Oslo - Røros. Nytt anbud

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Oslo - Røros. Nytt anbud

Vi lyser no ut anbod med krav til auka kapasitet og større fly for å sikra eit godt flytilbod for folk og næringsliv på Røros, seier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Samferdselsdepartementet har i dag lyst ut anbod på drift av flyruta mellom Røros og Oslo for perioden 1. desember 2012 til 31. mars 2016. Anbodet er lyst ut i heile EU/EØS-området og flyselskap i alle EØS-land er inviterte til å levera anbod.

Det nye anbodet på flyruta frå Røros kjem som ei følgje av at anbodet som blei lyst ut 25. august 2011 vart avlyst, dette med bakgrunn i ei revurdering av trafikkstandarden på denne ruta. I det nye anbodet er det sett krav til auka kapasitet, fly med minst 30 sete og trykkabin.

For å sikra eit kontinuerleg flytilbod vil dagens operatør fly vidare på ein midlertidig avtale til ny anbodkontrakt trer i kraft 1. desember 2012.

Frist for innlevering av anbod er sett til 14. august, 2012.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd...yruta-roros-oslo.html?id=685750&WT.tsrc=epost

Blir spennende å se hvem som hiver seg på dette. Står det mellom WF og DAT her mon tro?
 
Re: Oslo - Røros. Nytt anbud.

Det var på tide. Det optimale hadde vært krav om basefly, men man skal vel ikke kreve alt her i verden :rolleyes:
 
Re: Oslo - Røros. Nytt anbud.

Det var på tide. Det optimale hadde vært krav om basefly, men man skal vel ikke kreve alt her i verden :rolleyes:

Det er krav om at første avgang fra Røros skal være senest 07.00 og siste retur fra Gardermoen tidligst 18.00. Hva mer hadde du ønsket av krav til rutetider?
 
Re: Oslo - Røros. Nytt anbud.

Det betyr i praksis basefly, med mindre flyet skal brukes andre steder på f.eks. cargo nattoperasjoner.
 
Re: Oslo - Røros. Nytt anbud.

Det er krav om at første avgang fra Røros skal være senest 07.00 og siste retur fra Gardermoen tidligst 18.00. Hva mer hadde du ønsket av krav til rutetider?

I dag:
Ut 06.40, inn 10.00
Ut 16.40, inn 19.00

Ved WF med base Oslo:
Inn fra Oslo 06.45, ut 07.00
(Hei tidsgap. Her kan vi glede oss til stengt flyplass midt på dagen, og i neste runde delt dagsverk.)
Inn fra Oslo 18.45, ut 19.00

For meg er det en BETRAKTELIG forskjell i rutetilbud. Spesielt hvis man tar med i beregningen at regulariteten med største sannsynlighet vil synke hvis man skal komme INN med fly om morgenen. På Røros ligger som oftest tåka lavt tidlig på morgenen. Ikke så farlig ved avgang, men desto kjedeligere ved landing. Det vil bli mye kanselleringen på morgenavgangen til neste vinter… Og dette er ikke en løs påstand, men erfaring fra tidligere år.
 
DOT har vel hatt basefly og crew på Røros? Fløy selv ruten i november og da ble flyet plassert i en hangar og personellet transportert inn til byen etter morgenens rundtur til Oslo og Fagernes.
 
Re: Oslo - Røros. Nytt anbud.

Det var på tide. Det optimale hadde vært krav om basefly, men man skal vel ikke kreve alt her i verden :rolleyes:

Av ca 55 (?) flyplasser med rutetrafikk, de fleste med mange ganger så mange reisende som Røros, de fleste utenfor realistisk kjøredistanse fra en stor by/flyplass, så bør Samferdselsdep kreve at et selskap har fly basert på Røros? Da ville jeg heller brukt rolleyes ifm det kravet, hvis første avgang fra Røros ikke senere enn kl 0700 ikke er bra nok.
 
Last edited:
Re: Oslo - Røros. Nytt anbud.

Det var på tide. Det optimale hadde vært krav om basefly, men man skal vel ikke kreve alt her i verden :rolleyes:

Hva mener du egentlig med "basefly"? At det opprettes en base i Røros, eller at flyet overnatter i Røros? Det siste ville vel uansett være det mest økonomiske for selskapet som får kontrakten, da passasjerstrømmen vanligvis er ut fra mindre flyplasser om morgenen og tilbake på ettermiddag/kveld...?
 
Re: Oslo - Røros. Nytt anbud.

North Express AB/Fly Logic har jo bare Metroliner med plass til 9 passasjerer som det største flyet, det var vell krav om trykkabin og minst noe å 30 seter, så da lurer jeg på hvilket fly de vil bruke.

Jeg håper personlig for all del at RRS blir fløyet av et annet selskap en WF, svært mange på Røros var meget misfornøyd med WF under deres periode etter BX konken.
 
Re: Oslo - Røros. Nytt anbud.

Grunnen til misnøyen var nok først og fremst forårsaket av flytidene. De gikk på ugunstige tidspunkt. Nå er det andre krav og økt behov.
 
Re: Oslo - Røros. Nytt anbud.

Rørosingene har "alltid" vært misfornøyd med rutetilbudet - det være seg fly, tog eller buss for den del. Denne sutringen har pågått siden jeg begynte å følge med på den på 80-tallet. Da Braathens SAFE fløy der var det ikke måte på hvor ille det var at det ikke gikk tre daglige 737-avganger. Det var for galt at det bare var Friendship. Så kom -400/-500 inn i flåten og da var det ille at man fløy med disse bråkete gamle maskinene. Braathens sluttet å fly tre daglige avganger på RRS i 1991 fordi det ikke var trafikkgrunnlag. Jeg har mer enn én gang vært eneste pax til eller fra RRS i en 737. Rørosingen kjører heller bil enn å ta fly.

Det er ikke mange steder i verden en liten, ubetydelig fjellandsby har et så godt utbygd flytilbud som Røros faktisk har. Det finnes storbyer som ikke har i nærheten av det tilbudet Røros har. Kanskje man skulle ta seg en realitetsorientering i det rosa huset i Bergmannsgata selv om det ikke har vært styrken der i gården? Vi snakker her om kommunepolitikerne...
 
Back
Top