vi forskinket hele 25 min! Kabinfaktoren på denne flygningen var på 100 %. Benplassen var OK. Embraer kommer aldri til å bli mitt favorittfly, men pen å se på utenfra, det er den.

Serveringen kom raskt igang, og crewet ombord var veldig hyggelige og profesjonelle. Serveringen bestod av en varm mini-baguette. Jeg har dessverre glemt alt som var i den, men siden den inneholdt store mengder Champignon, en sopp jeg ikke er nevneverdig begeistret for, så var ikke maten det beste jeg hadde smakt. Hadde de bare droppet soppen hadde den vært kjempegod! Til drikke tok jeg vann og Coca-Cola.

Det tar i underkant to timer å fly denne ruten, vi landet på MUC 20 min etter oppsatt rutetid, og ble busset inn til terminalen. Jeg må si jeg er veldig imponert over MUC som transfeerflyplass, det er en flyplass jeg absolutt ikke har noe imot å mellomlande på. Ett stort pluss er de gratis automatene hvor man får gratis varm drikke. Etter å ha passert passkontrollen var det bare å bevege seg mot gaten hvor Osloflyet skulle gå fra, og denne gangen fikk vi heldigvis gate med brotilknyttning.

Airline: Lufthansa
Destination: Oslo (OSL)
Flight: LH2456
Aircraft: Airbus Industrie A320-200
Time:19:25

Boarding gikk raskt og effektivt, og vi tok av fra MUC ca. 15 min etter oppsatt rutetid. Det tar i overkant 2 timer å fly MUC-OSL, og nok en gang var kabinfaktoren på 100%.
Serveringen kom raskt igang, og bestod av isbergsalat med store mengder paprika og Caesarsaus, samt fetaost. Denne salaten rørte jeg ikke engang, jeg nøyde meg heller med en Warsteiner.
Nedstigningen mot OSL ble en smule turbulent, men vi overlevde. Flyet landet 15 min etter oppsatt rutetid.

Jeg legger til noen bilder (selvom de ikke er av beste kvalitet) :
 

Attachments

  • 025.jpg
    025.jpg
    61.8 KB · Views: 42
  • 026.jpg
    026.jpg
    56.7 KB · Views: 47
  • 039.jpg
    039.jpg
    48.3 KB · Views: 68
  • 040.jpg
    040.jpg
    37.7 KB · Views: 67
  • 047.jpg
    047.jpg
    68.4 KB · Views: 51
Last edited:
Takk for fin rapport ! Kunne kanksje være aktuelt å prøve Swiss neste gang jeg skal ned på Balkan, hvis prisen er grei. MUC er et trivelig sted, særlig hvis man har tid til en Weissbier. :-)
 
Kunne kanksje være aktuelt å prøve Swiss neste gang jeg skal ned på Balkan, hvis prisen er grei. MUC er et trivelig sted, særlig hvis man har tid til en Weissbier. :-)

Swiss anbefales absolutt, servicen er hevet en del over LH nivå, særlig når det kommer til servering. Etter min mening er de definitivt europas beste flyselskap. :)
 
Kan også legge til noen bilder jeg tok innenfra Sofia Airport:
 

Attachments

  • 028.jpg
    028.jpg
    41.6 KB · Views: 29
  • 029.jpg
    029.jpg
    57.3 KB · Views: 30
  • 031.jpg
    031.jpg
    48.1 KB · Views: 40
  • 032.jpg
    032.jpg
    42.3 KB · Views: 44
  • 034.jpg
    034.jpg
    48.5 KB · Views: 43
Back
Top